selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Aug 09, 2006 13:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Gentlemen,

Sist jag bad om era synpunkter gällde det en ev. uppgradering av CD-spelaren. Men kanske är det försteget som skall bytas?

Min stapel: Ikemi, Kollektor, 2xLK140, Aktiv, Ninka

Rent spontant känns det som att (source first i all ära) försteget är den svaga länken. Eller?

Efter att ha kikat litet på begagnat-sidan så verkar det finnas en och annan Kairn till salu: ca 5kkr. Skulle en sån klassisk apparat göra susen kanske? Eller är en Kollektor med Ikemi bara nyanser sämre?

Eller är en 5103 mera rätt? Hur bra är den inbyggda DAC:en i 5103:an? Jämfört med Ikemin eller Numerik? Är den prisvärd (20kkr begagnat) jämfört med Kairn? (Squeezebox+5103 DAC (SP/DIF) = succé?)

Är det helt vansinne att gå på en Exotik? Med "bara" en Ikemi, menar jag. Med tanke på min övertygelse att Ethernet kommer ersätta "onödiga" CD-transporter så är ett bra försteg trots allt en mer framtidssäker investering?

Tack för hjälpen.

/Emanuel

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 09, 2006 14:13 
Moderator
Moderator

Skippa Kairn, och fundera direkt på 5103 eller Exotik. DA:n i 5103 är kanske någon liten gnutta sämre än Numerik i senaste utförandet, men skillnaderna är inte stora. 5103 kopplat till PC via SP/DIF låter helt okej. Datorn är bättre än min Samsung DVD som transport. Med Ikemi inkopplad digitalt låter det jättebra, nästan lika bra som Ikemin ensam. Hur Squeeceboxen är som transport vore kul att provlyssna.

En annan tanke... Det låter ju lite som att Uni SC vore en drömprodukt?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 09, 2006 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Per, SC eller 5103/Exotik.
Allt beror på hur högt du vill lägga ribban.
Med 5103/Exotik bör nästa uppgradering vara minst Unidisk 2.1

Med SC får du en CD i klass med Ikemi o bättre försteg än ditt nuvarande, PLUS 5.1.

Jag skulle valt Exotik. O sedan spara/vänta på en 2.1.

PostPosted: Thu Aug 10, 2006 09:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Emme wrote:
Med "bara" en Ikemi, menar jag.

/Emanuel
Ikemi är inte "bara"... En jäkligt bra cd-spelare! Oavsett vilka nyheter som än ersätter den. Dvs tillräckligt bra för att inte tänka på det som är bättre (i alla fall för mig..)

Man bör se upp med uppgraderingsdjävulen ibland :twisted:

Post subject: Gå for Exotik
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 21:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jeg vil også anbefale Exotik. Jeg var i samme situasjon da jeg vurderte oppgradering for min Karik/Numerik og Kairn front end. Jeg valgte å bytte Kairn med Exotik og ble imponert over hvor godt K/N hang med. Med Exotik vil du helt sikkert oppdage nye sider ved din Ikemi som du tidligere ikke har hørt.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag satt just och jämförde en sprillans Unidisk SC med en fem år gammal men helt nyservad Ikemi (som förresten är till salu) och blev rätt tagen över hur mycket bättre SC är.

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som får musiken att lyfta, men det svänger nåt grymt om SC:n. Samma låt på Ikemi låter snyggt, kraftfullt och - småtråkigt.

Lägger därför min röst på en SC. Bättre CD-spelare och försteg. Dessutom en makalöst bra DVD "på köpet".

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag satt just och jämförde en sprillans Unidisk SC med en fem år gammal men helt nyservad Ikemi (som förresten är till salu) och blev rätt tagen över hur mycket bättre SC är.
...
Ja, men Majik CD är ännu bättre i mina öron och SC'ns försteg en rejäl bit från Majik Kontrol/Exotik. Snart kostar SC tjugo tusen mer än Majik CD och inte så långt från en Majik kombination och det är rätt mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 13, 2006 22:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ingen som tänkt på beggade prylar?

sc borde man kunna köpa begagnat men majik tar det nog ett tag innan det kommer- en beg SC låter i så fall som en fin lösning- är dock lite osäker på vad den ligger i pris- ngn som vet?

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00