selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 23, 2006 14:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Fått ett i mitt tycke bra erbjudande att köpa en Linn Basic skivspelare, den saknar lock samt "stället" där tonarmen ska ligga i vila är av men borde gå lätt att limma ihop, finns det någon risk att detta försämrar avsevärt prestandan?

Vet ej exakt vilken tonarm samt pickup men pickupen ska vara ganska ny.

Last edited by mangew on Sun Aug 06, 2006 23:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 23, 2006 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man undrar ju vad som har hänt med spelaren som fick tonarmen att paja på det där sättet? Den kan ju ha blivit skadad på andra ställen, lagret är ganska känsligt.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 23, 2006 22:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ingen aning vad som hänt denna skivspelare, men jag har fått erbjudande om att köpa den för 1000:- då ägaren uppdaterat sig till en LP12:a, verkar helt ok pris.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 25, 2006 20:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Locket vill i alla fall jag inte använda även om det finns ;)

Är det en Akito(1) arm på (de har tonarmsstöd integrerat med tonarmen) så är 1000 ett bra köp (t.om. riktigt, riktigt bra). Provlyssna såklart först och testa armen genom att föra den mot centrum för hand och känn efter om den hackar eller trögar. Se också till att den är vägd rätt för pickupen som sitter på.

/peter

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 01:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Locket vill i alla fall jag inte använda även om det finns Wink

Är det en Akito(1) arm på (de har tonarmsstöd integrerat med tonarmen) så är 1000 ett bra köp (t.om. riktigt, riktigt bra). Provlyssna såklart först och testa armen genom att föra den mot centrum för hand och känn efter om den hackar eller trögar. Se också till att den är vägd rätt för pickupen som sitter på.

/peter
Jag frågade ägaren om vad byte av tonarm skulle kosta, han menade att det inte var värt då en ny skulle kosta närmare 10 000:-, Akito verkar kosta närmare 10 000:- ny så det kan vara en sådan. Iaf skulle inga viktiga delar vara skadade enligt honom utan det var bara ett plaststöd som gått av i stort sett.

Har ej studerat spelaren närmare men måste kanske åka och kolla in den igen.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 19:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är en Akito arm, har varit och sett på spelaren idag igen. Det sitter även en grön nål, vet ej vad det är för märke/modell, någon som vet?

Provlyssnade och den lät bra på alla sätt, armen verkade inte defekt skrapade eller lät. Jämförde med hans LP12:a och det var en liten men inte enorm ljudskillnad mellan spelarna tyckte jag.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 22:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att Basik är en klart undervärderad spelare. Den är enkel men spelar med mycket sväng. Kalle på HF som jag personligen har ett mycket stort förtronde för tycker att Basiken spöar LP 12:or från tidigt 80-tal. Basiken har samma lagertolerans som Lp 12. Som alla Linn spelare bör den vara väggmonterad på ett lätt stabilt rack. Har själv köpt konsoler i trä hos Claes Ohlsson för ca 40 kr, om jag kommer ihåg rätt. Jag har moddat dom lite inspirerad av Stones här på Selleri. Jag är inte så händig så dom är inte världens snyggaste men spelaren skymmer ju det mesta.

Jag hade en skadad SME-arm där tonarmslyften hade gått av. Jag limmade med superlim från Biltema och allt fungerar. Så finns de trasiga delarna från Akiton kanske du kan göra detsamma. Det viktigaste är att kolla lagret så att det inte är några missljud och hack. Spela också en hel lp skiva och kolla att tonarmen inte hoppar eller på annat sätt hänger sig. Skulle tonarmen vara defekt så finns begagnade tonarmar bla en Basik + i Umeå för 1700 kr, för mycket tycker jag. Men å andra sidan 2700 för en Basikspelare är enl vad jag tycker ett helt ok pris. Till nöds finns också möjligheter att sätta på andra armar.

Den gröna pickupen kan vara en Audio Technica At 95E som är ett fynd enl. Musik och Hfi för några år sedan. Den är en bra matchning för Akiton/Basik+. En ny nål kostar 395 kr. Den nålen passar ockaå Linn K5 och K9 som nu är utgångna.

Jag har själv två Lp 12:or och en Basik som har en särskild plasts i hjärtat.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 23:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej igen,

Hur stor är skadan på armen? På Akito (1) sitter tracking-vredet på en arm parallellt med tonarmens viloposition. Kolla att trackingen fungerar som den skall också (oftast skall denna vara samma som vikten på/mot nålen, för K9 var det 1.5 som rekomenderades om jag minns rätt).

Lirar spelaren ok så är det på alla sätt ett mycket bra köp. Behöver du byta arm kan du köpa något billigare än Akito 2b som ju kostar lite knappt 10 lök, en rega t.ex.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 23:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Den gröna pickupen kan vara en Audio Technica At 95E som är ett fynd enl. Musik och Hfi för några år sedan. Den är en bra matchning för Akiton/Basik+. En ny nål kostar 395 kr. Den nålen passar ockaå Linn K5 och K9 som nu är utgångna.
Jo, det är en Audio Technica 95E har jag nu kunnat konstatera efter bilder, den skulle vara ny då ägaren köpte spelaren(den hade denna skada redan då han köpte den och var limmad då) Tror inte han spelat allt för mycket så pickupen borde fungera ett tag till.

Vet ej hur stor skadan är på Akito armen, viloupphängaren är av helt och hållet men allt finns kvar och kan limmas dit. Vet ej sedan hur funktionen är eller vilka funktioner som påverkas av detta men armen kan röras ut och in utan att låta eller gå trögt nånstans, den stund vi provspelade fungerade spelaren utmärkt och lät inte speciellt mycket sämre än LP12:an.

Har en mycket bra anläggning i övrigt så vill ändå inte att Vinylspelaren ska vara allt för dålig jämfört med det övriga. Sen köper jag en vinylspelare för att spela någon gammal LP då och då, kommer nog spela mest cd skivor.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 03, 2006 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I fall antiskating funktionen inte fungerar behöver det inte vara en katastrof. Det finns många äldre armar som saknar denna funktion och ändå låter bra. Mycket handlar ju om hur mycket vinyl man spelar, vilka krav man har på återgivningen och vad man är beredd att betala.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 06, 2006 23:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lite bilder av spelaren som jag hämtat:

Image

Image

Pickupen som jag hoppas är i bra kondition:
Image

Image

Den skadade tonarmen/upphängaren:
Image

Så ser skadan ut:
Image

Nånting säger mig att den vita plastgrejen i denna del hör samman med...
Image

... Den silverfärgade metallpiggen som sticker ner i tonarmen som man ser
Image

Vad bör jag tänka på då jag ska limma ihop denna del igen?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 07, 2006 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Av bilderna att döma har underdelen på tonarmen blivit reparerad förut... Får du till en bra limning ser jag inga större problem med det hela. Se till att den vita plastpinnen hamnar på rätt sida om metallpiggen; när armen går över skivan ska piggen trycka plastpinnen framför sig.

Nålröret måste också rätas innan du spelar på den. Eller släng nålen och köp en ny (modell ATN-95E, runt 200 kr).

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 07, 2006 03:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Säg till någon om jag är ute och cyklar, men att nålröret pekar utåt sådär är väl en indikation på att antiskatingen under någon period inte fungerat eller varit feljusterad. Men får du det att fungera igen så spelar det väl ändå ingen roll.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 07, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, nålröret kan inte böja sig av en defekt antiskating. Den kraft som uppstår och som antiskatingen vill motverka trycker nålen mot innerspåret (mot mitten av skivan). Alltså endast nålen, den påverkar inte armens läge.

Därför är det egentligen så att utan antiskating så står nålröret helt rakt och med antiskating blir nålröret en aning böjt in mot mitten av skivan. Detta är inte helt bra, men bättre än att nålen ligger an för hårt mot innerspåret.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 08, 2006 04:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Såklart.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00