selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 10:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag behöver era synpunkter på ett allt mer aktuellt ämne: är 12cm mediat dött eller är det försvarbart att uppgradera sig till ytterligare en 12cm-spelare: Unidisk SC?

Mitt system idag: Ikemi+Kollektor+2xLK140+Aktivt+Ninka

Jag har även införskaffat en Squeezebox efter en recension på:
http://www.silentpcreview.com/article287-page1.html
(Notera referenssystemet på http://www.silentpcreview.com/article287-page4.html)
Alla mina skivor finns numera på hårddisk i FLAC-format (ca 3 album/Gig).

Jag ser stora fördelar med att lagra sin musik på hårddisk istället för på CD: smidigt, inget slitage, taggar, etc.

Även NAIM verkar nyfikna på segmentet: http://www.naimnet.com/

Så hur gör man?

Alt 1: Unidisk SC och en C4100 (eller C6100). Priset beror litet på vad inbytespriset blir, men säg runt 50 kkr. (Förresten: aktiva filter går väl in i Cx100-serien?)

Alt 2: Majik-CD+Majik-Kontrol+C4100. Pris liknande ovan.

Alt 3: Invänta Linns svar på Squeezebox (som ju bara *måste* komma snart)

/Emanuel

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 11:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag skulle köpa en ny CD spelare idag om 1) jag hade många CD-skivor som
jag vill behålla och fortsätta spela, 2) Om jag planerar att köpa många CD-skivor. Om inte alt. 1 eller 2 passar håll ut och vänta på hd-spelare som kommer om något/några år. Det är dock inte säkert att kvaliteten på hd-spelare lever upp till CD-skivor.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 11:45 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Alt 3: Invänta Linns svar på Squeezebox (som ju bara *måste* komma snart)
Jag är inte så säker på att det kommer snart...och om det kommer någon ny produkt av den typen lär den tyvärr vara redigt dyr :(
Redan idag finns ju Kivor som ju är precis en sån lösning som du pratar om. Den är ju dock oförskämt dyr. Men Linn verkar inte direkt rikta in sig på midprice-segmentet numera, så min teori är att det inte lär hända särskilt mycket på denna front för Linns del åtminstone de närmast kommande åren.

Kul med nån som investerat i en Squeezebox f.ö. :) Om du inte sett det så efterfrågade jag lyssningsintryck av den i en tråd i "Övrigt"-sektionen. Min tanke är att man i brist på nån komplett Linn-lösning skulle kunna haka på en Numerik till Squeezeboxen och se hur det blir. Eller till och med köpa en Transporter från Slimdevices, den kanske kan vara bra...svårt att veta än så länge!

PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CD är inte dött och för egen del kommer jag nog att använda mediet i ytterligare tio år. När väl det nya mediet Super Audio HD blue DVD blir standard dröjder det säker minst fem år innan det finns en vettig spelare som vi på detta forum betraktar som bra.

För att få bästa prestanda på CD hade jag köpt alternativ 2 men att kunna se konserter och film i riktigt bra kvalite väger nog ännu tyngre vilket då i stället talar för alternativ 1.

Hoppas inte för mycket på alternativ 3 de närmste åren.
Emme wrote:
(Förresten: aktiva filter går väl in i Cx100-serien?)
Ja man kan montera in aktiva filter i C4100 och C6100.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oservera att Chakra har "egna" filter, de gamla filtren passar inte i chakra.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

LK140-filter går alltså inte att flytta till Cx100? Rätt eller fel?
Magnus wrote:
Oservera att Chakra har "egna" filter, de gamla filtren passar inte i chakra.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Påståendet är rätt. Det går inte att flytta över till Cx100. Nya kostar 2750:-/register.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok. Nya filter alltså... :(

Vad tror ni om:

Alt 4: Unidisk SC ersätter Ninka & Kollektor. Behåller alltså 2xLK140. Detta skall då jämföras med Majik CD+Majik Kollektor.

(Postade nyss min synpunkt om Squeezebox under tråden i Övrigt)

/Emanuel

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Emme wrote:
Vad tror ni om:

Alt 4: Unidisk SC ersätter Ninka & Kollektor. Behåller alltså 2xLK140. Detta skall då jämföras med Majik CD+Majik Kollektor.
Nu blev det nog fel.
Att ersätta Ikemi + Kolektor mot en Unidisk SC kan väl fungera men vad vill du jämföra det med?
Emme wrote:
Majik Kollektor
Majik Kontrol eller Kolektor, vad menar du?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 13:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag omformulerar:

Alt 4: Behåll slutsteg med filter. Byt ut Ikemi och Kollektor mot Unidisk SC.
Alt 5: Behåll slutsteg med filter. Byt ut Ikemi och Kollektor mot Majik CD och Majik Kollektor.

Eller är det att "stympa" dessa alternativ genom att inte samtidigt uppgradera slutstegen?

Det som känns lockande med SC:n nu när Linns produkter inte har samma livslängd på marknaden som förr är att en burk är lättare att byta än två.
Roland wrote:
Emme wrote:
Vad tror ni om:

Nu blev det nog fel.
Att ersätta Ikemi + Kolektor mot en Unidisk SC kan väl fungera men vad vill du jämföra det med?
Emme wrote:
Majik Kollektor
Majik Kontrol eller Kolektor, vad menar du?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förvirrande.
Emme wrote:
Ok. Nya filter alltså... :(
Vad tror ni om:
Majik Kollektor?
Emme wrote:
Jag omformulerar:
Alt 4: Behåll slutsteg med filter. Byt ut Ikemi och Kollektor mot Unidisk SC.
Alt 5: Behåll slutsteg med filter. Byt ut Ikemi och Kollektor mot Majik CD och Majik Kollektor.
Majik Kollektor?

I och med din omformulering förstår jag (vi) nu att det är Majik Kontrol du syftar på.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 14:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror din problemformulering är i vagaste laget för att ge bra förslag,

Som jag ser det så är:
Majik CD bättre än din Ikemi
Majik kontrol bättre än din Kolektor
Chakrastegen (whatever) är bättre än dina LK140

Vilket du kommer tycka gör mest skillnad få du nog lyssna dig till men oavsett vad du byter av ovanstående så gör det skillnad till det bättre. Sen kan man ju ha åsikter om det märkliga prisförhållandena mellan Majik Kontrol+ Majik CD versus UniSC och lägga in det i diskussionen också.

En ide kan vara att jämföra Ikemi+kolektor gentemot dels Majik CD+Kontrol och dels mot UniSC:n. Ikemi+Kolektor borde få spö i båda jämförelserna. Vilken som vinner mellan Majik(*) och UniSC kan du bäst avgöra själv. Rent featuremässigt skiljer de ju sig åt genom att Majiken har phonoingång och UniSC kan dvd (etc?)

Ligger din budget kring UniSC så tycker jag nog själv att det stora fördelen är att du också får en skön start till en hemmabio. Att det kommer nya dvd format snart är dock värt att tänka på, surt att kanske inte kunna spela nya hyrfilmen på en så dyr maskin om ett par år.

Tror själv att inget annat 12cm format hotar cd:n som ljudmedia (möjligen så gör nedladdningsformaten det (har Apple börjat med lossless format i iTunes än??)). Hur tycker du själv att det låter när du jämför Ikemi mot din dator/squeezehistoria?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 15:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Såklart menade jag Majik Kontrol. :?

Tackar alla som tagit sig tid att svara.

Som jag fattat så har SC en till fördel: digital SPDIF ingång. Perfekt för att koppla in Squeezeboxen. För någon möjlighet att använda CD-Majikens D/A för att avkoda extern källa finns väl inte?

Squeezebox-tyckeri: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2383

/Emanuel

PostPosted: Fri Aug 04, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man blir ju tveksam på recensionen om man läser dessa två meningar.
Quote:
Without any modifications of any kind, the stock Squeezebox 3 plays WAV files ripped from my CDs with high enough fidelity that a casual listener would not be able to tell that it's not the CD. I arranged to have my wife switch back and forth between the two sources with the same piece of music while I listened out of sight of the controls; I could not consistently identify which was which.
Notera att den andra källan är LP12/Ekos/K9!
Så här långt låter det lovande...
Men sedan kommer detta
Quote:
As mentioned earlier, listening and comparing between original music CDs in the the Rotel CD player and the ripped WAV files coming through the Squeezebox's analog output, it was difficult to call one better than the other. They were not identical, there were subtle differences that varied from recording to recording, and from track to track, but neither sound source stood out as being clearly better or worse.
Att inte kuna skilja en 10 år gammal Rotel CD (för 4k eller nåt) o Squeezebox's från en LP12/Ekos = då har man inte koll på tune dem. :?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående din uppgradering, byt in Ikemi o köp en Unidisk 2.1.
När du sedan har sparat mer...byter du in försteget mot tex Exotik/5103.
Slutsteg/högtalare pallar med BRA mycket finare signal än denna!

Om CD ev försvinner har du ju en massa beggade att köpa billigt.
Kommer dessutom att dröja länge innan Linn har lyckats få ett nytt medium att låta bra.
Hur lång tid tog det med CDmediet :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00