selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskution!

Är påväg över sea nästa vecka tänkte jag skulle testa lite saker, har en Ipod Nano(Som jag aldrig testat), Ipod mini och Sony Ericsson W800i. Är just på väg att ladda dom med musik.

Vilket format är bäst som dom klarar av?

Är det bättre att skapa filer från mina cd-skivor eller ladda ner, och isådana fall vilket program ska jag använda?

Tips på bra snäckor, tycker inte att orginal lurarna riktigt håller måttet!?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På Ipoden är nog det bästa formatet, mac:s egna aac.

men blir nog bättre om du själv rippar för då har du makten över vilken komprimering du får.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Intressant diskution!

Är påväg över sea nästa vecka tänkte jag skulle testa lite saker, har en Ipod Nano(Som jag aldrig testat), Ipod mini och Sony Ericsson W800i. Är just på väg att ladda dom med musik.

Vilket format är bäst som dom klarar av?

Är det bättre att skapa filer från mina cd-skivor eller ladda ner, och isådana fall vilket program ska jag använda?

Tips på bra snäckor, tycker inte att orginal lurarna riktigt håller måttet!?
Nu vet jag inte vilka format de tar men jag tycker ogg vorbis är bättre än mp3 av de komprimerade formaten wma tycker jag är sämst.
om det är bästa att ladda ner eller skapa själv är olika kan ju vara bra rippat men skall du vara garanterad gör du det själv. Om du använder windows så är EAC med lame bästa alternativet i hög bitrate vill du ha det riktigt bra så kopplar du din Linn CD till datorn och rippar men det tar ju mycket längre tid. annars är ju helt klart flac eller wav bättre men det tar ju inte alla mp3 spelare.Jag vet inte om det finns nån som tar flac alls.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ipoden tar följade format:

AAC (16 till 320 Kbit/s), Protected AAC (från iTunes Music Store), MP3 (16 till 320 Kbit/s), MP3 VBR, Audible (formaten 2, 3 och 4), Apple Lossless, WAV, AIFF

Är då WAV att föredra? (Mp3 320kbit/s borde väl funka!)

Har ni något program att tipsa om?

Hmm..koppla UD till datorn och spela in i real time låter jobbigt, tänkte du att man ska koppla in digitalt sedan spela in kan det verkligen vara så stor fördel?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:

AAC (16 till 320 Kbit/s), Protected AAC (från iTunes Music Store), MP3 (16 till 320 Kbit/s), MP3 VBR, Audible (formaten 2, 3 och 4), Apple Lossless, WAV, AIFF

Hmm..koppla UD till datorn och spela in i real time låter jobbigt, tänkte du att man ska koppla in digitalt sedan spela in kan det verkligen vara så stor fördel?
Som sagt jag använder aac, jag skulle inte använda wav, men varför inte testa aiff, men då blir filerna ganska stora.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:

MP3 i 320 skulle nog funka tillräkligt bra på resande fot annars är ju wav att föredra men tar mycket stor plats apple lossless borde ge bra resultat men stora filer. annars skulle nog även 192 vbr mp3 bli rätt skapligt.

Ja det var digitalt ut i realtid jag tänkte och det är helt klart jobbigt jag har inte testat så själv men min handlare har jag har för mig han sa att han fick bättre resultat analogt ut från Linn CD'n tillochmed.

Annat program att rippa med ja det skulle väl vara grip med paranoia och lame det är det jag använder. Till windows finns det bara sämre program att välja på dessutom är EAC och Lame ändå ju gratis. vad som finns till mac har jag inte en aning om.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Last edited by hepcat on Sat Jul 22, 2006 16:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Som sagt jag använder aac, jag skulle inte använda wav, men varför inte testa aiff, men då blir filerna ganska stora.
Får ju inte bli för stora, vill ju få plats med endel oxå. Har du koll på ungefär hur stora dom blir?

Tar gärna emot tips på program eller kan man bara göra det i Itunes?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp du kan göra det i itunes. När du går in i inställningar, avancerat, importera. där kan du välja de olika formaten.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ACC tog en låt 7,7 mb var "In the flesh?" pink floyd i lossless tog den 19.9 mb. Ska fundera hur mycke musik jag vill ha, har bara 4gb att jobba med.

Körde acc med 320bit/s med sampling rate 44,100 är väl ingen ide att uppsampla till 48000?

edit: Får bli aac med lossless får jag bara plats med 200 låtar.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm...det var minst sagt dött jämnfört med UD:en. Jaja får väl funka på resande fot som hepcat sa.

Kanske med bättre hörlurar....så ge tips på ett par snäckor!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 03, 2006 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bättre än Mimik? ... Jag har mycket svårt att tro att Sandisk eller iAudio ens kommer i närheten.
Ja, nu var det inte riktigt så jag menade. Jag tycker bara att Sandisken spelar det jag skulle bedöma som musik. Något som jag tycker det är en fördel att lyssna på. Är det under denna skala vill jag hellre ha det tyst eller lyssna på tal via Radions P1. Då är det bara irriterande ljud som min hjärna inte får ordning på. Jag är ganska förvånad över att en MP3 spelare kan låta på det viset. Mina tidigare enfarenheter var att MP3-spelare var så jobbiga att jag bara ville stänga av.

På CD-spelarskalan börjar "Musik" med Mimik 1. En sämre CD-spelare skulle jag inte spela några skivor med. (Även utan LP12.) Med det vill jag säga att utan att jag har jämfört tycker att Sandisken klår de flesta (alla?) CD-spelare under Mimik nivån, dvs ~2500 kr. Det innebär i sin tur att det är en otroligt prisvärd signalkälla, som dessutom är portabel. Jag har nu installerat en anläggning i min snickarbod med Sandisk som källa. Jag tycker faktiskt det är riktigt kul! Jag lyssnar gärna färdigt en hel låt innan jag går in i huset, trots att där spelar så mycket bättre. Mer nöjd kan jag inte bli med en MP3-spelare för några hundralappar. Med lite "source first" tänk så inser man att Sandisken inte gör sig bäst i feta Keltiksystem eller med Klimax Kontrol, Chakra och 242:or. Den är t.ex. tillräckligt bra för att man ska kunna bli nyfiken på ny musik och vilja köpa riktiga skivor. Musik som en kompis kan skicka med e-mail!

Är det fler här som köp Sandisk Sansa M2x0? Vad tycker ni? Nån som lyssnat på andra Sandiskspelare?

Köptips:
Som ett extra tips kan jag meddela att priserna har gått ner ytterligare och är nu nere på fraktfria 675 kr hos t.ex. http://www.dustinhome.se Faktum är att jag har köpt en till på Inet för 695 kr. Perfekt att ha som reserv. Det är inte värt att skanna marknaden en gång till när den nuvarande pajjar. Dessutom kan jag ha den som fast signalkälla i ett system. Hade jag köpt en budgetstereo idag skulle jag nog köpt en Intek/Creek 4040, ett par 5110 och en Sandisk. Roligare med bibehållet "tryck" blir det inte för de pengarna! (Under 3000 kr.) Ett tips till Strannas barnrum?

Lurar:
Flera ville ha tips på bra lurar, även jag. Mina suveräna Sony WM-W20 pajajde för ett tag sedan. Jag har efter en annan Linnists tips köpt AKG K24P för 395 kr i butik. Han var ute med sin Sandisk och lyssnade på ett flertal lurar i ett flertal butiker innan han kom till sin slutsats. Fråga mig bara inte vilka han ratade, för det vet han nog inte själv! Men han var nog öppen för priser uppmot 800 kr, om det bara var bra.

AKG K24P är samma typ av lurar som Koss Porta Pro, men oerhört mycket bättre! (utanpåliggande, hopfällbara, kommer med en liten väska/fodral.) De är inte så bra som mina AKG K501, men fodralet passar fint i jackfickan. Eftersom det är av stretchmaterial så går Sandisken också in. Dessa två prylar har nästan helt eleminerat mina planer på jobbstereo!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
....
Lurar:
Flera ville ha tips på bra lurar, även jag. Mina suveräna Sony WM-W20 pajajde för ett tag sedan. Jag har efter en annan Linnists tips köpt AKG K24P för 395 kr i butik. Han var ute med sin Sandisk och lyssnade på ett flertal lurar i ett flertal butiker innan han kom till sin slutsats. Fråga mig bara inte vilka han ratade, för det vet han nog inte själv! Men han var nog öppen för priser uppmot 800 kr, om det bara var bra.

AKG K24P är samma typ av lurar som Koss Porta Pro, men oerhört mycket bättre! (utanpåliggande, hopfällbara, kommer med en liten väska/fodral.) De är inte så bra som mina AKG K501, men fodralet passar fint i jackfickan. Eftersom det är av stretchmaterial så går Sandisken också in. Dessa två prylar har nästan helt eleminerat mina planer på jobbstereo!
Skickade efter AKG K24P och fick dom idag. Mina Porta Pro är urgamla och skumgummit har liksom vittrat sönder så det var läge för nya. Vet inte hur dagens Porta Pro låter jämfört med mina men jag kan bara hålla med, AKG är faktiskt väldigt mycket bättre. En glad överraskning för bara runt 300:- + frakt. Tack för det tipset!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Är det fler här som köp Sandisk Sansa M2x0? Vad tycker ni? Nån som lyssnat på andra Sandiskspelare?
Jag köpte en i somras för att testa mediet.
Samt en Ipod shuffle efter tips från jajo.

Bägge är bra, ritkigt bra (=man har inte "stäng av omedelbart" känslan som andra mp3)

Ska köpa AKG luren.
Köpte faktiskt Koss Porta Pro o den är inte så bra...men den var minst dålig av de de hade i butiken så det fick bi den. 8)
TACK för tipset.

PostPosted: Tue Mar 27, 2007 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ska köpa AKG luren.
Köpte faktiskt Koss Porta Pro o den är inte så bra...men den var minst dålig av de de hade i butiken så det fick bi den. 8)
TACK för tipset.
Hur gick det Sportis, köpte du några lurar?

Lite intressanta nyheter om denna bra och billiga MP3 spelare: (Observera att detta gäller spelare med FW version 2.x.xE, D.v.s. spelare med HW version 2 av Europamodell. Läs hela tråden nedan vid tveksamheter.)

Det går att konvertera Sandisk Sansa M2x0 av europeisk variant utan radio till amerikansk variant, MED radio! :shock: :shock: :shock: Jag har just konvererat min och en kollegas till att få radio! Det visar sig att om man lurar Sansan att ladda ner den amerikanska variantens firmware så får man den radio som finns på amerikanska marknaden! Radion är faktiskt ganska bra! Jag har inte jämfört mot något, men spontant känns den mycket bättre än radion i min gamla mobiltelefon S-E K700i (som var rätt OK). Jag har konverterat två spelare med framgång från 2.2.3E till 2.2.5A. (Se till att ha ett friskt batteri i spelaren innan du börjar uppdateringen.) Se mer i länken nedan. Jag har inte haft några av de fontproblem som nämns i tråden. Radion har 20 snabbval, söker själv upp stationerna o.s.v. Reklamradio är bättre än vad jag någonsin hört det. (Reklamradio har jag bara provat i bilen tidigare.) En återutsänd "direktsänd" konsert i P2 igår kväll lät riktigt bra! Jag ska försöka jämföra den musikaliska kvaliteten på en WMA låt mellan FW 2.2.3E och 2.2.5A i närtid. Frun har fortfarande orginal FW på sin spelare.

En bra MP3 spelare och en bra signalkälla i billiga system har blivit mycket bättre och är nu sanslöst prisvärd! Spring och köp! :P En billig tuner till stereon därhemma? Vem köper en iPod Shuffle nu?

Läs hela tråden här:
http://www.anythingbutipod.com/forum/sh ... php?t=3206

Citat:
"Got an m230 or m250 in Europe?
Want the FM Radio?
No Problem just a firmware away.
This has been tested with Europe Firmware 2.2.3E

1. Change USB settings to MSC
2. Plug your player into USB
3. Open 'SYS_CONF.DNC' which should be on your player and change the version number to 2.0.0A
4. Download and run this http://www.sandisk.com/Assets/File/D...dmx3-iv001.exe
5. After updating it should restart twice

NOTE: This will remove everything from your device and it is probably a good idea to reformat the player via explorer afterwards to remove other problems.

Your new firmware will be 2.1.0A.

It should now be possible to update to the latest firmware by using the Sansa Firmware Updater:

http://www.sandisk.com/Retail/Default.aspx?CatID=1376

Some people including myself have experienced font problems with Artists and menu titles
after updating to the latest firmware.

This may or may not be related to forcing the US firmware on the Europe device.

A fix for this is indicated in the post below:

http://www.anythingbutipod.com/forum...ead.php?t=3218

Use this information at your own risk, it worked for me but its always possible with such hacks that things might go wrong."

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fantastiskt :shock: :shock: Vem kunde ana detta ? Jag har faktiskt saknat radio och ångrat att jag inte köpte en som hade det. Jättetack för det tipset, Linnofil ! Jo, lite fontproblem är det (jag gick raka vägen till 2.2.5A) men det är med betoning på lite. Jag tycker radion är utmärkt. Upplever ingen skillnad alls i MP3-återgivningen mot innan.

PS. På sandisk.com skriver dom samma sak i specen för E200- och C100-modellerna som för M200 d v s "No FM-tuner is available in Europe". Torde väl gå att hacka in på samma sätt i dessa ? (Det var ju någon här som hade köpt en E280) .DS

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00