selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag undrar lite, jag är ganska ny i Linn världen och håller på att försöka sätta upp en rigg som låter bra till en inte allt för dyr penning. Som det är nu är en Linn 5105 och en Kairn phono på ingång. Jag spelar mest på en LP 12:a med en manticore musician arm och på den en Grado reference platinum en mm pickup. Som CD spelare har jag en Marantz CD 7300. Nu när allt är lite turbulent så vet jag inte om man ska satsa pengar på ytterligare en 5105 och biampa mina QRS luna stativ högtalare eller helt enkelt spara pengarna och satsa på en Linn CD spelare. Det finns även alternativet att byta ut Kairn steget mot ett 5103 steg och i så fall använda ett LK 1 som riaa.

Vilka bekymmer man har !!

Ronny

PostPosted: Thu Jul 20, 2006 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Jag undrar lite, jag är ganska ny i Linn världen och håller på att försöka sätta upp en rigg som låter bra till en inte allt för dyr penning. Som det är nu är en Linn 5105 och en Kairn phono på ingång. Jag spelar mest på en LP 12:a med en manticore musician arm och på den en Grado reference platinum en mm pickup. Som CD spelare har jag en Marantz CD 7300. Nu när allt är lite turbulent så vet jag inte om man ska satsa pengar på ytterligare en 5105 och biampa mina QRS luna stativ högtalare eller helt enkelt spara pengarna och satsa på en Linn CD spelare. Det finns även alternativet att byta ut Kairn steget mot ett 5103 steg och i så fall använda ett LK 1 som riaa.

Vilka bekymmer man har !!

Ronny
Men det är en härlig tid när man håller på att fundera kring sin uppgradering. Kombinationerna kan vara oändliga. En viktig faktor är väl att fundera på hur mycket man lyssnar på lp12:an kontra cd-musik. Det andra är, vill du ha endast linn-grejer? Det tredje vad har du för slutmål?

Utan att veta svaret på dessa tre frågor ger jag ändå lite förslag, men bara mina tankar. Lyssnar du mycket på cd, är en beggad ikemi ett kanon köp. Om det är mycket vinyl som gäller borde du uppgradera lp12:an, med t.ex. arm, pick up eller cirkus om det inte finns på den. Ditt försteg o slutsteg är ju trevligt. I ett senare läge kan du köpa en 5105:a till men inget jag skulle lägga pengarna på från början. För om du vill aktivt behöver du köpa ett par linn högtalare och då kanske ett par katan skulle funka. Jag själv har kört, lp12, karik, kairn, 5105, passivt katan. Som sagt först lägga pengarna på signalkällan, sen byta ut burkarna och sedan aktivera dem, kan vara en av tusen vägar att gå. Men glöm inte de första frågorna jag nämnde.

ed

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 20, 2006 10:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det var roliga bekymmer :)

En idé kan vara att boka tid med en handlare (om du har möjlighet) och ta med din 12:a dit för att jämföra med en Linn arm och pickup (samt cirkus, motorstyrning etc. beroende på vad du har idag).

Om du är intresserad av Linn och deras syn på musik kan det vara en ide att jämföra dina QRS med ett par Linnhögtalare också. Keilidh t.ex. säljs ofta på begagnatmarknaden och de är svängigt prisvärda runt 3-4 tusen (kan med fördel biwiras/biampas eller köras aktivt)

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 21, 2006 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt klart skall du se till att skivspelarverket är up to date.
QRS högtalarna kan nog vara rätt okej misstänker jag och inte största akilles hälen i detta skede.
Har du inte en cirkus så är det med 100% den smartaste uppgraderingen!
Om du har en Valhalla styrning tycker jag att du skall kika på vad en färskare Akito kan prestera i förhållande till din nuvarande arm. Om skillnaden inte är stor mellan armarna så kan du istället kika på en Lingo 1 eller 2.

När du nått den nivån kan du börja fundera på högtalare och förstärkeri.

Du uppnår snabbare ditt Nirvana på detta sätt än om du väljer cd-spåret :?

Möjligt att några Ikemi eller Unidisk ägare protesterar mot detta förslag :?

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 21, 2006 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med sondek, cirkus gör verkligen sitt. Jag servade lp12:an, ny cirkus och en adikt nål. Det var verkligen då jag förstod vad min lp12:a kunde prestera.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00