selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Biamping
PostPosted: Sun Jul 16, 2006 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar på att biampa mitt system med ett kairn steg och två 5105 slutsteg och sedan driva ett par QRS luna. Min fråga blir då har jag något att vinna på detta samt funkar Kairn steget som försteg för två slutsteg ??

mvh Ronny

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 00:34 
Moderator
Moderator

Det går finfint att biampa två slutsteg efter Kairn. Det vanligaste är nog att man kopplar från det första slutsteget till det andra, och inte båda till Kairn.

Dom gånger jag jämfört bi-ampat jämfört med single-amp har det blivit påtagligt bättre, förutsatt att man använder lika dana slutsteg i båda fallen. Koppla det nyare slutsteget till diskanten.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 02:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Koppla det nyare slutsteget till diskanten.
Det är väl ändå bäst att köra ett slutsteg per högtalare, då kan man intern koppla höger och vänster kanal. Och sedan slipper man en "liten jordlopp".

Ps: Vet inte om det är att rekomendera om det skiljer jätte mycke i ålder på slutstegen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man brukar väl köra diskanterna för sig och basarna för sig ? Men är det verkligen så att åldern på slutstegen spelar in ?? Är det någon som vet hur man kopplar ihop allting på bästa sätt ?? Hur ser det ut på Kairns baksida finns det dubbla utgångar till slutstegen ??

mvh Ronny

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 10:12 
Site Admin
Site Admin

rynnox wrote:
Man brukar väl köra diskanterna för sig och basarna för sig ? Men är det verkligen så att åldern på slutstegen spelar in ??
I och med att Linn kontinuerligt förbättrar sina produkter kommer inte ett gammalt slutsteg låta riktigt som ett nytt - det finns även andra orsaker till det, komponenterna åldras. Det blir som att biampa med olika slutstegsmodeller, det funkar ju men det är inte direkt optimalt.
Quote:
Är det någon som vet hur man kopplar ihop allting på bästa sätt ?? Hur ser det ut på Kairns baksida finns det dubbla utgångar till slutstegen ??
Innan jag gick aktivt körde jag ett slutsteg till diskant och ett till bas. Funkade finfint, men andra på forumet vet säkert bättre om det är optimalt eller inte.
Det finns trippla utgångar på Kairn.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle lägga pengarna längre fram i kedjan istället för att köra passivt med flera slutsteg. När jag körde min 5125:a passivt så lyssnade jag såklart på skillnaden mellan 2 och 4 kanaler (systemet är: LP12/Akito/Adikt - Kairn - AV5125 - Ninka) och den var inte stor. Då talar vi dessutom om att biampa med exakt samma slutsteg.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med. Flera slutsteg är intressant endast om man siktar mot aktiv drift. Annars är ett slutsteg av bättre kvalitet att föredra t ex en ensam Klout jämfört med två 5105.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan väl lägga till att jag inte testat själv vad gäller ett slutsteg per höglalare vs diskat/bas. Men vet att Lejonklou och Magnus (taktoton) före språkar det, iaf vad gäller ny(are) grejer.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Annars är ett slutsteg av bättre kvalitet att föredra t ex en ensam Klout jämfört med två 5105.

Javisst! Två 5105 kostar väl c:a 15000? Det får man ju en 2250 för! Det lär bli väldigt mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla råd. Det har gjort att jag bestämt mig för att stanna på ett 5105 som slutsteg och ev längre fram t ex köra ett 2250 som henrik föreslog.

Tack för ett mycket bra och aktivt forum !!

mvh Ronny

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Tack för alla råd. Det har gjort att jag bestämt mig för att stanna på ett 5105 som slutsteg och ev längre fram t ex köra ett 2250 som henrik föreslog.

Tack för ett mycket bra och aktivt forum !!

mvh Ronny
Jag är inte så övertygad om att det nödvändigtvis blir bättre med 1 bättre slutsteg än 2 st sämre (men då ska man ändå ha klart för sig att 5105 inte är något dåligt slutsteg). Som alltid tycker jag att rådet ska vara att själv lyssna!

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blev så att jag till sist köpte två 5105 slutsteg som ska biampa ett par stativhögtalare QRS Luna audiofilutgåva. Som försteg ska jag använda ett beg Kairn som kommer i nästa vecka. Jag undrar nu över lite experthjälp hur jag kopplar dessa på bästa sätt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul, grattis med köpet. Ska blir kul o höra va du tycker. Nu har du mycket krut i dessa två slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Kan väl lägga till att jag inte testat själv vad gäller ett slutsteg per höglalare vs diskat/bas. Men vet att Lejonklou och Magnus (taktoton) före språkar det, iaf vad gäller ny(are) grejer.
edit: 5105 kör med aktiva STEREO kort så aktivt kan man inte koppla en per högtalare, men borde funka fin om man bara biampar.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 22, 2006 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Clas wrote:
edit: 5105 kör med aktiva STEREO kort så aktivt kan man inte koppla en per högtalare, men borde funka fin om man bara biampar.
Tar inte 5105 monokort precis som LK100 och Klout ? Stereokorten kom med generationen LK85/140 vilka ju är nyare (och sedan med 5125/2250).

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00