selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för förtroendet Teatime, hoppas jag förtjänar det! Har du fått den ännu? Vad tycker du? PM:ar du mig så står jag för mitt löfte!

Fler bedömningar, min polare säger till gemensam bekant:
Quote:
Måste säga att jag är imponerad av mp3 spelaren *Linnofil* pratar om. Har nu beställt en till till *Sambon*. Såpass kul musik att det gör resorna till jobbet och gräsklippningen lättare.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Missade ipoden men det gjorde nog inget har läst på ett annat forum mera hifi inriktat att ipod var sämre än mp3 från en Sony w800i.
Jag tyckte själv att iPod:en var helt "död". Sämre än vad jag hade trott. Tidigare hade jag bara hört kollegors iPod i lurar, det blev nu ännu sämre med Classik/Katan. Det är dock svårt att göra en rättvis bedömning när man inte hört låtarna förut, de kan ha varit helt kass.

Kompisen som direkt köpte en SansaM250 efter att ha hört min jämförde just med sin Sony-E. K750 som har samma hårdvara (lika bra ljud?) som W800i. Han fick närmast en chock av skillnaden. Innan sa han: -Vad ska jag med en MP3 spelare till? Jag har redan en i telefonen, MP3 är kass. Vid direkt jämförelse var skillnaden otroligt stor! Och sen åkte vi till Inet...

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 16:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för tipset! :) Så nu ska jag till stranden o testa MP3-spelaren. Köpte ett par Koss spark plugg men det är lite väl mycket bas. Någon som har ett bra tips på hörlurar?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 16:45 
Site Admin
Site Admin

mysak wrote:
Tack för tipset! :) Så nu ska jag till stranden o testa MP3-spelaren. Köpte ett par Koss spark plugg men det är lite väl mycket bas. Någon som har ett bra tips på hörlurar?
Huga! Plug, hemska hörlurar. Porta Pro är trevligare.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mysak wrote:
Jag tycker åxå de lurarna ger för mycket bas men att det blev lite bättre med tillbehörs tipen man kan köpa de som ser ut som en svamp typ.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mysak wrote:
Jag är rätt nöjd med mina Sennheiser PX200. En lätt halvsluten lur utan några överdrivet påtagliga brister.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Tack för förtroendet Teatime, hoppas jag förtjänar det! Har du fått den ännu? Vad tycker du?
Jo, jag har fått den. Jag har använt den i en vecka nu och försöker komma underfund med vad jag tycker egentligen...

Vad jag helt säkert kan säga är:
1. Den är sämre än Karik/Numerik ;)
2. Den är bättre än ljudkortet på min jobbdator som jag brukar lyssna genom
3. Den är bättre än min gamla MP3-spelare
4. Jag använder faktiskt spelaren

Den sista punkten är inte oväsentlig. Jag köpte en MP3-spelare för två år sedan och jag tror inte jag hann slita ut ett endaste par batterier.. Apdåligt. Sennheiserlurarna jag köpte till var det enda vettiga med det köpet (och flashminnet, som jag flyttat till kameran).

Sansan har jag använt dagligen utan att omgående vilja stänga av. Inte så illa alls. :) Fast i absoluta termer har jag svårt att placera den. Jag har inte testat speciellt många MP3-spelare och när man kopplar den till stereon blir det ju inte så imponerande...

Vi gjorde en kort jämförelse mellan Sansan och Pers iAudio-spelare. Något test kan man egentligen inte kalla det, då vi bara körde vad vi råkade ha i dem. Joss Stone hade vi båda två. Det lät distraherande olika om de båda spelarna vilket gjorde det svårare att jämföra. Båda spelarna kördes utan några fantasifulla equalizer settings, fast iAudio-spelaren hade nog behövt det - den lät väldigt gällt och lät sången dominera helt. Sansan var mer homogen och fick stycket att låta ganska bluesigt, men det var också rätt så trött. Till saken hör att iAudioversionen var FLAC och Sansan fick nöja sig med en amatörrippad 160kbit MP3.

I sammanhanget var det svårt att bli entusiastisk (det här var 30 min efter att vi jämfört nätkablar på Klimax Kontrol) och jag blir bara ledsen när jag tänker på att det faktiskt finns folk (kollegor, tom) som har MP3 som sin enda musikkälla... men som bärbart ljud tycker jag ändå att Sansan är rätt trevlig.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att höra att du använder den Teatime. Det är en reflektion jag själv har haft. Jag tror att trots Sandiskens kvalite så är Mimik 1/Majik I är lämpligare för jämförelser än ditt system med Klimax m.m. Det kanske är lite FÖR mycket begärt för 395 kr, eller? :lol:

Jag har kopplat in den till stereon och visst räcker den inte till mot "riktiga" källor. På stereon märker jag skillnad mellan komprimerad WMA och okomprimerad WAV. Men i de medföljande lurarna är det inte så stor skillnad, mest för att basen (som är sämst vid komprimering) inte hör så tydligt i Sandisk lurarna.

Eftersom iAudio gillas av några på forumet vore det kul om ni kan jämföra mer. Använd gärna WMA som jag provat med framgång. Erbjudandet om en DVD+R med WMA filer kvarstår. Jag kan skicka den via Simonsson, så slipper du uppge adressen till en främling. Du har trots allt rätt dyra grejer hemma.

Ayn:
Jag var också intresserad av Porta Pro, eftersom de har så bra rykte. När kompisen köpte sin Sandisk så jämförde vi snabbt Porta Pro med mina "Slit och släng" Sennheiser 540 Reference. (Halvdyr Senheiser från sent 80 tal) Resultatet var en fullständig katastrof för Porta Pro, massor av musik bara försvann. Jag skulle närmast vilja utfärda en varning för Porta Pro! Mina Sennheiser är ändå inte särskilt bra jämfört med mina andra två lurar. Jag har ett par små Sony MDR-20 som har varit mina riktiga trotjänare i 20 år. (Sidostående element som halvvägs stoppades in i örat, tunn båge över huvudet, kända från de minsta walkmanspelarna små som kasettbandsfodral på -80 talet.) De var mycket bra musikaliskt och jag hade bara hört en lur som slog dem innan jag köpte ett par AKG-501 nyligen. De lurar jag hört som var bättre än mina MDR-20 var ett par MDR-50 från samma fabrikant. Även dessa från sent -80 tal. Tyvärr dog ett av elementen i mina MDR-20 för två veckor sedan. :cry: Så nu är jag utan små smidiga bra lurar. Sitter fast med Sandisklurarna.

Varken mina 501 (som är för dyra att ha liggandes på jobbet) eller mina Sennheiser är särskilt diskreta att promenera omkring med eller ha på bussen, i laptopväskan m.m. Så nu vill jag också ha små bra lurar! Vad har ni? Jag såg i nån annan topic att det var någon mer här som gillade Sonys lurar. Jag har dock inte lyssnat på deras nyare grejer. Vilka är bra?

Mysak:
Så du har också trillat ner i Sandiskträsket? Vad tycker du?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:51 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Ayn:
Jag var också intresserad av Porta Pro, eftersom de har så bra rykte. När kompisen köpte sin Sandisk så jämförde vi snabbt Porta Pro med mina "Slit och släng" Sennheiser 540 Reference. (Halvdyr Senheiser från sent 80 tal) Resultatet var en fullständig katastrof för Porta Pro, massor av musik bara försvann. Jag skulle närmast vilja utfärda en varning för Porta Pro!
Ja, även om jag inte skulle gå så långt som att utfärda en varning så håller jag med om att Porta Pro inte är optimala direkt. Jämfört med The Plug är de gudomliga dock (det är å andra sidan lite vad som helst). Själv kör jag med ett par snäckor från Audio-Technica, CM7Ti, riktigt trevliga men säljs tyvärr inte i Sverige.
Jag har inte hört några hörlurar alls som kan mäta sig överhuvudtaget med mitt vanliga system hemma i musikalitet. Jag vet inte om det beror på att det helt enkelt inte är möjligt med hörlurar, eller om jag bara missat nån riktig höjdare. Mina Sennheiser HD-600 är trevliga lite på samma sätt som Porta Pro är helt okej, rent tekniskt sett gör de ju inte bort sig men nerven i musiken försvinner till stor del.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tror lite på Grados dyrare hörlurar. Jag använder själv ett par Sennheiser HD280 Pro som är rätt ok men de svänger inte om man jämför med högtalarsystemet.

Jag tror hörlursförstärkaren är mycket viktig.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 00:11 
Moderator
Moderator

Bättre än Mimik? Har någon jämfört? Det har inte jag, däremot har jag levt med Mimik i 10 år och kunnat njuta mycket musik med hjälp av den. Jag har mycket svårt att tro att Sandisk eller iAudio ens kommer i närheten. Då vi kopplat Sandisk och iAudio till Linnrigg har det förvisso låtit, men helt urtrist enligt min mening. Dessa två spelare låter väldigt olika, Sansan mer fyllig, och iAudion slankare. Så olika så att i alla fall jag har svårt att avgöra vilken som är strikt bäst, enligt tune dem. Det kvittar nog, för jag tycker båda presterade as-kass kopplat till stereon. Hemma hos mej har jag bara testat iAudio. Det låter inget vidare. Den fullkomligt mördas av Ikemi.

I lurar upplevs det annorlunda. På väg till jobb är det en befrielse och njutning att ha musik i öronen. Om man accepterar tanken på lurar som dessutom stänger ute annat ljud, rekommenderar jag verkligen Etymotic 4. http://www.etymotic.com/ De är snuskigt bra. Kommer man underfund med hur de ska sitta i öronen är det som att koppla in musiken direkt i nervsystemet. Att de stänger ute annat ljud tycker jag är bra, men man får se upp när man cyklar bara. På flyg och tåg är det hur skönt som helst.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 14, 2006 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är som sagt skeptisk till mp3 men nu har jag köpt på mig lite prylar.
2st mp3 o ett headset.
Kan vara värt drygt 2k att kolla vad de går för :D
Ungarna får nyttja dem senare är planen...

Shufflen köpte jag på rekomendation från jajo som tyckte den var överlägsen de andra iPod's o han var överaskad hur bra den lät.

Samma mp3 låt, konverterad på samma PC o överförd med samma PC; låter Sandisk riktigt hyggligt, likaså iPod.
Visst låter Sandisk mer dynamiskt/fylligt.
De svänger rätt lika men Sandisk är bättre, något.

Ska testa med en bättre lur (Koss Porta Pro, ca 350-400SEK) senare.
Nu använde jag Sandiskens lur till bägge spelarna o den är nog ingen höjdare...

Slutsats
De funkar för portabel musik utan att man blir hörselskadad.
Klart bättre än väntat.
Sting var faktiskt njutbart!

Ska koppla in till Linn riggen senare i höst...

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 14, 2006 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
...Sting var faktiskt njutbart!
Då måste spelaren vara rent grym.... :P

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 16, 2006 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska tillägga att jag körde med mp3 128k i Stingtestet.
Har nu testat med okomprimerat wav på iPod o 320k WMA på Sandisk (den tar inte wav).

O då är givetvis iPoden bättre.
Testar fortarande med Sandiskens (förmodade usla) headset..

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte M240 (1GB) för 595:- och är helt klart nöjd med det köpet. Man kan digga musik på tåget/spårvagnen/badstranden. Den funkar till min Tivoli Model One som en portabel (om ej batteridriven) anläggning. Medföljande lurarna är inte bra. Betydligt bättre är mina urgamla Sony MDR-E262 (små snäckor från 80-talet). Har även ett par gamla Porta Pro som är rätt OK (man får mer bas) men Sonys spelar musik bättre. Stöd för WAV/FLAC plus radio hade inte varit fel men jag klagar inte med denna prislapp. Instämmer i klar köprekommendation men förvänta er inga underverk för dessa pengar. Användbar även som USB-minne, bara ett sådant kostar kanske 300kr för 1GB.

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00