selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Unidisk SC vs Majik CD
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 19:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej

Jeg ved at dette allerede har været diskuteret i en anden tråd, men der er siden da kommet opdatering af software til begge afspillere.

Hvilken er bedst ?

Hvilken er bedst, hvis de begge går gennem en Exotik ?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rene, det beror på vad du är ute efter.

Vad gäller SW uppgraderingarna så ger den för Unidisk ett verkligt lyft. Både musikaliskt och ljudmässigt. Den nya versionen för Majik är egentligen bara en buggfix som inte har med ljud och funktion att göra om man inte har en felkonfigurerad spelare från början. Detta var bara ett litet antal som felaktigt leverarades ut från Linn i samband med releasen av spelaren.

Jämför man de bägge spelarna (med senaste mjukvaran) så är skillnaderna ganska stora. SC är ju en mulitspelare med stöd för både CD och DVD samt har inbyggt försteg. Majik en renodlad tvåkanalsapparat för CD. Kör man båda genom en Exotik så är skillnaderna ändå rätt stora. Av de som jämfört spelarna i tvåkanal så går meningarna isär och kanske är det bara en fråga om personlig smak. Det är värt att provlyssna båda!

För egen del kör jag Majik CD och Exotik och är otroligt nöjd. I mina öron är majik bättre på CD men SC är fortfarande en väldigt prisvärd produkt med många förstklassiga egenskaper. Exotik överglänser SC:ns inbyggda försteg sju dagar i veckan. Jag har på känn att det kommer att komma nya uppgraderingar till Majik som gör att den inom ett år kommer att ligga i nivå med Unidisk 2.1 rent ljudmässigt.

Men som sagt, andra har andra åsikter och du gör gott i att provlyssna och skaffa dig en egen.

/Malte

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Jag har på känn att det kommer att komma nya uppgraderingar till Majik som gör att den inom ett år kommer att ligga i nivå med Unidisk 2.1 rent ljudmässigt.
Låter mer som önske tänkade! :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 12:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

:D

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SC är bättre som CD spelare. Det tycker jag trots att jag just köpt en Majik CD. Själv anser jag att skillnaden (På CD) har minskat med senaste uppgraderingen. Uppgraderingen var större ljudmässigt på Majik än på SC. SW uppgraderingen på Majik gör stor skillnad, även för de spelare som inte är felkonfigurerade (som min var). Skillnaden på handlarens spelare var mycket stor, trots att denna inte var felkonfigurerad. Så att denna version inte skulle förbättra ljudet är bara en myt. Förmodligen startad av Linn själva. Uppgradera så får ni se!

Den stora frågan för mig var hur bra en SC (för 45') var jämfört med en Majik CD/Majik Kontrol kombination för (55'). Då anser jag att Majik kombinationen vinner och är värd sin merkostnad på 10 tusen. Att jag dessutom kan koppla in en LP12:a är ännu en faktor som gör det lätt att välja. Om spelaren sitter i en anläggning med bildmöjligheter är valet inte lika enkelt.

Jag önskar också att min Majik kommer upp i 2.1 klass. Men i så fall, var är 2.1 då?

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 15:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant! Vad heter SW-versionen på senaste Majik CD?

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet faktiskt inte, men jag kan kolla på min hemma sen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, suveränt.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Puh, det här var jobbigt! Massor av siffror att hålla reda på. Nu känns det som att är jag fast i mjukvaruuppgraderingsträsket. Precis som alla Unidiskägare... (För övrigt ett rätt behagligt träsk!)

Här kommer data på min Majik CD:

H8 S/W Version
S2320101

ESS S/W Version
S2300110

Base Code S/W Version
BASE5138

FPGA S/W Version
S2350012

MECH S/W Version
LT79

Engine Board ID
PCAS594L1R7

Front Panel Board ID
PCAS577L1R1

Jag misstänker att det är FPGA S/W Version" som är DA omvandlaren. Vad har ni andra för data på era Majik? Särskilt intressant vore att se vad en icke uppgraderad Majik har för versioner.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 08, 2006 01:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kanonbra Linnofil, jag har kollat min majik som inte är uppdaterad. Alla versionsnummer är samma som dina förutom:

ESS S/W Version
S2320109

och

FPGA S/W Version
S2350011

Jag har alltså ett versionsnummer lägre än du på dessa. Pratade med min handlare idag och de kommer att fixa det åt mig. Skall bli spännande att höra skillnaden. Tyvärr kommer det att dröja ett tag eftersom de håller på att flytta butiken.

Jag kollade förresten i manualen och där står följande:

• H8 S/W Version – shows the revision of the H8 software.
• ESS S/W Version – shows the revision of the ESS software.
• Base Code S/W Version – shows the revision of the Base Code software.
• FPGA S/W Version – shows the revision of the FPGA software.
• MECH S/W Version – shows the revision of the laser mechanism software.
• Engine Board ID – shows the ID and revision number of the CD engine/audio board.
• Front panel Board ID – shows the ID and revision number of the control board.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur är det nu efter några månader efter Majik CD släpptes.
Är det fortfarande så att vissa föredrar Majik o vissa SC?
Det är ingen som tycker den är i klass med Uni 2.1 eller?

Givetvis jämfört med senaste mjukvaran i samtliga ...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linn brukar ju alltid ha en intern ranking av alla sina produkter som handlarna närmast slaviskt följer i sina rekommendationer - är det inte så i det här fallet??

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Linn brukar ju alltid ha en intern ranking av alla sina produkter som handlarna närmast slaviskt följer i sina rekommendationer - är det inte så i det här fallet??
Det vi hört är samma som vi kan läsa här på forumet, en del föredrar
SC och en del föredrar Majik CD... Två av mina kollegor tycker dock
att Majik CD är bättre punkt slut... har själv inte jämfört dem.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
:?:
Under 16 års arbete med Linn har jag aldrig stött på någon "intern rankning", varken på papper eller muntligen. Det enda försöket till officiell rankning var väl i en produktkatalog under mitten av 90-talet, då Linn satte stjärnor bredvid sina produkter.

Anledningen till att många är så pass överens är inte att de blir åtsagda vad de ska tycka utan att de lyssnar på samma sätt: De använder Tune Dem. Jag stöter ofta på åsikten att Linn skulle diktera vad handlarna ska tycka, men Linn gör med handlarna precis som de gör med slutkunderna: Spelar på sina apparater och frågar åhörarna vad de upplever för skillnad.

Ibland uppstår det diskussioner, som i fallet Majik/SC. Samma sak var det med exempelvis Genki/Karik, där de flesta jag talade med föredrog Genki men Linns helpline svarade att Karik var en bättre spelare.

Slutsatsen man kan dra när dessa diskussioner uppstår mellan folk som använder Tune Dem är att alternativen ligger rätt nära varandra.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Ken wrote:
Slutsatsen man kan dra när dessa diskussioner uppstår mellan folk som använder Tune Dem är att alternativen ligger rätt nära varandra.
Det är min analys med.

Fast mitt intryck är att många av dessa jämförelser har gjorts före apparaterna blivit upgraderade?
Någon som jämfört nyligen?

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00