Jag tänkte drista mig till en lite rekommendation. Jag vill absolut inte försöka komma med någon slags sanning om vad som är bäst eller ej. Däremot har jag själv testat och provat massa tokigheter kring kraftmatning till steron och kanske kan någon finna glädje i informationen.
För det första, använd öronen och lyssna på vad just du gillar. Försök se igenomi glättig reklam om massa tekniska finesser och mer eller mindre fabulerade förklaringar från tillverkarna. Låter det bättre i dina öron är det bättre i dina öron!
Börjar man med matningen så kan jag inte rekommendera separat matning som ett första steg. Jag renoverade mitt vardagsrum ifjol och passade då på att dra fram en egen fas till stereon. Märker du av klickljud och brum från lampor och kylskåp kan det dock löna sig. Har du ojordat är min uppfattning att du bör se över möjligheter att bya ut elsystemet mot jordat. Vad gäller säkringar så vet jag inte om snabbsäkringar låter sämre än "proppar". Däremot tycker jag att snabbsäkringar är bättre för elsäkerheten. Inte minst för att det enkelt går att montera in exvis jordfelsbrytare och överspänningsskydd direkt i undercentralen.
Om du drar om ledningarna kan det vara lönt att tvinna de enskillda kablarna innan man kör in dem i elrören. Detta minskar strålningsproblemen och kan påverka ljudet till det bättre. Tycker elektrikern att du verkar knäpp kan du alltid säga att du är elallergiker (tvinnade kablar används i sk. elsanerade installationer).
Det finns säkert olika bra grendosor och apparatkablar. Behovet av skärm är helt kopplat till brum och störningar. Med skärmad kabel minskar dessa problem men det finns de som tycker att oskärmad kabel låter bättre. För egen del använder jag en grendosa som bryter strömmen på både fas och nolla. Detta påverkar inte ljudet men känns ändå bra för att man bryter strömmen ordentligt. Jag använder kablarna från Linn (alla inköpta 2006).
När det kommer till grendosor med inbyggda nätfilter är jag fortsatt nyfiket skeptisk. Jag har en sådan från "Bachman" men hör ingen skillnad så den har jag flyttat till datorn. Linn har också relativt okänsliga nätdelar vilket minskar behovet av "ren" ström jämfört med andra tillverkare. Jag skall kolla lite mer på detta men misstänker att jag själv föredrar en lösning där man först omvandlar till likström för att sedan bygga upp den till växelström igen. Detta är mycket dyrare men jag tror att det också är bättre. Det är dock aldrig fel med överspänningsskydd för blixtnedslag etc.
Vad gäller inkopplingen av enheterna så hör inte jag någon skillnad på i vilken ordning man stoppar i dem i grendosan. Däremot rekommenderas varmt att testa fasriktigheten enligt tidigare inlägg på denna tråd.
Försök att hålla kablarna så lika i längd som möjligt. Korta är generellt sätt bättre än långa. Undvik kabelhärvor och kabelrullar. Om möjligt, försök också skilja på kraftkablar och signalkablar genom att exempelvis dra dem på olika sidor av racken. För egen del föredrar jag löst hängande kablar med luft emellan före kablar som buntas ihop med buntbad.
Det finns säkert många fler tips om detta så fyll gärna på. Inte minst om den viktiga jordningen. För egen del har jag börjat skissa lite på möjligheterna att dra fram ett nytt jordplan till mitt hus genom "deep earth grounding"
/Malte