selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja något har hänt.......jag har nu ordnat med strömkablar så de har kommit en bra bit från singnal samt högtalar kablar, samt vänt och testat olika vägar på kontatkerna för att försöka hitta vilken som är fas och inte

Jag kan inte sätta fingret på vad som har blivit bättre, men för första gången känns bara allt så rätt, kom på mig flera gånger nu med att jag stampade takten för att det svänger på ett helt annat sätt........tidigare har jag hela tiden känt att det har spelat bra men det har inte varit riktigt sväng, nu är musiken väldigt mycket mera medryckande

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade en liten finjusteringsrunda i helgen (tänkte lägga upp lite slutsatser på min medlemspresentation senare.) En av de saker jag gjorde var att se över fasvändningen till burkarna. Alla var "fel". Märkte faktiskt en stor skillnad på Majik CD. Famförallt upplever jag ljudet som mer öppet och med bättre timing. Märkligt, hade jag inte hört det själv hade jag nog fnyst år det som en tossig hifinoja.

Har man ingen faspenna kan man mäta med en voltmeter. Tag apparatändan av sladden och håll den så att det ensamma hålet (Jorden) är överst. Kontakten ser då med lite fantasi ut som ett hus. Fasen skall ligga i nedre högra hörnet. (Med faspenna skall det lysa när man stoppar in den där som det sades i ett tidigare inlägg).

Rättvändkontakt
Med en voltmeter skall man ha alltid ha ~230v mellan fas och nolla, dvs de två nedre fönstren. För att ha rätt fasvändning skall man också ha ~230v mellan det högra fönstret och jord (övre förnstret). Man skall då ha 0v mellan nolla och jord.

Felvänd kontakt
Har man ~230v mellan väntra och övre fönstrena kan man vända på kontakten i väggen så blir det rätt.

Akta fingrarna när du mäter för starkström kan vara otrevlig att peta på.

Attachments:
File comment: Rätt fasvändning med voltmeter
fas.jpg
fas.jpg [ 48.22 KiB | Viewed 1681 times ]

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:23 
Site Admin
Site Admin

Vilken pedagog du är Malte!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HAHAHA, det är bara en ödmjuk vilja att alla linnägare skall få ut det mesta av sina ofta redan välljudande system. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte Lejonklou vid något tillfälle nämnt att inte alla Linn-apparater förväntar sig fas/nolla på samma pinnar, att vissa har förväxlade? Eller var det bara kablarna kanske .. minns inte :/

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gäller det här all elektronik att det gör skillnad?

Och isådana fall ska fasen alltid vara till höger nere?

edit: Skrev fel hörn

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var nog bara kablarnas väggkontakt jag nämnde. Alla Linns apparater bör vara som Maltes fina ritning visar. Det är en standard som de flesta seriösa tillverkare följer.

Har man inte jordade uttag så går det inte att mäta spänningen på detta sätt, då får man mäta spänningen mellan hålen och exempelvis ett vattenbärande element (som brukar ligga ungefär på jordpotential). Centralantenner kan ibland också användas som referens, men de ligger inte alltid på jordpotential. Mitt har runt 70V AC (vilket har pajat videon två gånger då jag råkat rycka ur antennsladden när den varit påslagen)!

Fasen brukar alltid göra en viss skillnad; ibland väldigt liten, ibland påtaglig.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 16:58 
Site Admin
Site Admin

Men varför det gör skillnad vette fasen.

Så, nu var det sagt också. Känns bra.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apparaterna är ju utvecklade för att låta bra med fasen rätt.
Klart det inte blir bra med fel fas.
Tänk på hur en elkontakt i UK ser ut.
Där kommer fasen ALLTID på samma stift.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När vi är inne på elsnack. Jag har två väggkontakter och från dem har jag två HF:s grenkontakter. Skulle det vara bättre att låta en elektriker installera två nya väggkontakter som gör att grenkontakterna kan tas bort? Finns det bättre eller sämre väggkontakter?

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns bättre och sämre grenkontakter, men det är inte säkert att fast monterade varianter är bättre än bra sladdvarianter. Någon som har jämfört (Lejonklou?)? Jag har dock inte fixat speciellt mycket m.a.p. detta i min egen anläggning, bara dragit en ledning direkt till en egen säkring. Det är en hel del bättre än att dela ledning med övriga elförbrukare. Tidigare hade jag en variant med förgrening redan efter säkringen och femledare (d.v.s. 2xfas och 2xnolla och enkel gemensam jord). Det ena paret fick mata signalkällor och försteg och det andra paret aktivt filter och slutsteg. Denna konfiguration funkade mycket bra. Så har jag det dock inte nu (ny bostad). Kanske borde man prova detta igen. Jag jämförde aldrig, men jag skulle gissa att det är viktigt att man använder gemensam jord (för kortast möjliga jordslinga mellan apparaterna). Någon som är bevandrad med elföreskrifterna kanske kan upplysa oss vad som är tillåtet i det här avseendet!? Klart är dock att de känsligare apparaterna skall ha bäst elektriska förutsättningar (signalkällor och försteg).

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 00:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tänkte drista mig till en lite rekommendation. Jag vill absolut inte försöka komma med någon slags sanning om vad som är bäst eller ej. Däremot har jag själv testat och provat massa tokigheter kring kraftmatning till steron och kanske kan någon finna glädje i informationen.

För det första, använd öronen och lyssna på vad just du gillar. Försök se igenomi glättig reklam om massa tekniska finesser och mer eller mindre fabulerade förklaringar från tillverkarna. Låter det bättre i dina öron är det bättre i dina öron!

Börjar man med matningen så kan jag inte rekommendera separat matning som ett första steg. Jag renoverade mitt vardagsrum ifjol och passade då på att dra fram en egen fas till stereon. Märker du av klickljud och brum från lampor och kylskåp kan det dock löna sig. Har du ojordat är min uppfattning att du bör se över möjligheter att bya ut elsystemet mot jordat. Vad gäller säkringar så vet jag inte om snabbsäkringar låter sämre än "proppar". Däremot tycker jag att snabbsäkringar är bättre för elsäkerheten. Inte minst för att det enkelt går att montera in exvis jordfelsbrytare och överspänningsskydd direkt i undercentralen.

Om du drar om ledningarna kan det vara lönt att tvinna de enskillda kablarna innan man kör in dem i elrören. Detta minskar strålningsproblemen och kan påverka ljudet till det bättre. Tycker elektrikern att du verkar knäpp kan du alltid säga att du är elallergiker (tvinnade kablar används i sk. elsanerade installationer).

Det finns säkert olika bra grendosor och apparatkablar. Behovet av skärm är helt kopplat till brum och störningar. Med skärmad kabel minskar dessa problem men det finns de som tycker att oskärmad kabel låter bättre. För egen del använder jag en grendosa som bryter strömmen på både fas och nolla. Detta påverkar inte ljudet men känns ändå bra för att man bryter strömmen ordentligt. Jag använder kablarna från Linn (alla inköpta 2006).

När det kommer till grendosor med inbyggda nätfilter är jag fortsatt nyfiket skeptisk. Jag har en sådan från "Bachman" men hör ingen skillnad så den har jag flyttat till datorn. Linn har också relativt okänsliga nätdelar vilket minskar behovet av "ren" ström jämfört med andra tillverkare. Jag skall kolla lite mer på detta men misstänker att jag själv föredrar en lösning där man först omvandlar till likström för att sedan bygga upp den till växelström igen. Detta är mycket dyrare men jag tror att det också är bättre. Det är dock aldrig fel med överspänningsskydd för blixtnedslag etc.

Vad gäller inkopplingen av enheterna så hör inte jag någon skillnad på i vilken ordning man stoppar i dem i grendosan. Däremot rekommenderas varmt att testa fasriktigheten enligt tidigare inlägg på denna tråd.

Försök att hålla kablarna så lika i längd som möjligt. Korta är generellt sätt bättre än långa. Undvik kabelhärvor och kabelrullar. Om möjligt, försök också skilja på kraftkablar och signalkablar genom att exempelvis dra dem på olika sidor av racken. För egen del föredrar jag löst hängande kablar med luft emellan före kablar som buntas ihop med buntbad.

Det finns säkert många fler tips om detta så fyll gärna på. Inte minst om den viktiga jordningen. För egen del har jag börjat skissa lite på möjligheterna att dra fram ett nytt jordplan till mitt hus genom "deep earth grounding" :wink:

/Malte

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för dina synpunkter! Alltid bra när någon testar litet på elområdet och delar med sig av erfarenheterna.

Funderade på en sak
Malte Lilja wrote:
När det kommer till grendosor med inbyggda nätfilter är jag fortsatt nyfiket skeptisk. Jag har en sådan från "Bachman" men hör ingen skillnad så den har jag flyttat till datorn. Linn har också relativt okänsliga nätdelar vilket minskar behovet av "ren" ström jämfört med andra tillverkare. Jag skall kolla lite mer på detta men misstänker att jag själv föredrar en lösning där man först omvandlar till likström för att sedan bygga upp den till växelström igen. Detta är mycket dyrare men jag tror att det också är bättre. Det är dock aldrig fel med överspänningsskydd för blixtnedslag etc.
Att omvandla till likström för att bygga upp till växelström igen, sker det i proppskåpet, eller är det någon dosa mellan vägg och apparat?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Tack för dina synpunkter! Alltid bra när någon testar litet på elområdet och delar med sig av erfarenheterna.

Funderade på en sak
Malte Lilja wrote:
Att omvandla till likström för att bygga upp till växelström igen, sker det i proppskåpet, eller är det någon dosa mellan vägg och apparat?
en UPS dödar musiken, det är min erfarenhet.
testade på jobbet med vår 500k enhet som likriktar o omvandlar tilbaks till AC, kass

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:

Börjar man med matningen så kan jag inte rekommendera separat matning som ett första steg.
/Malte
Jag har provat mycket när det gäller strömmatning och måste återigen säga att separat ström på egen fas är det prismässigt bästa som går att göra. Se till att ta rejäl kabelarea.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00