fuffe wrote:
Ibland går jag lite i uppgraderingstankar...
Just nu skulle jag kunna tänka mig byta mina Kaber mot Keltik, som ju nuförtiden är så billiga...(:twisted:)=uppgraderingsdjävulen
Jag undrar därför finns det några egentliga nackdelar med Keltik jämfört med Kaber (förutom storleken) . Ibland kan ju även billigare högtalare vara bättre på någon parameter.
Jag kommer inte att ha råd att köpa en fjärde Klout, så jämförelsen måste göras med bara tre slutsteg även på Kelik
Är denna väg dum, bör jag satsa på annan uppgradering? Det är väl åtminstånde 20.000:- i mellan.
(T ex "Kaber tillräckligt bra"-"inte värt pengarna, köp en Majik Kontrol istället" osv).
Vad säger ni?
(Ps. Jag tänker här bara på Kaber/Keltik av senaste modell. Inte t ex tidig Keltik jmf sen Kaber)
Det beror på vad du vill ha för typ av uppgradering. Om du vill ha en mer "tune-dem"-uppgradering så är nog en insats på källa el försteg att rekommendera, om du däremot vill ha ös, jävlar anamma, grym live-känsla och helt enkelt en hiskeligt massa rock´n roll så är Keltik grymma. Du får givetvis en tune-dem-förbättring också men inte som om du skulle lägga kraft på källan. Du bör veta att det stora lyftet kommer med ett fjärde steg, köper du Keltik så MÅSTE du ha en Klout till

En stor nackdel med Keltik, för mig som bor i lägenhet, är att grannarna blir tvingade att lyssna lika mycket på musik som jag, om man vill så spelar dom ner till 15Hz och en sådan svängning är ganska lång. Tror att grannarnas porslin skakar ganska friskt när man krämar på..
Du pratar om att du har en platt ljudbild, kan det vara så att det saknas lite i ljusteringen av dina Kaber? Är mycket känsliga, så också Keltik, kan du få hjälp med det för att bedömma om du vill byta ut dem eller om du kanske blir nöjd? Känner inte riktigt igen att jag hade samma uppfattning, möjligtvis att det kändes lite tunnt och klent men ljudbilden fanns där.
/Fredrik