selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Clas wrote:
Påtal om 2250 hur står sig dom mot chakra stegen?
Med tanke på att dom är såpass mycket dyrare så är dom inte intressanta för mej
2250 ligger ungefär i 15000:- klassen vilket är rätt överkomligt
Själv tycker jag 2250 är dyra jämfört med C4200. Det kostar 30 mot 46 då är dom beg och sämre. Men behöver man bara 2 kanaler är dom såklart billigare än C2200.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stranna, att bara ställa upp dem funkar inte alls.
Blir heltokigt.
keltik ät fruktansvärt känsliga. Innan de står rätt o har rätt filterjusteringar låter de bara som ett ordinärt diskotek. bummligt o rätt kass

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Stranna, att bara ställa upp dem funkar inte alls.
Blir heltokigt.
keltik ät fruktansvärt känsliga. Innan de står rätt o har rätt filterjusteringar låter de bara som ett ordinärt diskotek. bummligt o rätt kass
Kommer bli så i en månad, klart jag kommer finjustera dem lite men tänker inte lägga ner något jättearbete.
Hifibutiken får installera dem korrekt i nya huset istället.
Kör ca 30 cm från bakvägg just nu, har en stor möbel mellan högtalarna tyvärr.

Hur som helst så även om man bara ställer upp dem så låter de otroligt bra :D

Är det någon keltikjusterare som är på väg mor Ljusdal på semestern får ni gärna komma förbi och justera :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 10:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stranna wrote:
Snacka högtalare :shock:

Lade på Meatloaf live in melbourne och fy satan vilket tryck.
Känns i hela kroppen när man drar på det som går :D
Vad var det jag sa, Keltik är som sagt grymma hehe.

:shock: Denna smilie beskriver exakt hur det låter....

Man får gratulera!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Hur som helst så även om man bara ställer upp dem så låter de otroligt bra :D
Kan meddela att du inte hört något av potensialen i dom ännu.
De går från att låta imponerande till MUSIK när de står rätt.
Från disco till att höra bandet live typ.
Du kommer att förstå vad jag snackar om när de är justerade :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är dom känsliga för möbler mellan sej?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som alla andra burkar, bättre i det fria.
Är det stort?
Inträngda låter de sämre...

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dom är rätt inträngda idag

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:53 
Moderator
Moderator

Det har kanske påpekats förr, men några bilder skulle ju hjälpa oss att förstå :) Vilket träslag är de i förresten?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Stranna,

Kalle från High Fidelity var här och justerade in mina Keltik efter att jag bytt till Klimax Tunebox i våras. Vad jag förstod så brukar han utgå från att ha filtren ställda i "normalläge" och att basen skär vid 30 Hz. Har man Ninka diskanter så skall nivån på dessa höjas ett snäpp. Enligt Kalle är det sällan det är nödvändigt att ändra filterinställningen. Han brukar ställa högtalarna 41 cm från bakvägg och sedan justera i sidled lite i taget tills det lät bra. Mina är svagt vinklade mot lyssningplatsen. Kalle var själv förvånad över att 41 cm från bakvägg brukade nästan alltid fungerade.

Mina Keltik står i ett vanligt vardagsrum 20 kvadrat och låter mycket bra. Jag slogs också av att basen inte var så djup som jag trodde. Men jag tror snarare att många inspelningar inte innehåller någon riktigt djupbas. Jag har några skivor där basen upplevs fysiskt och fösterrutorna skakar när volymenknappen uppdragen till 40% av max. Så rätt inställda ger Keltik ger en djup tight bas där sådan information finns och inte en massa muller som jag tycker att en del nyare Linn högtalare gör.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bose wrote:
Hej Stranna,

Kalle från High Fidelity var här och justerade in mina Keltik efter att jag bytt till Klimax Tunebox i våras. Vad jag förstod så brukar han utgå från att ha filtren ställda i "normalläge" och att basen skär vid 30 Hz. Har man Ninka diskanter så skall nivån på dessa höjas ett snäpp. Enligt Kalle är det sällan det är nödvändigt att ändra filterinställningen. Han brukar ställa högtalarna 41 cm från bakvägg och sedan justera i sidled lite i taget tills det lät bra. Mina är svagt vinklade mot lyssningplatsen. Kalle var själv förvånad över att 41 cm från bakvägg brukade nästan alltid fungerade.

Mina Keltik står i ett vanligt vardagsrum 20 kvadrat och låter mycket bra. Jag slogs också av att basen inte var så djup som jag trodde. Men jag tror snarare att många inspelningar inte innehåller någon riktigt djupbas. Jag har några skivor där basen upplevs fysiskt och fösterrutorna skakar när volymenknappen uppdragen till 40% av max. Så rätt inställda ger Keltik ger en djup tight bas där sådan information finns och inte en massa muller som jag tycker att en del nyare Linn högtalare gör.
Ja, 30 Hz (vilket är fabriksinställningen) samt ett snäpp upp på diskanten är nog mer eller mindre standard. Jag kör med samma. Likaså samma med ungefär 1 cm invinkling. Däremot står mina närmare väggen, har du betongväggar eller något annat relativt hårt material? (Jag har trä/gips)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Så rätt inställda ger Keltik ger en djup tight bas där sådan information finns och inte en massa muller som jag tycker att en del nyare Linn högtalare gör.
Vilka då?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 19:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag bor i radhus allt byggnadsmateral i trä eller gips. Jag provade först att ha mina Keltik i den ända av rummet som har öppning mot kök och trapp till övervåning. All bas försvann till kök och övervåning. Men när jag ställde dom mot motsatt kortvägg fungerade allt mycket bättre. Mina Keltik är placerade ca 65 cm från sidoväggar och 41 cm från bakvägg. En Tv står mellan högtalarna på en bänk och bredvid ena högtalaren ut i hörnet står bänk med massor av Lk lådor samt Lp 12 på väggstativ. Det fungerar bra tycker jag.

Sportis frågade om skivor med djup basinformation där Keltik kommer till sin rätt. Först kommer jag att tänka på är en gospelskiva med Blind Boys Of Alabama: Spirit Of The Century. Jag är inte troende men spelades och sjöngs på detta sätt i svenska kyrkor, "då vete fan". En annan är Peps dubblel cd Bitar.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kanske har jag missuppfattat sportis. Han kanske frågade efter vilka högtalare jag inte gillade. Jag har inte lyssnat speciellt mycket på Linns nyare högtalare. Jag är nöjd med Keltik. Men jag har varit på HF när Espek demats. Jag gillade inte Espeks basåtergivning. Jag tycker att basen i Espek är fladdrig medan Keltik har "torr tight" bas. Som jag förstått är Espek basreflex medan Keltik har sluten låda med isobariklösning.

Jag var på HF för ca 1 månad sedan och lyssnade på en högtalare som jag tror heter Artikulate. Jag fattade det som att var en ny högtalare som kan köras passivt men som hade subwoofer som tog hand om lågbasen. Basåtergivningen var bullrig, kanske var den inte uppställd på rätt sätt? Jag blev inte imponerad. Kostade visst 200 000 kr i passivt utförande. Övriga register kunde också aktiveras.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 20:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bose wrote:
Mina Keltik är placerade ca 65 cm från sidoväggar och 41 cm från bakvägg. En Tv står mellan högtalarna på en bänk och bredvid ena högtalaren ut i hörnet står bänk med massor av Lk lådor samt Lp 12 på väggstativ.
någon liten bild under medlemspresentation skulle vara spännande.... :D (eller passar kanske även i denna trå)

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00