selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: LP12:ans känslighet...?
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 18:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Efter några månader som ägare till en beg LP 12:a har jag både ros och ris att dela ut. Jo, det låter (oftast) mycket bra, men är LP 12:an alltid så känslig för beröring? Ska man inte ens kunna stänga locket varsamt, utan att högtalarkonerna fladdrar till?

tompa

PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tompa wrote:
Efter några månader som ägare till en beg LP 12:a har jag både ros och ris att dela ut. Jo, det låter (oftast) mycket bra, men är LP 12:an alltid så känslig för beröring? Ska man inte ens kunna stänga locket varsamt, utan att högtalarkonerna fladdrar till?

tompa
Om du inte har småbarn eller så kan man köra utan lock, det gör jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När, jag har aldrig kört med lock då det förstör utseendet på spelaren. En Lp-12:a är känslig, det är ju därför den är så bra....

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP-12:an spelar faktiskt lite bättre utan lock så det skall definitivt väck när man spelar!

Småbarnen får man dressera lite... precis som med hundar :wink: så rör dom inte skivspelaren.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hos mig fladdrar inga högtalarkoner. Även om jag smäller igen locket. (eg. stänger lite för hårt..)

Jag hade tolvan på ett högt Ikea förvaringskåp förut och alla fick smyga med filttofflor för att inte nålen skulle hoppa. Nu står den på ett lågt Ikea-bord och det går att dansa holländsk träskodans eller jitterbugg utan problem! :D Snacka om ökad livskvalité...

Ps. Jag tycker med bestämdhet att locket är snyggt med sitt lilla Linnmärke..

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP12:an är mycket känsligare för underlaget än vad jag någonsin trodde. Men det är inte självklart vilket underlag som är bra och dåligt.När jag för ett par år sedan kom hem med min uppdaterade spelare hade jag ingenstans att ställa den, så det blev golvet så länge. Parkett men mycket stadigt och inte en chans att vibrera eller gunga. Det var inga problem att dansa jenka framför spelaren, så golvet bör ha varit stadigt nog. Men icke, pickupen spårade uselt, var och varannan skiva lät distad. Jag trodde det möjligen var fel på min Arkiva för 18 papp och var faktiskt lite besviken, även om det lät bra när det väl spårade.

Så tog jag två plastbackar och la en spånskiva ovanpå, och vips spårade pickupen alldeles utmärkt! Telarcs "1812" är fortfarande för svår men nu klarar LP12:an 99% av mina skivor. Jag gissar att med lite experimenterande skulle resultatet bli ännu mycket bättre.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den gamla devisen är ju att underlaget skall vara "lätt och stabilt". En ölback är möjligen inte så dumt, men prestanda/pris-mässigt bör IKEA Lack fortfarande vara obesegrad.

Det bästa jag hört tolvan på är Quadraspires vägghylla - trävarianten. Har inte hört den där nya acrylvarianten - vore kul att testa, som sagt. :twisted:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 16:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det viktigaste när det gäller känsligheten för stötar är, IMO, hur stabilt golvet är, eller om man har den på en vägghylla, väggen. Om golvet rör sej när man hoppar hjälper det inte hur bordet man har spelaren på än är utformat. Om man har problem med instabilt golv får man prova med vägghängning, och hoppas att det fungerar. Eller prova att flytta den till en annan plats i rummet, det kan hjälpa.

Sen ska bordet, som redan nämnts, vara lätt och stabilt, absolut inga marmorskivor. Det LÅTER bäst då.

Problemet är inte alls unikt för LP12, det finns mer eller mindre hos alla spelare med flytande upphängning. Om vibrationerna som når spelaren har en frekvens i närheten av den hos den flytande upphängningen så går det åt h.....e!

Den enda skivspelar som jag träffat på som var helt okänslig för stötar var en konstig sak från Revox. Man kunde under spelning gripa tag i spelaren och lyfta upp den, luta den i 45 graders vinkel och andra påhitt. Å andra sidan lät den REJÄLT dåligt (jag har haft en hemma under ett halvårs tid).

JohanR

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min bror hade en spelare som man satte vinyl på sidan - som LPskivklockor på väggen ni vet.
Spände fast med en arm.
Grymt fräck :roll:
Övertalade honom att ivarjefall satsa på en Rega så man kunde lyssna :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Min bror hade en spelare som man satte vinyl på sidan - som LPskivklockor på väggen ni vet.
Spände fast med en arm.
Som jag nämt tidigare någon gång: det fanns tidigare i Iran vinylspelare designade för att spela 45-or i bilen. cooool...8) Någon som hört talas om det- eller är det en skröna?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Spände fast med en arm.
Som jag nämt tidigare någon gång: det fanns tidigare i Iran vinylspelare designade för att spela 45-or i bilen. cooool...8) Någon som hört talas om det- eller är det en skröna?
Som jag sagt tidigare fanns 45 varvs spelare till bil på 60 talt så :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag påminner mig oxå någon artikel om en engelsk (?) dj som spelade på två LP12! 8) igen...

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp det är en NewYork-dj som har två fullmatade 12:or och 5103 (då i a f)
+ aktiva linnhögtalare. Tydligen många som dansar när han spelar...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De flesta DJ:s verkar ju köra med Technics 1210 (eller vad de nu heter), vilka låter rätt OK i och för sig. Främst för att det går att ändra pitchen med ett reglage. Skulle vara kul att jämföra de två spelarna! Har faktiskt funderat på varför det är så ovanligt att DJ:s kör med LP12, det borde ju bli mer dansande som sagt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ps. Jag tycker med bestämdhet att locket är snyggt med sitt lilla Linnmärke..
Jag skulle inte vilja koppla detta direkt till underlaget.
LP-12:an spelar bätre när locket tas bort oavsett underlag... vill jag påstå.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00