selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: 2 Kanals fortsättning
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu börjar det kännas som att det börjar bli dags att snegla på ett annat försteg.

Köpte för ett par månader sedan ett sprillans kolektor ( sista som hifibutiken sålde) men med tanke på det övriga systemet känns det som det är där vi har begränsningen idag ( historiken bakom varför jag har en ny kollektor är en annan berättelse)

Systemet i övrigt består av
LP12a med cirkus, lingo, adikt mm
Ikemi
LK1 RIAA
2*2250 aktivt
Ninka

Så frågan är nu om man ska köpa ett 5103 men det är jag tveksam till
Majik ( då kanske jag kan skippa min LK1? )
Exotik ( borde väl börja gå att hitta beg snart)
Kairn har jag kört tidigare med bra resultat, den är snygg och bra men är fundersam om den börjar bli lite för gammal för det övriga systemet :o) )

Eller så ska man skippa det hela och köpa ett par espek/keltik och ett till 2250

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att byta från en sprillans Kolektor till en beg Kairn tycker jag är en onödig och kostsam uppgradering i sidled som du troligtvis inte kommer att vara nöjd med särskillt länge. Till Exotik finns det bara ett tredjepartsalternativ och jag tror att Majik Kontrol är bättre men det får du som eventuell köpare avgöra. Jag har faktiskt aldrig jämfört en Hudik mot Majik Kontrol. Själv skulle jag valt Majik Kontrol eftersom att den innehåller ett bra RIAA-kort och du efterfrågar dessutom 2-kanal.
stranna wrote:
Eller så ska man skippa det hela och köpa ett par espek/keltik och ett till 2250
Source first?

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Att byta från en sprillans Kolektor till en beg Kairn tycker jag är en onödig och kostsam uppgradering i sidled som du troligtvis inte kommer att vara nöjd med särskillt länge. Till Exotik finns det bara ett tredjepartsalternativ och jag tror att Majik Kontrol är bättre men det får du som eventuell köpare avgöra. Jag har faktiskt aldrig jämfört en Hudik mot Majik Kontrol. Själv skulle jag valt Majik Kontrol eftersom att den innehåller ett bra RIAA-kort och du efterfrågar dessutom 2-kanal.
stranna wrote:
Source first?
Kommer flytta till enormt vardagsrum, storlek som 5 lägenheter i centrala stockholm och med hög takhöjd därav min fundering på andra högtalare

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror du kommer vinna på att börja med en Magic kontrol eller kanske en Exotic med Hudik.
å andra sidan så skall ju espek tydligen utgå så då får man väl passa på om man vill ha ett par sådana och keltik får man väl ta när de dyker upp.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min röst går på Exotik plus antingen Hudik eller Linns egna phonokort som tydligen är tänkt att släppas löst till Exotik - är visst på gång till sommaren enligt Kalle på HF. Köp inte Kairn, som tidigare sagts.

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Kommer flytta till enormt vardagsrum, storlek som 5 lägenheter i centrala stockholm
Inget snack om var nästa forumträff utspelar sig då ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Min röst går på Exotik plus antingen Hudik eller Linns egna phonokort som tydligen är tänkt att släppas löst till Exotik - är visst på gång till sommaren enligt Kalle på HF. Köp inte Kairn, som tidigare sagts.
Som sagt... Linn har snackat om diverse kort till Exotik; DA/phono som "kommer snart" nu i snart 2 år...
= räkna inte med det.

Jag hade uppgraderat KÄLLAN först.
Har du inte Ekos, så är det en sådan du ska köpa, sedan en MC puppa/Linto
Tveklöst.
Då behöver du inte ett phonosteg :D

O sen en Unidisk på det.. :wink:

Med denna strategi är du upptagen en tid :wink: o Linn kan i lugn o ro reda ur röran med försteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rädd för att rummet kommer käka upp alla "småförbättringar" innan jag fått rejäla högtalare.

I det rum jag har idag börjar vi komma närheten av riktigt bra förutom försteget då :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 13:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade ju inte tänkt att lägga mig i men...

Byt högtalare är min input i detta... Espek är underbara tycker jag och dessutom vackra att se på. Keltik har jag inte hört så där har jag ingen åsikt, men eftersom Uno nyttjar Keltik så tror jag inte att det är ett fel alternativ heller. Top-of-the-line är alltid top-of-the-line... Keltik är dock inte lika perverst läckra som Espek utseendemässigt.

Aktiva högtalare med lite "botten" tror jag kommer att falla dig på läppen till att börja med nu.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomash wrote:
Jag hade ju inte tänkt att lägga mig i men...

Byt högtalare är min input i detta... Espek är underbara tycker jag och dessutom vackra att se på. Keltik har jag inte hört så där har jag ingen åsikt, men eftersom Uno nyttjar Keltik så tror jag inte att det är ett fel alternativ heller. Top-of-the-line är alltid top-of-the-line... Keltik är dock inte lika perverst läckra som Espek utseendemässigt.

Aktiva högtalare med lite "botten" tror jag kommer att falla dig på läppen till att börja med nu.

/Thomas
Bengt höll på att surra i att han hade espek på g men man måste ju hitta ett till steg isåfall.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 13:42 
Moderator
Moderator

Jag har ju börjat lite i "fel" ände med att skaffa bautahögtalare innan cd-spelare och skivspelare uppdaterats till absolut toppstandard. Kanske det är bättre spenderade pengar att lägga allt krut på källan, men, det är också väldigt kul att lyssna på stora högtalare som har förmåga att prestera bottendrag och den påtagligt fysiska känsla som faktiskt Keltik- och Espeksystem ger.

Nackdelen med till exempel Keltik är att du kommer för den sakens skulle inte bli mindre sugen på att uppgradera källa/försteg - snarare tvär om! Det låter häftigt från början, men blir sjuhelsikes mycket bättre i takt med att elektroniken förbättras.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har ju börjat lite i "fel" ände med att skaffa bautahögtalare innan cd-spelare och skivspelare uppdaterats till absolut toppstandard. Kanske det är bättre spenderade pengar att lägga allt krut på källan, men, det är också väldigt kul att lyssna på stora högtalare som har förmåga att prestera bottendrag och den påtagligt fysiska känsla som faktiskt Keltik- och Espeksystem ger.

Nackdelen med till exempel Keltik är att du kommer för den sakens skulle inte bli mindre sugen på att uppgradera källa/försteg - snarare tvär om! Det låter häftigt från början, men blir sjuhelsikes mycket bättre i takt med att elektroniken förbättras.
Källorna känns som dom räcker ett bra tag till :D

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 17:46 
Site Admin
Site Admin

stranna wrote:
Kommer flytta till enormt vardagsrum, storlek som 5 lägenheter i centrala stockholm och med hög takhöjd därav min fundering på andra högtalare
Ni som direkt förespråkar source-first, har ni tagit hänsyn till detta? Jag har absolut ingen aning om vad som ger mest i ett sådant rum men tänker spontant att Ninka på 60+ m2 kan bli lite tufft att få liv i. Är det ändå bättre att ge sig på saker närmare källan??

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
stranna wrote:
Ni som direkt förespråkar source-first, har ni tagit hänsyn till detta? Jag har absolut ingen aning om vad som ger mest i ett sådant rum men tänker spontant att Ninka på 60+ m2 kan bli lite tufft att få liv i. Är det ändå bättre att ge sig på saker närmare källan??
Beror på vad man vill uppnå.
Mer tryck eller mer musik?
Source first är ALLID rätt.
Ninka är ju inte helt odugliga på att dunka heller...
Jag skulle nog först flytta o lyssna, vem vet Ninka kanske räcker?
Keltik med dålig signal kan vara rätt jobbiga om man har otur.
4 starka slutsteg bör man ha.

PostPosted: Mon Jun 12, 2006 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Sony wrote:
stranna wrote:
Beror på vad man vill uppnå.
Mer tryck eller mer musik?
Source first är ALLID rätt.
Ninka är ju inte helt odugliga på att dunka heller...
Jag skulle nog först flytta o lyssna, vem vet Ninka kanske räcker?
Keltik med dålig signal kan vara rätt jobbiga om man har otur.
4 starka slutsteg bör man ha.
Musik utan tryck är ju heller inte kul, det har jag lidit med allt för länge :D

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00