selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste tillstå att Lejonklou´s nätkabel "Power One" är en synnerligen trivsam uppgradering och en av de mest prisvärda dessutom. Den har nu fått ersätta den Pencon (made in England) som min Linto varit ansluten till och i sanning är det ett stort lyft. Musiken får ett bättre focus och jag vill nog tillstå att det svänger mer än förut.

Noterade att Power One är en 15-20 cm kortare än den vanliga nätkabeln, vilket i mitt fall kan ställa till problem eftersom mitt försteg/CD-spelare och slutsteg sitter ännu en bit bort från väggutaget jmf med Linton. Undrar förresten om Power One har en lika stor påverkan på en Lingo?? Vore slutligen trevligt om Lejonklou också snart kommer med en förgreningskontakt i klass med Naims d:o eller bättre...

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menar du den korta eller långa Power-One?
Jag som köpt båda tycker man ska välja den korta. Är den som verkligen är lysande bra.
Köpte en lång till subben ifall det skulle behövas, men den långa kan man inte använda efter ha hört den korta!

Klart den gör effekt på Lingo, varför inte om det är skillnad på alla andra apparater?
Testa o berätta.

Vad är detta o hur står den sig mot HF förgrening?
Quote:
förgreningskontakt i klass med Naims d:o

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag som köpt båda tycker man ska välja den korta. Är den som verkligen är lysande bra.
Köpte en lång till subben ifall det skulle behövas, men den långa kan man inte använda efter ha hört den korta!
Är detta inte att ta i!? Enligt Lejonklou själv så är 2m lika bra som 1m, det är ju därför han erbjuder både alternativen föratt dom är "precis" lika bra. Det är säkert skillnad men att det skulle vara som natt och dag låter extremt....

Ps: Har dock ej själv testat.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testa på Lingo... Nja, går väl att göra. Bekymret är att jag bara har en Power One och kopplar jag den till Lingon (version 1 förövrigt), så försämras ju raskt Lintons prestanda. Avsikten med min fråga var snarare om någon gjort en test på Lingo och hur stor skillnad det i så fall vart.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
om någon gjort en test på Lingo och hur stor skillnad det i så fall vart.
Gissningsvis ingen skillnad alls då Lingons funktion är så vitt skild från en vanlig förstärkare.. den skall ju bara leverera en så jämn och fin spänning till motorn som i sin tur skall dra i remmen med ett jämnt vridmoment. Där vill i alla fall inte jag att det skall svänga.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Är detta inte att ta i!? Enligt Lejonklou själv så är 2m lika bra som 1m, det är ju därför han erbjuder både alternativen föratt dom är "precis" lika bra. Det är säkert skillnad men att det skulle vara som natt och dag låter extremt....

Ps: Har dock ej själv testat.
Var skrev jag "natt o dag" ? :)
Givetvis är skillnaden större i ett vältrimmat system, men den kortare ÄR tigtare o mer "rätt".
Tänk också på att jag testade lång vs. kort på subben o där märks det tydligare skillnad på tighthet.
Skillnaden i andra system kan vara annorlunda.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...men den långa kan man inte använda efter ha hört den korta!
Detta uttalande låter som att det skulle vara natt o dag skillnad. Men men jag ska inte ifrågesätta, upplever du skillnad så är det skillnad.(punkt)

Dock intressant som ämne detta med ström försörjning, väldig lång kedja innan strömen når våra linn burkar. Och dom interna kablarna i våra bostäder håller inte spec hög klass man kan ju då ifråge sätta om det inte är bättre att ha en Power One kabel som är 10m istället föratt ha 9m skit kabel och 1m Power One. 9m skit och 2m Power One ser iaf ut på pappret vara typ samma sak som 9m skit och 1m Power One, vissa kanske har tom möjlighet att koppla så det blir 7m skit och 2 PO pga att dom använder en 2m istället för en 1m.

För min egen del så kommer jag köra Power One får dom nästa vecka, 3x350kr känns inte spec mycke mot vad burkarna kostar.

edit: Mer power one och mindre skit = bättre...

Last edited by Clas on Wed Jun 07, 2006 00:37, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag erkänner: 1m är lite bättre än 2m. Men jag tycker inte att det är någon stor skillnad. För mig är det ett mycket större hopp från Ching Cheng/Tongyuan/Supra etc till 2m Power One, sedan är 1m ännu lite "kortare i klangen".

Lingo har jag inte kollat så mycket, men underlaget den står på påverkar ju hörbart prestandan så det skulle inte förvåna mig om nätkabeln gör det också. Det behöver inte nödvändigtvis bero på hur Lingon trivs, utan kan också ha att göra med vilka störningar som letar sig ut via nätet till övrig elektronik.

Både "skräp in" och "skräp ut" räknas i nätsammanhang. Naimfantaster brukar ju inte gilla att ha Lingon ansluten till nätet ens när den är avslagen, på grund av att den kapacitiva lasten från dess nätfilter förstör för övrig Naimelektronik. "Skräp ut" från Lingon i det fallet alltså. Eller kanske snarare resonans med deras stora transformatorer.

En annan sak som berör det Clas nämner är att det gör skillnad hur många meter nätkabel det är mellan apparaterna i samma anläggning. Alltså: En förgreningsdosa med sladd på 1m följt av 4 nätkablar på 9m låter annorlunda än en förgreningsdosa på 9m följt av 4 nätkablar på 1m. För apparaterna blir det 10 m till väggen i båda fallen, men det blir antingen 18 m eller 2 m mellan varje apparat i dessa exempel. Här har jag funnit att kortare väg mellan apparaterna nästan alltid är bättre, troligen för att de får mer liknande jordpotential.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
...men den långa kan man inte använda efter ha hört den korta!
Detta uttalande låter som att det skulle vara natt o dag skillnad. Men men jag ska inte ifrågesätta, upplever du skillnad så är det skillnad.(punkt)
Det är att övertolka det hela :wink:
För mig spelar det ingen roll hur stor/liten förbättringen är, inte tusan kan man använda något som är sämre?

Klart det är skillnad, rappare o distingtare. Men tänk på att min sub är kusligt exakt så skillnaden hör tydligare.
Har tidigare erbjudit mig att köra tune dem på tfn - ingen har nappat hittills.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
En förgreningsdosa med sladd på 1m följt av 4 nätkablar på 9m låter annorlunda än en förgreningsdosa på 9m följt av 4 nätkablar på 1m. För apparaterna blir det 10 m till väggen i båda fallen, men det blir antingen 18 m eller 2 m mellan varje apparat i dessa exempel. Här har jag funnit att kortare väg mellan apparaterna nästan alltid är bättre, troligen för att de får mer liknande jordpotential.
Inressant det här med nätkabel kontra förgreningsdosa. Hoppas att Lejonklou kan utveckla en lika förnämlig d:o som sina Power One.

1m nätkabel direkt i ett nätuttag är för många för kort, men från en grendosa till apparaten fungerade det ju helt klart. Är HFs grendosa bra och vad ligger den i pris??

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Är HFs grendosa bra och vad ligger den i pris??
Den är jättebra. De har en med 3 uttag i och en med 5. Kostar 2-300, minns inte exakt. Har provat båda och de låter bra, kör själv med den som har 5 uttag. En billig men hörbar uppgradering.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 10, 2006 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Undrar förresten om Power One har en lika stor påverkan på en Lingo??
Jag och henriklh testade Power One kontra hans äldre Linnkablar (Pirelli) på hans Lingo II, Kairn (Slimline) och 5125. Intressant nog var det utan minsta tvekan störst skillnad på Lingo och minst på 5125.

Rent hierarkiskt alltså... Känns ju logiskt ur den synvinkeln, men tekniskt/elektroniskt är det svårt att förklara hur Lingon kan vara så känslig. Toroidtransformatorns reaktiva last på nätet? Nej, jag vet inte.

Lånade hem HF:s 5-dosa och ska jämföra den med övriga i min långsamt växande samling...

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
..utan minsta tvekan störst skillnad på Lingo...

Intressant det där med att Power One har så stor inverkan på vad en Lingo kan prestera. Kom gärna med synpunkter på hur HF:s grenkontakt kan "prestera" i sammanhanget. Får fundera om en d:o plus tre 1m Power One kan vara en ytterligare tänkbar investering.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just testats HF:s 5-dosa lite. Den är rätt bra, men är inte någon fullpoängare. Jag tycker att allting känns timat och korrekt, men samtidigt blir det en smula stelt och återhållet. För det ringa priset är den ju klart prisvärd.

En ännu billigare som inte kommer så långt efter är Clas Ohlsons 6-dosa tillverkad av Co/Tech. Den är spralligare och "gladare" än HF:s, men har lite "häng" i basen som inte känns helt korrekt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 18:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vaddå HFs grendosa?Vem säljer den?

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00