selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om man bortser på det rent tekniska så är min högst personliga åsikt att Exotiken är avsevärt bättre i flerkanal men att de är jämnbördiga i tvåkanal.

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 00:08 
Moderator
Moderator

Exotik går inte att använda på samma sätt som 5103 i flerkanal, och vice verca. 5103 kan användas i flerkanal i form av DD och DTS för film, men saknar 5.1-ingångar för SACD flerkanal. Exotik är bra till analoga flerkanalskällor. Då digitalmodulen till Exotik finns att köpa kommer säkerligen Exotik DA vara grym på film.

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 02:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men nu syftar jag på rent 2-kanaligt ljud!

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 09:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jeg mener å huske at 5103 A/D-konverterer alle analoge signaler. Stemmer det, eller husker jeg feil?

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 09:58 
Moderator
Moderator

Jag tror att 5103 bara AD-konverterar analoga signaler då man använder multikanal i form av Limbik eller Dolby ProLogic. Den låter i alla fall sämre då man använder dessa funktioner.

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sker all rumskorrigering analogt i Linn? Vet tex i min Pioneer så sker en A/D omvandling sedan rumk. digital om man skickar in 5.1 analogt. Känns inte spec optimalt.....

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 11:46 
Moderator
Moderator

Vad är rumskorrigering?

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm kanske inte heter så i Linn kretsar.....(Används dock i ching chong sammanhang!)

Det jag syftade på var dom dvs inställningarna man gör hur långt man sitter från högtalarna med mera....

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Hmm kanske inte heter så i Linn kretsar.....(Används dock i ching chong sammanhang!)

Det jag syftade på var dom dvs inställningarna man gör hur långt man sitter från högtalarna med mera....

/Clas
Det har jag för mig man gör med högtalarna och lyssnings platsen men jag är iofs bara en 2 kanalare.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 12:31 
Moderator
Moderator

Aha, jo men dessa inställningar är väl en del av Dolbo Digital och DTS funktionalitet. Inställningarna görs manuellt i menyer, och signalbehandlingen gissar jag sker digitalt i bioförsteget.

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 12:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Avstandsinnstillinger må alltid foregå digitalt, siden det innebærer ulik tidsforsinkelse til de forskjellige høyttalerne.
Bassmanagement og eventuelle nedmiksinger er derimot litt forskjellig praksis på. I japanske surroundreceivere skjer nesten alltid bassmanagement digitalt, og bare digitalt.

I Linn Exotik og Kinos er det også en analog bassmanager i tillegg til den digitale (i Kinos). De analoge har derimot begrenset funksjonalitet, med fast delefrekvens på 100Hz. Dette gir mulighet for bassmanagement og nedmiksing også av analoge kilder (stereo / 5.1).

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag antar att kinosen gör om signalen till digital sedan tillbaka analogt, eller går det inte att använda dom inställningarna(som kräver digital process) när ljudet kommer analogt?

Blir det några större ljudkvalité förluster med kinos när man skickar in 5.1 analogt och använder dom digitala inställningarna så en A/D och en D/A måste ske?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 13:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Clas wrote:
Jag antar att kinosen gör om signalen till digital sedan tillbaka analogt, eller går det inte att använda dom inställningarna(som kräver digital process) när ljudet kommer analogt?
Kinos konverterer analoge stereosignaler til digitalt når du velger f.eks. Dolby Pro Logic II, men beholder analoge signaler analoge hvis man velger "Stereo" eller "Stereo + sub". Dermed blir heller ikke avstandsinnstillingene aktivert i denne modusen.

Ved bruk av den analoge 5.1-inngangen bilr også signalene beholdt analoge, og heller ikke her blir avstandsinnstillingene aktivert.
AV den grunn er det litt synd at Unidisk 1.1 / 2.1 ikke har delayinnstillinger for DVD-Audio og/eller SA-CD.
Quote:
Blir det några större ljudkvalité förluster med kinos när man skickar in 5.1 analogt och använder dom digitala inställningarna så en A/D och en D/A måste ske?
Det er litt vanskelig å sammenligne direkte, siden det samtidig skjer andre ganske drastiske ting med lyden (DPL II). Det er f.eks. umulig å framprovosere en A/D + D/A konvertering i stereo i Kinos.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ved bruk av den analoge 5.1-inngangen bilr også signalene beholdt analoge, og heller ikke her blir avstandsinnstillingene aktivert.
AV den grunn er det litt synd at Unidisk 1.1 / 2.1 ikke har delayinnstillinger for DVD-Audio og/eller SA-CD.
Japp det är både synd och dåligt av Linn att inte spelare för 65k och 99k inte har det!

Ingen som testat Exotic vs 5103 i ett 2-kanaligt A/B test?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hört båda en hel del och har Exotik hemma, men har aldrig gjort en ordentlig utvärdering, tyvärr.

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00