selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat May 20, 2006 19:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Går i uppgraderingstankar och undrar om man ska satsa på charka C4200 (eller C4100) till mina Akurate 212+sub för att på sikt satsa på AKTIV med ytterligare ett 4200, eller gå på ett Klimax Chakra Twin direkt (och därmed inte ha rimlig möjlighet att gå aktivt). Vad låter bäst? Aktiva Cx200 eller ett Klimax? Vad skulle ni göra? Övrig utrustning skulle vara Exotik och Unidisk 1.1 eller 2.1.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle ha valt det aktiva alternativet.
Redan aktivt med C4100 låter mycket bättre än passivt med Twin på Katan. Ditt mål tycks vara aktivt och då blir Klimax Chakra Twin bara ett dyrt alternativ på vägen. Om du vill ha Klimax kan du kolla på blocket.se för där finns just nu Klimax Solo för 70000:-. Aktivt med Cx200 har dock kvalitéer som passiva Solo aldrig kommer att kunna bjuda på.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Aktivt med Cx200 har dock kvalitéer som passiva Solo aldrig kommer att kunna bjuda på.
Har du provat?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej jag har inte gjort A/B test med C4200 mot Solo.
Däremot har jag lyssnat så pass mycket på Cx100, Cx200, Twin och Solo att jag vågar påstå det där.
Men det är sant, jag skulle ha varit mer ödmjuk och inte så ledande i mitt påstående. :oops:

Nog om det för jag vill inte förstöra Triggers fråga och ämne så här kommer ytterligare ett svar:

Både C4200 och C4100 låter bättre än Klimax Chakra Twin vilket borde göra ditt slutstegsval tämligen enkelt om vi inte tar övriga enheter och dess pris i beaktning. (För er som undrar kan jag informera om att jag har testat. :wink:)

Om du däremot tvekar mellan Unidisk 1.1 och Unidisk 2.1 på grund av den totala kostnaden för anläggningen rekommenderar jag dig att köpa Unidisk 1.1 och att i stället välja ett billigare slutstegsalternativ.
Unidisk 1.1 – Exotik – 2xAV5125 är till exempel ca 30000:- billigare och dessutom bättre än
Unidisk 2.1 – Exotik – 2xC4200 som är ett av dina systemförslag.

AV5125 hittar man i och för sig bara på begagnatmarknaden vilket inte tilltalar alla.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Unidisk 1.1 – Exotik – 2xAV5125 är till exempel ca 30000:- billigare och dessutom bättre än
Och för 30000:- får man dessutom en mycket fin begagnad LP-12:a.. :D

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Både C4200 och C4100 låter bättre än Klimax Chakra Twin vilket borde göra ditt slutstegsval tämligen enkelt om vi inte tar övriga enheter och dess pris i beaktning.
Måste nog tyvärr le en smula åt ovanstående påstående. Har själv gjort jämförelsen mellan en C2200 och en Twin Chakra och i mina öron var den senare mycket bättre, "som sig bör" när det dyrare slutsteget är dubbelt så dyr och med en mycket mer avancerad nätdel. Musiken lät klart tightare och mera live. Man skulle kunne beskriva det som om musikerna via Twin Chakra ännu mer spelade tillsammans och inte var för sig. kompgittaristen, ex kompade och bas och trummor var en riktigt homogen rytmenhet.

C4* använder vad jag förstår i princip samma trafo som C2* (i alla fall om man ska gå på de tekniska specifikationerna). Med en elektronisk delning där ett för svagt slutseg användes, anser jag inte det alldeles självklart att densamma kan kompensera eller "förbättra" den sämre elektroniken.

En gång i tiden gick jag i ett Kaber-system från en passiv LK280-drivning till aktivt LK100. Jag anser att det fanns viktiga parametrar, såsom "tyngden" i musiken som jag saknade i det senare. Naturligtvis fanns det andra parametrar som samtidigt blev bättre. LK100 var ju en modernare förstärkare jämfört med LK280. I ovanstående jämförelse är det ju två moderna konstruktioner som jämförs.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland menar väl att både C4200 och C4100 aktivt låter bättre än en Chakra Twin passivt. Eller?

Var det den jämförelsen du gjorde också, torig? Eller var det passivt mot passivt?

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Med en elektronisk delning där ett för svagt slutseg användes, anser jag inte det alldeles självklart att densamma kan kompensera eller "förbättra" den sämre elektroniken.

En gång i tiden gick jag i ett Kaber-system från en passiv LK280-drivning till aktivt LK100. Jag anser att det fanns viktiga parametrar, såsom "tyngden" i musiken som jag saknade i det senare. Naturligtvis fanns det andra parametrar som samtidigt blev bättre.
Har samma erfarenhet.
Man måste upp på en "bra nivå" på slutsteg innan aktivt är ett alternativ.
Klena/dåliga steg är inte kul varken passivt eller aktivt :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Vad låter bäst? Aktiva Cx200 eller ett Klimax?
Min hjärna hade ställt in sig på att svara Cxx00 aktivt eller Klimax passivt.
Fingrarna däremot hade inte förmågan att ge ett tydligt skriftligt svar.
torig wrote:
Måste nog tyvärr le en smula åt ovanstående påstående.
Det bjuder jag på. :D
Lejonklou wrote:
Roland menar väl att både C4200 och C4100 aktivt låter bättre än en Chakra Twin passivt. Eller?
Självklart.
Lejonklou som har lite av Saida Anderssons begåvning förstod vad jag menade.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 14:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hmmm... klargörande inlägg, men ändå svårt. Som jag ser det finns tre vägar att gå på slutstegssidan givet min budget:

1) köpa begagnat Klimax Twin (uppgraderat till Chakra sedan ca 1 år) för ca 40-43 tkr. Spela på detta till/om jag vill gå aktivt och då sälja (förhoppningsvis utan alltför stor förlust) och direkt köpa två Chakra 4200 + kort.

2) Köpa ett 4200 (helst begagnat) nu och senare köpa ett till + aktiva kort.

3) Köpa två CX100 (begagnade) + aktiva kort på direkten.

En undran är då förstås hur mycket bättre Klimaxen låter än C4200 biampat... är det värt extra besväret med att först köpa Twin och sedan försöka sälja för att njuta av det bättre ljudet under ett eller ett par år innan det är läge för uppgradering?

Roland tycks mena att det är solklart att alt 3. skulle låta mkt bättre än 1. Instämmer alla i detta? Känns på sätt och vis lite dumt att hoppa hela vägen till aktivt på en gång, vad har man då kvar att spara och längta till? Fast det är klart, är det mycket bättre och bara marginellt mer med pengar så... samtidigt finns det något väldigt lockande med Twinen. Gillar hur det ser ut och dess nätta format...

Det lutar förresten åt en 1.1 och Exotik på CD/förstegssidan...

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag säger som alltid, bestäm målet o gå dit UTAN tillfälliga lösningar.

tex, varför Twin om du ändå ska ha något annat?
Då är ju dessutom frågan om twin låter bättre än biampad 4200 rätt orellevant. (utan att ha jämfört torde twin vara bättre, då Twin vs. enkel 200w är solklart bättre)

vad är din budget?

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Roland tycks mena att det är solklart att alt 3. skulle låta mkt bättre än 1.
Ställd inför (nästan) samma val så valde jag "alt 3". Twin må vara väldigt bra, men aktivt är aktivt. :)

För övrigt är jag övertygad om att Kinos + 2xC4100 är bättre än Exotik + 2x4200...

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den bättre kombinationen, Kinos + 2xC4100, är endast 1100:- dyrare.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller 1.1 och Klimax Kontrol... Då är källa och försteg klara, slutsteg kan man sedan roa sig med att uppgradera de närmaste X åren.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00