selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 20:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
Edit: i ödmjukhetens namn, vem vet, kanske är detta bara en ny våg av placebo jag drabbats av? :wink: Mina sinnen har ju visat sig vara opålitliga tidigare :lol:

Jupp och det måste ju då defenetivt vara placeboeffekten som gör att man kan urskilja sitt eget barn (ovsett om det är fadern ELLER modern) bland tusen andra barn...

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 20:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, efter Empress inlägg kan man ju med lätthet förstå varför Linn entusiaster kallas "flat earthers" 8)
Skämt åsido, jag vet att det finns ett fåtal gyllenörade ingenjörer, men man måste förstå att de allt som oftast är styrda av sina respektive marknadsavdelningar :P
Resistansen hos en ledare kan enkelt beräknas och anpassas till ändamålet, reaktansen lika så. Behövs ingen svart magi för att beräkna filterverkan. Är alla ingenjörer utanför hi-fi världen döva åsnor? Lakritssnören uppfyller samtliga krav man kan ställa på en signakabel, EKK ägnar sig ypperligt som högtalarkabel.
Med risk för att upprepa mig igen, skillnaden mellan en modern dvd spelare och en annan är ljudmässigt mycket liten (gäller ej de allra billigaste "bensinmacksmodellerna").
/Sexdwarf

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni blir inte sura på riktigt hoppas jag? Såg just LHs inlägg, och det verkade ju lite trumpett. Alla mina inlägg är skrivna i gott humör och är inte menade som nedsättande eller så.
Jag är ju själv Linn ägare och uppskattar storligen ljudet här hemma. Det jag ogillar är Linns galna propaganda om "tune dem" och "source first"!

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Ja, efter Empress inlägg kan man ju med lätthet förstå varför Linn entusiaster kallas "flat earthers" 8)
Skämt åsido, jag vet att det finns ett fåtal gyllenörade ingenjörer, men man måste förstå att de allt som oftast är styrda av sina respektive marknadsavdelningar :P
Resistansen hos en ledare kan enkelt beräknas och anpassas till ändamålet, reaktansen lika så. Behövs ingen svart magi för att beräkna filterverkan. Är alla ingenjörer utanför hi-fi världen döva åsnor? Lakritssnören uppfyller samtliga krav man kan ställa på en signakabel, EKK ägnar sig ypperligt som högtalarkabel.
Med risk för att upprepa mig igen, skillnaden mellan en modern dvd spelare och en annan är ljudmässigt mycket liten (gäller ej de allra billigaste "bensinmacksmodellerna").
/Sexdwarf
Du har inte hört en Unidisk antar jag?

Jag skulle nog vilja säga att de flesta ingenjörer innom hifi världen är tondöva då det inte finns många företag som gör bra grejor. bara lyssna på dyra amerikanska saker som inte klarar att hålla en ton konstant ofta till och med sämre än stormarknads grejor för 3995:- för ett paket.

Visst EKK funkar bra som högtalarkabel så länge man gämför med intermezzo och liknande. Lakritsnören funkar bra som signalkabel så länge man gämför med purist audio och liknande fast lakritskabeln är ju iofs sämre skärmad.

Men du borde väl använda RG62 kabel som signalkabel Nad 208 som slutsteg sentec som försteg och pioneer dvd688 som dvd? :D och en dual 505 med OM40super som pickup.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
/Sexdwarf
Mycket intressant. Mycket intressant. Som sagt nu har jag INTE läste Fysik själv, men tillräckligt med fysiska kunskaper har jag så att jag VET att metallers egna egenskape och även med metaller i legreringar påverkar olika mycket rent praktiskt. Eller så kankse du ANSER att suprakapelforskningen är bara bluff-forskning? (Läste ett mycket intresant repotage om Suprakabelforskningens uppkomst i Illustread Vetenskap) Den kom till p.ga av att just ingengörer uptäckte i rena praktiken om just detta med kablar, och att olika kablar har olika egenskaper, så att du vill hävda att dessa har FEL (som aldrig varit i närheten av att utvädera hifi-produkter) bara för att NI INTE kan höra skillnaden efter att din kompis berättade för dig hur det teckniskt hänger ihop? Så huruvida de är tondöva eller inte (vilket INGEN har hävdat att de är som befinner sig utanför hifi-vrälden skulle vara). Men befängt att utgå från att olika kablar INTE har olika egenskaper....

P.S

Viste du att olika regleringar skapar olika resistanser?

P.S 2

Sura nej men otroligt kul att diskutera med en som tror sig att han kan något..... ;-)

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 21:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Empress, vi talar om koppar (rå=0.0175), eller hur? Vad innehåller dina kablar?

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Men du borde väl använda RG62 kabel som signalkabel Nad 208 som slutsteg sentec som försteg och pioneer dvd688 som dvd? :D och en dual 505 med OM40super som pickup.
Jo, vars. Pioneer spelaren har jag :D Anledningen till att jag har ett Linn system för övrigt är att det får musiken att studsa så skönt :lol: Men jag tror inte för ett ögonblick att jag kommer närmare musiken med mitt system än man gör med en ren "LTS rigg", snarare tvärt om. Vad gör det? Jag tycker att Linn grejer låter roligare.

Jag har hört CD12 en gång, tog det med en axelryckning. God digitalåtergivning är ju som sagt vardagsmat nu för tiden. Snygg var den, dock.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
hepcat wrote:
Jo, vars. Pioneer spelaren har jag :D Anledningen till att jag har ett Linn system för övrigt är att det får musiken att studsa så skönt :lol: Men jag tror inte för ett ögonblick att jag kommer närmare musiken med mitt system än man gör med en ren "LTS rigg", snarare tvärt om. Vad gör det? Jag tycker att Linn grejer låter roligare.

Jag har hört CD12 en gång, tog det med en axelryckning. God digitalåtergivning är ju som sagt vardagsmat nu för tiden. Snygg var den, dock.
Och hur låter din LP12a då bättre eller sämre än din Pioneer?

Jag tycker inte god digital återgivning är någon vardagsmat kan jag ju iallafall säga. Det mesta digitala låter enligt min mening förskräckligt.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 22:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Det vette den lede. Basen är klart mäktigare med LP12:an. Å andra sidan ger Pioneeren ett mycket klart och tydligt ljud med gott stereoperspektiv. Jag skulle vilja byta ut min K18 till något bättre innan jag kan ge klart besked i den frågan. Min erfarenhet hitintills har varit att vinyl låter bättre än CD, därav mitt tvivel på pickupen. Min förra tolva hade ju cirkus också iofs. Hmm, törs inte uttala mig än, nej. Just nu blir det mest Pioneer, men det kan komma att ändras.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
hepcat wrote:
Det vette den lede. Basen är klart mäktigare med LP12:an. Å andra sidan ger Pioneeren ett mycket klart och tydligt ljud med god ljudbild. Jag skulle vilja byta ut min K18 till något bättre innan jag kan ge klart besked i den frågan. Min erfarenhet hitintills har varit att vinyl låter bättre än CD, därav mitt tvivel på pickupen. Min förra tolva hade ju cirkus också iofs. Hmm, törs inte uttala mig än, nej. Just nu blir det mest Pioneer, men det kan komma att ändras.
isåfall är nog den K18 nålen slut eller så kanske rent av spelaren behöver servas.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 22:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
Empress, vi talar om koppar (rå=0.0175), eller hur? Vad innehåller dina kablar?
Jupp samma som i labbkablar. Det du tar upp (rå=0.0175) är ju något som berör vilke "sketen" kopparkabel som hälst. Så vad ville du nå? *S* Ändå är det märkligt nog stor skillnad på labbkabel som singnalväg och exempelvis ett par K400.. Vad kan det beropå? Kan det har med att göra att det hanlar om resistansen/meter/mm² att göra? Men du var ju inne på att man inte här skillnad på kablar alls. Ingen i denna tråd benämde att det enbart skulle handla om rå=0.0175. Så hur du får det till att "vi talar" om är mig en gåta faktiskt. Inget var liksom "underförstått" då det finns signalkablar som är legrerade och andra som består av silver enbart... Så du kan knappast "utgå" från att det är "underförstått" med att det är rå=0.0175 det snackas om...

Men nu när det har specifierats vilket metallmatrial det handlar om så kan du ju suga på den karamellen. Varför kör ingen med vanlig elsaldd runt om i anläggningen mellan de olika kompnenterna och högtalarna enbart då det är ju samma "sketna" metall i elsladden som i exempelvis Supra-kabeln det borde ju inte bli någon skillnad alls.... Eller hur, så enligt dina teser du presenterade här så skulle du ju kunna nöja dig med en elsladd köpt på metervar. Claes Ohlson säljer 10 meter för 39 kr...

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 22:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det borde vara pickupen, det har du rätt i. Funderar på att köpa en Denon nästa vecka.
Jag har bytt till den senaste armplattan, monterat nya fjädrar, bytt rem och smort lagret(med äkta Linn olja, även om syntetisk växellådeolja borde funka lika bra). Dessutom såg jag till att byta ut lager och innertallrik till ett nästan oanvänt. Jag har en hel del LP12 delar. Min första LP12:a byggde jag själv av reservdelar och sådant jag hittade på beg.marknaden. Det var lärorikt och roligt, jag fick låna spec.verktyg av Ljudkompaniet som även bistod med kunskap o.s.v. Nu kan jag serva själv :)

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Empress, vilka legeringar förekommer i dina kablage? Mig veterligen innehåller de flesta kablar för audiobruk koppar. R beräknas R= ρ L/A, ρ=0.0175 för koppar. Signalkablage bör skärmas, och behöver inte vara tjockare än att man kan driva en liten ström genom dem, lampsladd är således fel val här. Lampsladd duger dock utmärkt som högtalarkabel vid korta längder.
Vad supraledare har i den här diskussionen att göra undgår mig.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du reducerar dig själv som människa, Sexdwarf. Att låta dina kunskaper i fysik bestämma över vad du kan höra är en stel hållning som blockerar dig från ny kunskap. Att förhålla sig tvivlande till sina sinnesintryck är klokt inom rimliga gränser, men i din iver att inte "tro på allt" faller du i fällan att förneka vad du upplever. Det leder till att du rent faktiskt inte hör något. Från placebo till nocebo (negativ förväntan).

Om du inte kan skilja mellan det vi kallar "ljudparametrar" och "musikaliska parametrar" så har du någonting väldigt spännande kvar att upptäcka. Att kalla det subjektivistiskt flum går nog bättre hem på andra forum, för bland Linnentusiaster är det en grundpelare och en huvudorsak till varför vi gillar just detta märke.

Detsamma gäller Linns tjat om Source First och Tune Dem - tycker du att det är meningslösa begrepp så är det mycket troligt att du kommer att bli mer nöjd med ett annat märke på dina apparater.
sexdwarf wrote:
Men tar du inte i liiite när du säger att din kamrat kunde skilja på underlagen spelaren stod på? Blint, till råga på allt :?
Underlaget har en tydlig inverkan på hur en CD-spelare låter. Jag har demonstrerat detta blint många gånger och det är en minoritet som inte har kunnat höra några skillnader. Det har nästan uteslutande varit personer som analyserat ljudet och inte lyssnat på musikens budskap - de har använt endast ena hjärnhalvan.

Jag rekommenderar boken 'Hemisfärernas musik' av Jan Fagius som handlar om hur hjärnan arbetar när den tolkar och framför musik. Där finns intressant information om just sådana saker.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 00:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
Empress, vilka legeringar förekommer i dina kablage? Mig veterligen innehåller de flesta kablar för audiobruk koppar. R beräknas R= ρ L/A, ρ=0.0175 för koppar. Signalkablage bör skärmas, och behöver inte vara tjockare än att man kan driva en liten ström genom dem, lampsladd är således fel val här. Lampsladd duger dock utmärkt som högtalarkabel vid korta längder.
Vad supraledare har i den här diskussionen att göra undgår mig.
Men kära lilla sexdrawf det var du själv som hävdade att man inte kan höra skillnad på olika kablar inte jag... Varför tror du då att jag frågade dig öht varför du inte kunde nöja dig med vanlig elsladd från Claes Ohlsson? Jag bygger MINA argument kring det du skriver och pläderar om. Absolut ingen annat. Och ja jag har verkligen läst dina inlägg med. Så det är det jag bygger mina svar så som jag gör med... Appropå skärmat. Då kan vi ju utveckjla det lite, med dina argument om att man inte kan höra skillnad mellan olika kablar och nu säger du att man skall skärma dem. Ja med dina resinemang du har byggt upp hitils så skulle du ju kunna nöja dig forfande med vanlig elsaldd för det finns faktiskt elsladdar som är skärmade med, som de säljer för en billig peng på Claes Ohlsson...
Så varför du försöker "dumpa" över dina egna klavertramp på mig det skulle däremot var mer intressant att få veta...

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00