selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fel varvtal på 12an
PostPosted: Thu May 25, 2006 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har varit och tittat på en 12a, efter som jag inte kunde kopla in den pga att det endast fanns mc ria så startade jag den lite för att kolla om den fungerar. Jag passade då på att mäta upp varvtalet med min vanliga klocka och fick det till dryga 34/min. Är det ett vanligt problem? Vad ska man göra åt det?

Jag har dock inte köpt den än.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte vanligt att de går för fort. Men det är ju inte helle lätt att mäta med klocka och räkna varven. dessutom kan en linn handlare justera varvtalet åt dig.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte tonarmen den kritiska delen när man köper begagnad 12:a? Att det krävs viss rutin för att se att den är OK. Jag skulle inte kunna se det i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej min mätning är långt ifrån säker. När dem justerar varvtalet, är det något dem justerar med strömförsörjningen?

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det som brukar vara illa med tonarmen?
Jag skulle gissa att det finns minst en gammal tråd om köp av bagagnad tolva? Någon som vet vad den kan tänkas heta?

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 12:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://www.vinylengine.com/library.php?make=Linn , där hittar du all information som finns att tillgå, även Linns officiella setup-guide.

Tonarmen kontrollerar du genom att ställa antiskate och nåltryck på 0, så att tonarmen flyter. Kolla sedan att tonarmen kan svänga fritt över tallrikens radie utan att fastna i något läge.
Hastigheten justerar man genom att tilta motorn med skruvarna som sitter framför och bakom drivtrissan. Allt står i setup-guiden.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 04:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tja, så svårt är det väl inte att ganska exakt klocka hur fort tallriken snurrar, bara man har lite tålamod.

En tallrik som snurrar 33 1/3 varv/min ska alltså ta tre minuter på sig att snurra 100 varv. Klocka hur lång tid de hundra varven tar och räkna ut hur fort tallriken snurrar. Är du riktigt usel med klockan och tar fel tid med en halv sekund så ger detta upphov till en feluppskattning på ungefär en tiondels varv/min. En tallrik som snurrar 34 varv/min avverkar de 100 varven på bara 2 min och 56,5 sekunder, så det märks väldigt väl.

Gjorde detta själv efter att en tomte på hififorum påstått att 12:an bara låter svängigt för att tallriken snurrar för fort. Min gjorde det inte (snurrade inte för fort alltså).

Vill man ha större noggrannhet, låt tallriken snurra fler varv (och somna inte...).

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00