Jag får en känsla av att de som propagerar hårdast för att vinyl förskönar genom distorsion aldrig någonsin varit ägare av en kompetent skivspelare typ LP-12:a
De har alltså egentligen ingen egen lyssningserfarenehet i den omfattning som vi LP-12 ägare har!
Ändå har dom så stark övertygelse genom sina egna teorier som pekar på de klassiska fenomenen som knaster, skrap, distorsion och det en mättekniker kan mäta i dag. Teorierna bygger i en del fall på korrekta fakta och betraktelser. Men det är ju möjligt att det finns sådana kvaliteter som inte dagens mättekniska apparatur klarar av att mäta på ett förnuftigt sätt eller som inte kan förklaras med de teorem som finns att tillgå i dag
Många belästa och kunniga personer riskerar ofta att låsa sig i sina tankebanor och inte se andra möljigheter och därför envist hävda att mäter det så... ja då måste ju det vara så för att jag läst att det är så
Jag har kikat på länkarna på Faktiskt.se och tycker nog att det är just den typen av ensidigt tänkande som avspeglas där.
Och har någon individ upplevt en musikalisk högtidsstund med sin vinylsamling så skulle det alltså bero på trevliga distorsionsfenomen och annat trevligt skräp i musik signalen
Om det stämmer så skulle alltså en topp bestyckad LP-12:a för 80 000:- distordera flera gånger mer än en Dual för 2000:-
För LP-12:an är ju subjektivt 100 ggr mer musikalisk