selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: ZZ TOP
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spelade Eliminator förut och den rockar fett, fett, fett! Någon som är initierad ZZ-TOP fan och kanske kan tipsa om vilken av deras skivor som är bäst?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det äldsta materialet är helt ok, men lite för mycket "vit blues" för att vara helt spännande. Själv får jag faktiskt mest ut av Deguello och El Loco. När de började leka med syntar blev det lite för mekaniskt för min smak.

Såg dem live på Roskilde för några år sedan. De svänger. :)

Tillägg: Av de äldsta håller jag nog Rio Grande Mud och Tres Hombres högst. Fast om man gillar vad de gör kan man nog nästan skaffa vilka plattor som helst, de låter likadant hela tiden. ;)

Post subject:
PostPosted: Tue May 23, 2006 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg dom också på Roskilde det var -94 håller med Deguello och El Loco
är bland deras bästa , låtar som I thank you Tube snake boogie etc...

Ett tips köp deras Best Of så får du både nytt och gammalt...

Post subject:
PostPosted: Tue May 23, 2006 23:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Minns en skröna från när Eliminator släpptes. Det gick då ett rykte som sa att den slutmixats för att för att låta optimalt i en bilstereo. Tror inte det stämmer riktigt, men rätt skoj vore det ju.

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Minns en skröna från när Eliminator släpptes. Det gick då ett rykte som sa att den slutmixats för att för att låta optimalt i en bilstereo. Tror inte det stämmer riktigt, men rätt skoj vore det ju.
Det gäller ju de flesta plattor numera ju, tyvärr. Givetvis optimerar producenten för de flesta konsumentprodukter = lagom dåliga system.
Snart ser vi väl mixer som gjorts för att passa mp3spelare med headsets :evil:

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Malte Lilja wrote:
Det gäller ju de flesta plattor numera ju, tyvärr. Givetvis optimerar producenten för de flesta konsumentprodukter = lagom dåliga system.
Snart ser vi väl mixer som gjorts för att passa mp3spelare med headsets :evil:
Vaddå snart? Jag tycker många cd´s idag låter som om de mixats för användning i mp3-spelare. Dynamikfattigt, bashöjt och allmänt tillskruvat för att låta någotsånär i plastproppar för 10 spänn...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 23:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OT: Appropå dåligt ljud så tror jag reklamradiokanalerna är allra värst. Spelar ingen roll vilken artist eller inspelning med deras enormt övervridna kompressorer. Allt blir dynamikfattigt och jobbigt oavsett Linn eller ej.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
OT: Appropå dåligt ljud så tror jag reklamradiokanalerna är allra värst. Spelar ingen roll vilken artist eller inspelning med deras enormt övervridna kompressorer. Allt blir dynamikfattigt och jobbigt oavsett Linn eller ej.
Stämmer. En bekannt till mig besökte en radiostation, möjligtvis var det Rockklassiker. Tjugosexkompressorer låg i signalkedjan och dynamiken låg under en (1) db! Någon som undrar varför det låter öronpinande illa?

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dynamiken låg under en (1) db! Någon som undrar varför det låter öronpinande illa?

/ B
:shock:
Lite överdrivet...

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det kompressorer som förstör alltså? Jag trodde de hade lagt in all sin musik som mp3 med spellistor i en dator. Ungefär så illa det låter i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Är det kompressorer som förstör alltså? Jag trodde de hade lagt in all sin musik som mp3 med spellistor i en dator. Ungefär så illa det låter i alla fall.
Jag trodde det var både MP3 med spellista plus kompressorer.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dynamiken låg under en (1) db! Någon som undrar varför det låter öronpinande illa?

/ B
Lite överdrivet...
Inte vad jag vet, men du kanske har mer info?

Apan: mp3 i sig behöver inte betyda så fasanfullt dåligt ljud. Ta en bra cd, rippa den till en wav på hårddisken. Gör sedan en kopia från wav´n till 320 kb/s mp3 och bränn sedan wav + mp3 till en ny cd. Jämför dessa båda i din cd-spelare, om de är bra gjorda, kommer du förvånas över den lilla skillnaden. För säkerhets skull, jämför originalskivan med den kopierade wav-filen så inte något knasat under kopieringen.

Komprimering däremot förstör musiken å det värsta. Allt liv försvinner, disten ökar katastrofalt (vid hårdare komprimering) och slutresultatet är synnerligen trist att lyssna på. I enklare anläggningar, mp3-pinnar med hörsnäckor och liknande, kan dock resultatet vara det motsatta. Den högre disten spelar ingen roll för allt låter lika illa men komprimeringen gör att kraven på effekt och dynamik minskar drastiskt.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Lite överdrivet...
Jag menade lite överdriven komprimerning :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En decibel!! Det var det värsta jag hört.

Det mest fascinerande med detta är hur toleranta våra öron kan vara, många sitter och diggar till denna återgivning och tycker att det låter bra... Och i andra sammanhang så kan öronen vara så petiga att minimala fel upplevs som störande. Märkligt!

Verkar nästan som en kurva liknande 1/x, där Y-axeln är ljudkvalitet och X-axeln är förvrängning. Längst till höger på kurvan har vi riktigt distat ljud - men det är svårt att förvränga en signal så mycket att vi inte känner igen musiken (Y går långsamt mot noll). Till vänster har vi rent ljud - som upplevs bättre och bättre med minimala minskningar av förvrängningen (Y går i taket med små förändringar av X).

Hoppas nån hängde med och ursäkta utsvävningen...

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lite överdrivet...
Jag menade lite överdriven komprimerning :wink:
Jasså så... jovisst är det överdriven komprimering...

Komprimering kan man tänka sig görs av flera skäl:
1) Mediet klarar inte full dynamik. Här ingår givetvis hela kedjan så om tänkt användare är lyssning i mp3-pinne med 10 kronorssnäckor blir det knappast tal om fullt sving
2) Lyssningssituationen. I bil med massa bakgrundsbrus eller på låg volym hemma fungerar inte full dynamik, då hör man bara hälften.
3) Kreativ process. Hårdkomprimering, precis som alla andra förändringar av ljudet, kan givetvis användas i musikskapandet.

Punkt 1 och 2 skulle man önska kunde styras av användaren, för det är ju inte alltid ett fonogram spelas av under likartade betingelser.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00