selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat May 20, 2006 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick en smärre chock när jag tidigare i veckan såg att "The Human Equation" skulle framföras här vid Luleå Teknisk Universitet. Fina annonser gick därefter att hitta i morgontidningarna och två shower skulle hållas. Torsdag och fredag och jag valde att gå igår på fredagens show. Det är studenter från Arena, Media, Musik och Teknik-klasserna som "tolkar och framför" Ayreons musik, stod det i annonsen. Förväntningarna var delvis höga då det gäller Ayreons musik, men samtidigt inte allt för stora förhoppninar på dom som skulle framföra det hela.

Så här dagen efter kan jag väl säga att showen var riktigt lyckad faktiskt, med förutsättningarna som fanns. Bara studenter och lokala förmågor, där helt klart inte alla är insatta i Ayreons musik och vana att sjunga till skrikiga gitarrer så var helheten mycket bra faktiskt.

Tyckte alla sångarna gjorde ett bra jobb. Klart det finns "bra" och "mindre bra" sångare, men det finns även de "passande med känsla" och de som "inte alls passar". De som kanske inte hade världens bästa sångröst, gjorde sitt jobb med inlevelse och känsla och en gnutta teater istället.

Bandet gjorde sitt, inte världsklass... men helt klart svängde det mer än det brukar göra på live-spelningar i Luleå. "The Human Equation" framfördes i sin helhet och musikaliskt var den inte tolkad/förändrad på något sätt.

Vet inte hur många kameror som användes vid inspelning, men det var inte många.. 2-3 stycken gissar jag på. Var en lugnt publik som applåderade mellan låtarna och inte gjorde så värst mycket väsen av sig. Var en hel del äldre i publiken också... och dessa kanske fick sig en lättare chock när growl-partierna kom.

Helt klart sevärt och ett jäkligt bra initiativ! Tack ni som medverkade!

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 12:59 
Site Admin
Site Admin

Coolt! Hade varit kul att se!
Det är inte nån lätt uppgift att ge sig i kast med Lucassen, Åkerfeldt och resten...för den delen trodde jag aldrig att Ayreon skulle vara ett tillräckligt känt projekt för att nån skulle göra något i den här stilen. Beundransvärt.

När kommer tolkningen av "Into the Electric Castle"? ;)

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mest troligt aldrig, men mediastudenterna ska visst göra en DVD-produktion så vi får hoppas att den blir tillgänglig nån gång i framtiden.

Även dom på SDTS babblade om andra Ayreonplattor, men jag håller The Human Equation högts av Ayreonplattorna. Helheten är mästerlig, både historien som berättas och musikaliskt.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00