selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 05:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: axis
PostPosted: Mon May 15, 2006 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

är det någon som kommer i håg axis- hade en sådan som min första linn pryl (tillsammans med mammas och pappas sony reciever och ett par royd (a7?)) har evt en begagnad på lut, så tänkte jag på att kanske förgylla min svågers live med en då han snart har fødelse dag. han önskar sig egentligen en projekt, men undrar om inte en axis från 96 med en rega r350 arm och k18 pickup (rel. ospelad)
en akito medföljer, men det är ngt skumt med antiskatingen, så den är utbytt till sagda rega.
är bättre. men- har ni intryck? och vad går en axis i gott skcik på idag?

mvh

jonas

Post subject:
PostPosted: Mon May 15, 2006 23:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Jonas,

Jag har både en Axis med Basikplusarm och Basikspelare med Rega 250 arm. Jag köpte Basikspelaren begagnad. Det visde sig att den Akito 1 som satt på spelaren hade förstört vertikallager som så många andra Akito 1. På Veteran Hifi monterades på en Rega 250 som jag senare modifierat med bättre motvikt och förbättrat kablage. Basiken påminner ju om Rega 3 till konstruktionen fast mycket bättre byggkvalitet. Motorn håller hastigheten bättre lagertoleransen i Basiken är den samma som i LP 12:an fast lagret inte är detsamma. Rega 250/300 är en bättre arm än Akito 1. Regan klarar att hantera mc picuper. Basiken spelar med mycket bra sväng. Med tanke på detta kan jag tänka mig att Rega också kan fungera bra på Axis aven om jag själv inte hört den kombinationen. Bäst att du lyssnar själv. En annan sak att tänka på är att strömförsörjning i Axis inte servas av Linn längre. Men Fredrik här på forumet kan kanske fixa krånglande Vallhallor.

Bose

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det gör jag, även korten i Axis (som inte är någon Valhalla utan en egen variant). Tyvärr brukar Axis-kort vara krångligare att fixa än LP12 - när de smäller så är det sällan bara en grej. Men hittills har jag bara gett upp med en enda.

Förresten var en Axis min första Linnprodukt med! Ljuva minnen.

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min första Linn produkt var också en Axis. Din svåger kommer nog bli väldigt nöjd om han får en axis istället för en projekt.

Men jag är fundersam på det med rega armarna är fästet för dem modifierat med tanke på armlängden fästet för armen skall ju inte vara på samma ställe som för Linn armarna. Även jag kan fixa med trilskande valhallor och axis motorstyrningar ;).

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 07:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hej
jag har läst mig till att rega och linn armar har samma längd och därmed passar till samma konstruktioner/ arm board utan modifikation. har sett det flera ställen så det norde inte vara ett problem.

någon mer som har erfarenhet av rega armar? på nätet verkar åsikterna gå lie ia¨r om rega och linn budget armar (350 vs akito)

har också sett at 350 armens svaga punkt skulle vara kablaget? kan man enkelt byta ut rega kablaget mot det som sitter feks i den medföljande akito arm?

ang axis kort- om det är fel på kortet- är det så inte så enkelt at motorn inte snurrar? eller finns det potentiella andra mer subtila fel

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste infoga en "me too".

Jag började också med en Axis.. och motorstyrningen dog inom en månad.. ;)

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 18:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror inte Linn och Regaarmar är direkt utbytbara. På min Basik limmades hålet som var anpassat för Aktion igen med en rundstav och ett nytt hål borrades för Regan. Mått för olika armar finns på Vinyl Engine. Så jag tror att du ställs inför samma val som jag, förutsatt att Akiton är skadad. Antingen fösöka hitta en begagnad Linnarm eller arm från någon annan tillvekare som har samma geometri. Alternativt använda din Rega men "förstöra" plinten. Själv tycker jag att begagnade Linnarmar för dyra. Jag har nu sett en Basikplusarm hos Linnhandlaren i Umeå som han vill ha 1700 kr för. Jag har tidigare sett Linn handlarena i Luleå och Göteborg som vill ha 1200 till 1500 Kr för skadade Akito 1. Helt orimligt tycker jag.
Jag tror att Mörks armar passar på Linnspelare rakt av. Dom har mycket gott rykte. Tonarmsrör finns i olika vikter som gör att viktanpassning kan göras till både spelaren och picup. Om jag förstått saken rätt som bor du i Damark där Mörk tillverkas. Då finns kanske större möjlighet att hitta något begagnat

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 19:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

-hmm det ser ut som du har rätt
det la¨t som att killen som säljer bara proppat en rega arm på- får väl titta på det.

har sett en del mörch armar och modifierade arm boards som passar just mörch och lp12- så jag vet inte om de passsar ihop. men om en mörch arm skulle väljsa- vilken/ vilka kunde det vara

och ja jag bor i danmark

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 10:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

har nu köpt en styk axis med en rega r350, k18 samt en defekt akito. spelaren är från 1996 och låter ok. svårt att veta när det inte är ens eget system :)

han har sat på regan utan att anpassa spelaren- så det är lite mismatch där.
vet inte om jag orkar dona med ny håltagning etc.

men- har en fråga om akitoen. det är den lilla plast armen somåller antuiskating hjuæl samt armlyftare som blivit av knäckt av ett klumpigt barn. jag testade vertikal lagret lite primitivt och det verkar ok.

därför- kan man laga akitoen enkelt? utan att det kostar en förmögenhet.
ett alternativ kunde vara att strippa min gamla akito, som jag tror har lite problem med just vertikal lagret?

idder. tips? någon som prövat tidigare att laga eller få lagat akito armar?

mvh

jonas

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har rengjort vertikal lagret på min akito1 som hadde problem med vertikal lagret men det var ett helsikes jobb. Nu funkar armen okey men är inte säker på om den låter 100% okey.

Man måste liksom plocka isär armen och kablarna ställer till problem.

hur det funkar attt byta armen med antiskatingen har jag inte en aning om men det borde gå.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00