selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 23:54 
Site Admin
Site Admin

Sen ska man inte glömma bort att en Ikemi är långt ifrån en nödlösning. Visst finns det apparater som knäpper den på släden, men den är ändå beroendeframkallande bra. Efter att ha hört Ikemi, Unidisk 1.1 och CD12 i en direkt jämförelse kan jag ändå fortfarande helt klart tänka mig att ha kvar min Ikemi permanent.

Jag förordar helt klart Ikemi+Exotik-kombon! Passar du på att gå aktivt i samma vända blir det ett enormt lyft :)

Posted from a Sony Ericsson K700i

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 07:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var några som föreslog att du kan aktivera dina Ninkas. Här är en uppstättning kort på tyska ebay. Det borde kunna ge ett extremt bra "value for money". Jag har dock ingen koll på kort etc så kolla upp så att det verkligen stämmer.

http://cgi.ebay.de/Linn-Ninka-Aktivkart ... dZViewItem

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
(...)förrutom 5103. Den känns dock lite sådär att satsa vidare på och det är troligt att det skulle kännas lite som ett mellansteg från dag ett.
Jag har fattat det som att 5103 är en av de mest prisvärda beg - produkterna just nu. Exotik är visserligen bättre, men inte så mycket. Jag kan inget om "hemmabio", men 5103 kan väl det mesta? Köper du Exotik så vet du inte hur länge du måste vänta på den funktionaliteten och dessutom kommer bara DA - kortet att kosta lika mycket som hela 5103:an...

Jag tycker Majik + 5103 helt utan planerad uppgradering :D

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 10:00 
Moderator
Moderator

Fasen, jämförelsen Majik CD + 5103 mot Unidisk SC skulle vara riktigt intressant.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fattar fortfarande inte varför en CS inte är intressant som alternativ till alla andra nämnda förslag?

Samma slantar, likvärdig (om inte bättre) prestanda, SAMT duktigt bra på DVD o har 5.1.
En box o samma design som ditt befintliga slusteg.

Skillnaden att köra film på SC o en vanlig DVDspelare är som natt o dag.
Tråkiga filmer blir intresanta o leverar känslor i oanade mått!
Man blir skitskraj av skräckfilmer o gråter till "pinsamma" Hollywoodfilmer.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...och bättre CD än Majik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...sämre CD än Majik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ungefär samma CD som Majik, men försteget mycket sämre än 5103.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag föredrar också Majik framför SC om man tar den som ren CD-spelare. Grejen med SC är om du vill ha en bra DVD-spelare plus att den spelar SACD. Men försteg måste du ju ha inom kort i fallet Majik och om du har avsatt 30 så blir det ju lite svårt om CD'n kostar 29. Det räcker till beg Ikemi+5103 och det är nog det vettigaste man får för den summan (om man inte behöver phonosteg). Det är jäkligt bra, tro inget annat! Du får också då ett lyft för din DVD inkl DTS-avkodning (välj en 5103 som har detta). Men det är ju bara det att Majik CD+Kontrol (eller Exotik) är så grymt bra!

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men som sportis säger. DVD spelaren är ju ganska mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja just det ja, Majik CD gjorde visst mycket bättre ifrån sig på HF:s andra kväll. Skulle vara kul att jämföra igen med en inspelad Majik.

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 00:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Kompromiss", det blev lite olycklig formulering där. Jag menade att jag kompromissar med DVD och egentligen inte med musiklyssningen om jag går på Ikemi.

5103 tittade jag lite närmare på för ett tag sedan. Den senare versionen som klarar DTS är den enda jag är intresserad av. För tvåkanal låter den väldigt fint och så länge man är nöjd med inställningsmöjligheterna för flerkanal så funkar avkodningen bra. För egen del skulle jag dock hellre välja någon annan tillverkare från dessa "förstagenerationsavkodare". Kanske Musical fidelity HTP (~6kkr) eller TagMacLaren AV32R* (~17-30kkr beroende på konfig). Båda dessa är nog starkare på flerkanal men väsentligt svagare på musiklyssning är 5103. Bildväxlingen i 5103 är som jag ser det idag helt obrukbar. Annars är ju DD/DTS-steg från 98-01 superbra köp. Grymt mycket för pengarna!

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det där med SC men jag känner inte riktigt för den. Bra valuta för pengarna är ju understatement så det har inte med det att göra. Känns kankse lite mer rejält med separata burkar för framtiden. Jag vet inte riktigt varför men det blir ingen SC för mig. Siktet är dock Exotik + Uni 2.1 men det lär nog dröja något till det blir av. Börjar bli tomt i plånboken nu efter högtalare, slutsteg, försteg och CD på kort tid.

Mycket talar för att jag slår till på en Exotik + lk100 innan helgen. Sonyn är då dödförklarad!

/Malte

PS. Någon som vill köpa en grymt bra Sonyreceiver? :D

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 00:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Appropå Majik så var den lite besvärlig den första timmen (direkt från fabriksplombad kartong) men började vakna redan efter en timme. Den fick gå ca 12 h/dag och lät bara bättre och bättre. En stor del av detta är ju att man "vänjer sig" vid ljudet men även objektivt så behövdes det lite inspelningstid. Vet inte om det ändras ytterligare över tiden men det var en ganska dramatisk skillnad från fredag till måndag!

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min erfarehnet från nya produkter är att det händer en del på de första dagarna.
Helt kall apparat är heller ingen höjdare.
Dock är detta inga natt o dag skillnader!

Skulle tro att huvudanledningen till att den nu låter bättre är att Kalle pillat på internkablage o använder Power One nätkabel.
De sakerna gör mycket mycket större skillnad än inspelning.
Har dock ingen koll på vad som gjordes till dag två av demon.

Malte Lilja - bra att du definierat målet. Köp du en Exotik o spara till en 2.1.

btw, Skulle vara kul att höra
Quote:
en grymt bra Sonyreceiver
:wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Mycket talar för att jag slår till på en Exotik + lk100 innan helgen. Sonyn är då dödförklarad!
Struntar du i Ikemin då, eller blir det tre burkar till helgen?

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00