Jag menar strikt tunedem.
Sen råkade det bli en lång off topic-harang som kröp ut genom fingrarna via tangentbordet, här nedanför. Hoppas ni har överseende...
Även där bör det finnas en gräns för hur långt source first gäller. Inte ens våra etablerade naturlagar gäller ju helt allmängiltigt (Newtons gravitationslag blir fel i riktigt starka gravitationsfält, allmän relativitetsteori funkar inte på kvantmekanisk nivå, osv...). Sålunda borde väl också en riktig hardcore-tunedem-fanatiker-linnist (som jag t.ex.) kunna acceptera att source first kanske inte gäller (inte ens tunedemmässigt) om man försöker driva det tillräckligt extremt.
Vidare är det ju detta ett argument som linnklankarna ofta använder när de vill förlöjliga linnister, typ "source first är ju bara strunt eftersom en lp12 kopplad till en mobiltelefon låter sämre än en basik kopplad till en schysst rigg". Även om jag inte gjort den jämförelsen så skulle inte ens jag (i egenskap av linnfanatiker) bli förvånad om lp12+mobil är sämre än basik+schysst linnrigg, inte ens i strikt tunedemmening. Ingalunda skulle jag säga att source first är fel för det, lika lite som jag säger att Newtons gravitationslag är fel. Båda modellerna är tillräckligt bra i sina respektive domäner, vilket är vad allt handlar om.
Åter till ämnet då..
Vad gäller majik kontrol så måste den antagligen ligga hemskt nära Linto för att inte source first ska gälla (inom linns produktserie), men Linn har ju överraskat förut och det skulle vara kul med verkliga jämförelser.
Nåja, även om majik kontrol skulle vara bättre rent tunedemmässigt än exempelvis linto+min gamla för-brilliant-kairn, så torde ju på sikt Linto vara en vettig investering, givet att man någon gång har råd att byta försteg.