selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Majik vs. Ikemi
PostPosted: Sat May 13, 2006 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har följt inläggen på detta forum ett tag och tänkte att det var dags att själv bidra med något. Jag är rätt ny på Linn men har börjat konvertera...

Senaste burken är en Majik som jag har hemma till låns över helgen. Fick den igår em och kom hem vid femtiden. Tänkte att jag bara skulle koppla in den för att sedan peta i mig lite mat. Så blev det inte. Jag blev som fastklistrad och efter en ungefär en timme kom en vän över och delade upplevelsen. Majik låter riktigt riktigt bra. Ohyggligt sväng. Tiden bara susade iväg och det dröjde nästan till midnatt inan jag fick något i magen.

Är det någon som haft chansen här på forumet att lyssna ordentligt på Majik? hur står sig den mot en Ikemi?

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Malte, och välkommen hit! Alltid kul med nytt folk.

Kul med dina intryck av Majik, hur du blev uppslukad. Upplevde en liknande grej när jag köpt min Ikemi. Satt fastklistrad i soffan halva natten och lyssnade "...bara en platta till..." Till slut sprang jag ner i källaren och hämtade upp mina "refuserade" CD som jag rensat ut för jag aldrig lyssnade på dem då de var "dåliga" och bara tog plats. Och vips hade man blivit Pearl Jam-fan, ett band som jag nästintill avskydde innan. Man får en helt ny skivsamling med en bra källa.

Angående jämförelsen Ikemi-Majik CD, så har det skrivitts en hel del i de olika trådarna som berör Majik, kanske främst i tråden om HF-demon. Egentligen skulle det ju vara praktiskt att samla alla intryck i EN tråd, men nu blir nog den här tråden bara ytterligare en tråd som berör det hela...

Jag upplevde, som jag nog skrev i den andra tråden, att skillnaden är STOR. Mer luft, djup etc för att använda risiga hifiklischéer, och främst mer tunedem och musikalitet.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 23:51 
Site Admin
Site Admin

Som monkeydevil skrev, välkommen hit :!:

Har inte själv hört cd-spelaren så kan tyvärr inte bidra med mer än en länk till den tråd som tagit upp mest om majik-systemet: Länk

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 00:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, jag hakar på den tråden istället...
/Malte

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vi älta nätkabel i trådar om och om så nog skall väl Majik CD kunna få en egen tråd? :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon May 15, 2006 21:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmm... jag kör vidare här. Har nu haft Majik CD hemma sedan i fredags och är helt imponerad. I mitt system har jag Ninka som jag driver med ett C5100 (passiv biamp). Jag har ett försteg från Sony. Jag lider av att ha begåvats med mer sofistikerade öron än plånbok.

Jag tycker nog att Majik är det bästa jag hört. Jag har inte hört de andra spelarna från Linn men väl från andra tillverkare som audionet, primare och audio research. Det som tilltalar mig personligen allra mest med Majik är svänget. Det verkar inte som att det spelar någon roll vad jag matar i spelaren så kommer det musik ut ur högtalarna. De flesta skivor jag har blir som nya och jag upptäcker nya detaljer jag tidigare inte hört. Framförallt blir musiken levande. Ett exempel var när jag stoppade in Maceo Parkers liveskiva "Life on planet Groove". Det var riktigt som att bjuda in dem i rummet. Ljudet skapade en illusion av att de stod i rummet och lirade. Visst har jag hört spelare som kanske placerar ut musikerna bättre men jag har aldrig hört någon som på bättre sätt talar varför de står där. När min hustru ville lyssna så stoppade hon i en skiva med Joni Mitchell och döm om min förvåning när hon sa "Det är ju som natt och dag"! (Då skall man veta att hon inte hörde någon skillnad när Cantonhögtalarna byttes mot Linn...)

Nu är ju 29000 kr en redig hacka men jag tycker nog att det är synnerligen prisvärt med tanke på vad man får för pengarna. För egen del tror jag dock att begagnade Ikemi + Exotik får bli melodin för en tid framåt. Tror att det blir det relativt bästa lyftet för ungefär samma pengar.

Post subject:
PostPosted: Mon May 15, 2006 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja du har aldrig funderat på att gå aktivit för en kostnad av 5400kr för filter?, du har ju redan slutsteg, kablar och högtalare som krävs. Det skulle vara ett stort lyft per krona.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon May 15, 2006 22:37 
Site Admin
Site Admin

Malte Lilja wrote:
Visst har jag hört spelare som kanske placerar ut musikerna bättre men jag har aldrig hört någon som på bättre sätt talar varför de står där.
Ville bara uppmärksamma det här citatet. Det är precis det här som är orsaken till att jag föll pladask för Linn! Härligt att höra en så klockren förklaring till det :)

Post subject:
PostPosted: Mon May 15, 2006 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jodå, aktivt står på önskelistan!

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
När min hustru ville lyssna så stoppade hon i en skiva med Joni Mitchell och döm om min förvåning när hon sa "Det är ju som natt och dag"!
Det om något talar väl för att du är på rätt väg :)
När ens fru som (jag skriver oftast..) inte är intresserad av de nya apparaterna som man bär hem reagerar så här.. då har man helt enkelt Facit på att man gjort en bra investering :?

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Nu är ju 29000 kr en redig hacka men jag tycker nog att det är synnerligen prisvärt med tanke på vad man får för pengarna. För egen del tror jag dock att begagnade Ikemi + Exotik får bli melodin för en tid framåt. Tror att det blir det relativt bästa lyftet för ungefär samma pengar.
Jag tror att om du inte hört Ikemi, men levt med Majik i några dagar nu, skulle uppleva nedgraderingen som betydlig... För min del i alla fall så är nedgraderingar så oerhört mycket mer påtagliga än uppgraderingar vid en direkt jämförelse.

Så den gamla dängan "source first" känns klockren... GÅ på en redigare källa i första hand, tror bara du kommer höra hur mycket "sämre" Ikemin är efter att du vant dig vid Majiken. Ikemi är ju bra, framför allt i förhållande till sitt beg-pris, men som sagt... :roll:

Jag förstår dilemmat med försteget. Sonyn är nog en rejäl flaskhals i ditt system. Själv har jag kört med gammal NAD, som byttes mot en Kairn. Vilket var kanon. Upplevde i princip Kairnen som en världsförbättrande pryl... :lol: Ända tills jag hörde Majik Kontroll vid direkt jämförelse :oops: Plötsligt känns Kairnen lite halvtrött. Men själv kommer jag nog i första hand, som redan sitter med en Ikemi, byta ut försteget i första hand och sedan köpa en FET cd-källa i framtiden. (Bara jag får klart uppsatsen någon gång... 8) )
Sondek wrote:
Quote:
När min hustru ville lyssna så stoppade hon i en skiva med Joni Mitchell och döm om min förvåning när hon sa "Det är ju som natt och dag"!
Det om något talar väl för att du är på rätt väg :)
När ens fru som (jag skriver oftast..) inte är intresserad av de nya apparaterna som man bär hem reagerar så här.. då har man helt enkelt Facit på att man gjort en bra investering :?
Den bekräftelsen är grym att få! Linn är nog lättare att "få godkänt" av sin bättre hälft (än andra hifiprylar). Min fru i alla fall lyssnar snarare med hjärtat än med hjärnan, helt ointresserad av elktronik/prylar/etc. Hon hör bara att det är bra. If it sounds better it is better... :)

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil: Du tror inte att ikemi+exotik kommer låta bättre än majik+sony försteg?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
monkeydevil: Du tror inte att ikemi+exotik kommer låta bättre än Majik+sony försteg? Det är ju ändå den uppgraderingen han står inför inte majik mot ikemi....

/Clas
Det vet man ju inte förrän man lyssnat... Men det är mycket möjligt. Men jag tror å andra sidan inte det känns sådär himla kul att gå från Majik till Ikemi faktiskt. Det är ett lurigt val!

Beror väl lite på hur man planerar inför framtiden. Personligen lägger jag hellre lite mer på EN produkt än lite mindre på flera. I slutändan blir det ju bra! En annan variant kanske skulle kunna vara att köpa den bättre källan samt ett billigt beggat Linn försteg. Typ LK1 för 1500:-. Skulle säkert svänga bra ändå. Vet att mitt resonemang är lite hardcore source first, men Malte får väl helt enkelt jämföra själv vad han tycker blir bra. Du får rapportera sedan Malte!

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Personligen lägger jag hellre lite mer på EN produkt än lite mindre på flera.
AMEN :!:

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
monkeydevil: Du tror inte att ikemi+exotik kommer låta bättre än majik+sony försteg?

/Clas
Det är nog nästan omöjligt att säga om man inte jämför alternativen brevid varandra. Skulle jag gissa, så skulle jag dock satsa på att Ikemi+Exotik låter bättre. Försteget har väldigt stor inverkan på ljudet tycker jag.

Sedan är det ju en fråga om hur du har tänkt dig framtida uppgraderingsvägar. Då kanske det är bättre att satsa på en Majik direkt och sedan byta ut försteget. Å andra sidan så lär väl en beg Ikemi hålla värdet rätt bra så om du köper en idag och vill uppgradera om några år så lär du nog få tillbaka pengarna. (Om inte Linn kör slut på lasrarna, då hamnar andrahandsvärdet i källaren i gott sällskap med Kariken). Ja, det är inte lätt, det känns inte som att ett alternativ skulle var vida överlägset det andra.

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00