selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni har möjligtvis inte hört talas om placeboeffekt?
Tänk logiskt så fattar ni varför inte nätkablar har någon betydelse av värde, fast det är väl ingen idé att prata om logik här...ni har ju redan tagit ställning.

Hur som helst så har jag ingenting emot nätkablar som kostar massa pengar...den som har lust att lägga pengar på det gör det också, inget mer med det!

Men jag står fortfarande fast vid att ingen vettig människa går från att inte gilla en låt till att plötsligt börja stampa takten till den bara genom ett byte av nätkablar - då har man inte förstått vad musik handlar om enligt min uppfattning.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
Ni har möjligtvis inte hört talas om placeboeffekt?
Tänk logiskt så fattar ni varför inte nätkablar har någon betydelse av värde, fast det är väl ingen idé att prata om logik här...ni har ju redan tagit ställning.

Hur som helst så har jag ingenting emot nätkablar som kostar massa pengar...den som har lust att lägga pengar på det gör det också, inget mer med det!

Men jag står fortfarande fast vid att ingen vettig människa går från att inte gilla en låt till att plötsligt börja stampa takten till den bara genom ett byte av nätkablar - då har man inte förstått vad musik handlar om enligt min uppfattning.
Kan vara lite utmanande att påstå att andra inte förstår sig på musik om de inte har din syn.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är själv lite försiktigt tveksam till att nätkablarna kan förändra musiken så mycket att man inte gillar den till att man börjar gilla den så mycket att man stampar takten. Det är ju en rätt rejäl förbättring i mina öron och något man kan uppnå genom större uppgraderingar. Men jag har inte haft chansen att jämföra så jag ska inte säga så mycket.

Jag tror dock att det också handlar om hur man beskriver en förbättring. Vissa kan säga om en förändring att "med den sämre produktenmusiken var stendöd och tråkig" medan någon annan skulle kanske beskriva samma förändring "jo, jag tror nog att jag hörde en skillnad mellan produkterna"

Ett litet förslag. För några månader sedan var det ett gäng som varit på lyssningskväll och förespråkade att man kan höra skillnaderna bättre via en mobiltelefon. Varför inte låta någon göra en test via en mobiltelefon av de som förespråkar stora skillnader. Är skillnaden så betydande att det går från "tråkig" till "stampa takten" genom att skifta nätkabel ska det ju ju vara busenkelt att gissa rätt 10 ggr av 10. Det är ju bara att koppla in högerfoten, stampar den så är det kabel X och är den still så är det kabel y. Varför inte testa?

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag är själv väldigt tveksam till kaplars inverkan trots att jag testat jormas jpc kabel som ju faktiskt subjektivt gav mindre brus och sånt ja bättre fnoskliga hifi parametrar i stort men fullständigt tog död på musiken.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen<< jag tycker att du ska testa kabeln själv innan du uttalar dig med dina, minst sagt, dryga inlägg. Vem vet, kanske inte du heller är en vettig människa trots allt! :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5 sidor strömkabel tråd :shock:

Bara till och gratulera Lejonklou till all gratisreklam 8)

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:

Fredrik är ju en stor tillgång för forumet med sin erfarenhet och kunskap runt Linn. Om han (eller någon annan) skulle klara av mobiltelefontestet ovan 20 ggr av 20 möjliga, så vore jag den förste att lägga in en beställning till alla mina delar.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Sondek wrote:

Fredrik är ju en stor tillgång för forumet med sin erfarenhet och kunskap runt Linn. Om han (eller någon annan) skulle klara av mobiltelefontestet ovan 20 ggr av 20 möjliga, så vore jag den förste att lägga in en beställning till alla mina delar.
Själv brukar jag lita på mina egna öron.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
ulfbnilsson wrote:
Sondek wrote:

Själv brukar jag lita på mina egna öron.
I det här fallet skulle jag vara tillräckligt övertygad om någon annan kan genomföra testet. Men om du vill kan du ju genomföra testet själv med dina egna öron, bara att slå en signal och be någon skifta. Då slipper du ju dessutom placeboeffekten, vilket ju kan göra att ens öron spelar en ett spratt.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fredde wrote:
daggen<< jag tycker att du ska testa kabeln själv innan du uttalar dig med dina, minst sagt, dryga inlägg. Vem vet, kanske inte du heller är en vettig människa trots allt! :wink:
Behövs inte, jag har testat nog många nätkablar för att veta att musik inte går från dåligt till bra bara genom att byta kabel. Med det inte sagt att kablar inte kan göra en viss skillnad...

För övrigt tycker jag att du kan hålla lite högre nivå på dina inlägg - om inte så ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera ämnet.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En liten tankeställare bara:

Varför gör inte linn svindyra nätkablar? Det är ju ett område där de skulle kunna mjölka hur mycket som helst egentligen och kunskap lär de ju inte sakna...

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
fredde wrote:
Behövs inte, jag har testat nog många nätkablar för att veta att musik inte går från dåligt till bra bara genom att byta kabel. Med det inte sagt att kablar inte kan göra en viss skillnad...

För övrigt tycker jag att du kan hålla lite högre nivå på dina inlägg - om inte så ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera ämnet.
Jag har iallfall upplevt tvärt om att det gått från bra till dåligt genom att byta standard kabeln mot en Jorma JPC 2.5 så då borde det kunna gå åt andra hållet också. Jag har inte testat Lejonklou kabeln ännu men det skall bli nån dag det kostar ju inget att testa och skulle den vara bättre än Linns egna så är det ju inga stora pengar det är frågan om .

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
Ovanligt argument för att vara på ett Linnforum... Känns precis som när Thomas A hälsade på.
daggen wrote:
Varför gör inte linn svindyra nätkablar?
Linn hade ingen riktigt dyr signalkabel heller under sina första 27(?) år. Sedan kom Silverkabeln och den kanske man kan kalla svindyr. Några år senare släpptes det första alternativet till den klassiska tonarmskabeln; T-kable. Också den dyr, men attans bra.

Varför försökte man inte sälja svindyra signalkablar innan dessa lyxalternativ dök upp? För att man inte hade hittat något bättre! Linn är en seriös firma, de kränger inte verkningslösa tillbehör för att tjäna snabba pengar. Hade de gjort det skulle troligen inte det här forumet ha bildats.

Vad gäller nätkablar har Linn lyssnat sig fram och skickat med den färdiga standardkabel de för tillfället funnit bäst. Man har kunnat köpa Linns nätkablar löst för drygt 300 kr styck. Jag har gjort samma sak, fast mer noggrant genom att inte välja mellan standardkablar utan istället prova olika kombinationer av en mängd kontakter, kablar, grovlekar, längder och riktningar, för att sedan specialbeställa den bästa kombinationen. Svindyra är de väl inte direkt.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara frassarna kan levera post som de ska så ska jag testa dom.

Alla "snälla barn" kan sedan be mig om en tune dem via mobiltfn :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00