fredde: det ser väl bra ut.. kanske var lika bra att hålla isär trådarna =)
tune dem? vad exakt är det du vill veta? vad det är? vad man lyssnar efter?
Ja lite svårt att förklara eftersom förklaringen tangerar till "meta-prat" nästan.. Ska göra ett försök..
Här är alltså miin version, min tolkning av vad dom menar.
I musik, all musik, finns det nånting som gör det till musik. En slags "musikens essens" som gör att det upplevs "musikaliskt" "svängigt" och man vill "stampa takten". Man rycks med helt enkelt och blir känslomässigt berörd.
Denna effekt är väldigt tydlig i alla musik. Även i musik man inte tycker om kan man uppfatta denna "essens" som existerande. Detta gäller alltså live-musik. Där är produceras denna "essens" utan förvrängning och är enkelt att "förnimma".
När man spelar in musik och trixar och joxar så stör man denna essens. Ju mer förvrängning det sker destå svårare är det att få en känsla för denna "musikens essens". Musiken blir "livlös" och tråkig och man är inte intresserad av att fortsätta lyssna. Tom ens favoritmusik kan i vissa anläggningar vara olidlig att lyssna till och man har snabbt kommit på andra tankar än att njuta av musiken.
Denna "musikens essens" kan alla uppfatta med lite medvetenhet och träning. Problemet är att vårt ljudminne är väldigt kort och således är det i princip omöjligt att komma ihåg ljudet från en apparat/anläggning när man sitter och lyssnar på en annan.
Det är här A/B testning kommer in. Genom att begränsa speltiden på varje apparat till max en minut så hålls ljudet fräscht i minnet och man kan använda minnet av ljudet från apparat A till det man lyssnar på B. Ju närmare dessa A och B ligger varandra i ljudåtergivning destå kortare tid kommer man behöva mellan bytena..
Som exempel är det otroligt svårt att skilja CD-12an från Ikemi (de lyssningar jag gjort). Vi spelade ungefär 10 sekunder på varje spelare mot slutet för att kunna uppfatta denna skillnad. CD-12an är ju bättre men man kan ju fråga sig om skillnaden är värde så mycket mer pengar.. (detta gjordes innan det fanns unidisk märk väl). Samma skillnad mellan Genki och Ikemi är väldigt mycket enklare att höra och således lättare att skilja ljudminnet från det man lyssnar på (A från B).
När man pratar om "Tune-dem" brukar man prata om "taktfasthet" elelr "musikaliskt driv".. Dessa termer är väl lite mer målande för vad man lyssnar efter.. Alltså känslan av att det är levande engagerande musik man lyssnar på och inte förvrängd information som försöker låta som musik.
Det är lite underligt dock att man pratar om att lyssna för denna "musikens essens" är egentligen mera av en känsla än ett ljud. Men efter man fastställt skillnaden mellan A och B när det kommer till "tune dem" så kan man med rätta börja fundera över själva ljudet och om man gillar "värmen", "klangen", "ljudbilden" etc etc. Men detta bör ske efter man fått en uppfattning om vad som "spelar mer musik".
Detta kan bli jobbigt ibland.. Tex som nu när Pioneer kommit med sin DV 668. Enligt LTS den minst förvränganed D/A-omvandlaren som finns att köpa.
En jämförelse mellan 668 och Genki är lite underlig. Genki spelar mer "musik" men 668 är mer "korrekt" det är ingen tvekan om det. Speciellt i det övre registret (diskant) är 668 mer naturtrogen och exakt. Även stereoperpektiv, ljudbild etc känns mer "korrekt" på 668. Men det blir alltså lite (väldigt lite) tråkigare att lyssna på..
En jämförelse mellan Ikemi och samma pioneer är ännu mer underlig.. Här är detaljgraden i princip lika det är bara en skillnad i "soundstage" som är påtaglig. Ikemi är mer "Linn" medan 668 är mer stram och "exakt" på nåt vis.. Jag föredrar nog Ikemi för det "soundet" är mer intressant.
Men när det kommer till Genki och 668 så vet jag faktiskt inte vilket jag föredrar.. Jag vill säga Genki men vid en jämförelse låter Genki väldigt "grumlig" jämfört med 668. Ett undantag dock.. HDCD.. 668 spelar inte HDCD vilket är synd för Genki (och Ikemi) piskar verkligen ändan på 668 när man spelar HDCD. Synd att det inte är ett mer använt format.. Betydligt bättre än SACD (vilket är bedrövligt dåligt både ljudmässigt och rent tekniskt).
Föredelen med 668 är att den kostar 8000 och spelar alla format (DVD, DVD-A, SACD, CD) svårt att motivera en Genki i det fallet..
vet inte om detta förklarar nåt.. ursäka utlägget om pioneer mot slutet. skulle ju handla om tune-dem.. observera också att detta är en tolkning jag gjort av vad Linn menar. Det är också baserat mycket på Jörgens (på Stereokompaniet) syn på tune-dem. Den linnhandlare i sverige som förmodligen har bäst koll på "tune-dem". Förmodligen i världen.. Han verkar iaf ha funderat på det mer än de flesta försäljare (som verkar köra "låter det bra så är det bra")