selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Apr 23, 2006 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som har något tipps ang en radio, jag är mycket sugen på en linn radio men jag har ingen aning om var de brukar ligga på begagnat. Är det någon som vet någon annan radio med bra ljud som gärna får vara snygg och matcha en linn-rigg. Jag kommer nog inte ha mer än 2000-3000 att lägga.

En annan fråga, när jag snackat tonarmar linn folk så pratar man ofta om hur stadiga tonarmarna är och vilka tonarmar som klarar av en bättre pickup, vilken är den billigaste tonarmen som skulle klara av en enklare MC pickup. Vad tror in om Ittok LVII?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 23, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tonarmar så är det så att Ittok och Akito2b klarar MC pickupper men Ekos klarar det bättre och Ekos 2 klarar det bättre medan Akito1 klara det inte så bra likadant med Basik. på ARadiodelar har jag inte en aning.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 23, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En beg Pekin ligger beg omkring halva nypriset (dvs 5000kr).

En begagnad Arcam-tuner kan vara ett billigare alternativ.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 26, 2006 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för era svar, är det någon som har någon erfarenhet av Regas tuners?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 26, 2006 19:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Rega tuner låter bra, riktigt bra faktisk, men har bara 12 fasta stationer. Om man kan leva med stenålders-features, då är det en riktigt bra tuner.

Kristian

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kristian wrote:
Rega tuner låter bra, riktigt bra faktisk, men har bara 12 fasta stationer. Om man kan leva med stenålders-features, då är det en riktigt bra tuner.

Kristian
12 fasta kanaler räcker långt. I alla fall så länge man lyssnar på FM-radio i Sveriges Radios regi. Och något annat lyssningsbart finns det knappast... Min största HiFi-dumhet här i livet var att byta bort en Tandber 3011 tuner (med 8 fasta kanalplatser) mot en engelsk tuner i halvformat (Cyrus) med 30 kanalplatser - bara för att reklamradion gjorde sitt intåg. Taskigt ljud, dålig funktion på fjärren och inge kul i övrigt heller... Den hamnade i soptunnan när jag flyttade för 4 år sedan.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 18:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ljudet från Rega Radio kan jag rekomendera. Jag tror tyvär inte det går att styra den med Linn fjärkontrol fast det är samma tillvärkare som gör Linns och Regas fjärkontroller. (som exempel kan nämnas att volumen på gamla Rega Mira kunde styras med hjälp av en Classik-remote)

Lycka till, hoppas du hittar något bra

Kristian

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla svar, jag får massa mail från folk som säljer plast-monster som inne är så snygga, men de är heller inte dyra. Är den någon som hört den här cambrige dab raion som HIFI klubben säljer?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 30, 2006 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Tack för alla svar, jag får massa mail från folk som säljer plast-monster som inne är så snygga, men de är heller inte dyra. Är den någon som hört den här cambrige dab raion som HIFI klubben säljer?
Ja, det här förstår jag inte. DAB-sändningarna fortsätter i alla fall året ut, sen vet ingen vad som händer. Kanske sänder dom hela 2007 också men någon utbyggnad i täckning blir det inte. Känns som rent lurendrejeri från Hifi-klubben att ha tio modeller av DAB-radios/tuners på sin hemsida.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 09:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

DAB och FM kommer bli som CD och vinyl. DAB kommer så småningom ta över. Även Naims n-VI har DAB radio del. Tyvär har inte Linn tillämpad den nya tecknologin

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 09:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kristian wrote:
DAB och FM kommer bli som CD och vinyl. DAB kommer så småningom ta över. Även Naims n-VI har DAB radio del. Tyvär har inte Linn tillämpad den nya tecknologin
Det kommer i så fall att dröja många år eftersom regeringen beslutat att SR ska avbryta all utbyggnad av DAB och tillhörande planering för övergång till DAB. I och med det lär ju knappast någon privat kanal heller gå över till DAB.

Hade en diskussion med Alan om detta med radiodelar och vad jag förstår är det svårt att bygga en radio som funkar världen över när det florerar så många varianter på olika tekniska lösningar. Det skulle därmed bli en väldigt dyr och avancerad historia som nog skulle blir relativt svår att sälja.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DAB är ett dödsdömt format.
Mediet för att överföra information (bild, data o ljud) är ju Internet o det går över från att vara ett trådbaserat system till radiobaserat.

Varför då bygga upp ett annat system för att föra över ljud?
På samma sätt kommer det separata TVnätet att gå under.

Se vad som hänt med regeringens markbundna digitala TVnät, hur många miljarder plöjde de ned innan någon med vett stoppade katastrofprojektet? :?

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 12:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
DAB är ett dödsdömt format.
Mediet för att överföra information (bild, data o ljud) är ju Internet o det går över från att vara ett trådbaserat system till radiobaserat.

Varför då bygga upp ett annat system för att föra över ljud?
På samma sätt kommer det separata TVnätet att gå under.

Se vad som hänt med regeringens markbundna digitala TVnät, hur många miljarder plöjde de ned innan någon med vett stoppade katastrofprojektet? :?
Jo, det ligger mycket i det, men utbyggnaden av digitala marknätet för TV är långtifrån stoppad. Vet att SR nu istället kommer att storsatsa på radio via nätet och podcastings. haken ligger väl i (som vanligt) kostnader för att få spela musik. Men det pågår rätt intenisva förhandlingar om det. Radio via nätet har en enorm potential.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 12:53 
Moderator
Moderator

Jag tror det kommer dröja länge, länge, innan man kan släcka ner FM-sändningar. Okej att man kan skaffa en ny apparat i hemmet, eller lyssna via nätkopplad dator, men att varenda bil i Sverige tappar sin radiofunktion tror jag kommer bli svårt att acceptera.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag tror det kommer dröja länge, länge, innan man kan släcka ner FM-sändningar. Okej att man kan skaffa en ny apparat i hemmet, eller lyssna via nätkopplad dator, men att varenda bil i Sverige tappar sin radiofunktion tror jag kommer bli svårt att acceptera.
Håller med, just det gör ju DAB otroligt onödigt.

Del logiska är ju att hålla liv i gamla investeringar med lagom underhåll tills Internet tar över.
DAB är bara slöseri med skattepengar.

Harry Våffla, menar du att mina skattepengar forsätter att försvinna på marknätet? SKANDAL.
Vilka ska man rösta på för att slippa det?

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00