selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 08:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Som ni kanske redan läst på hemsidan..
Jag lyssnade bara 5 min igår, men var imponerad!!

/ W

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar vara lite "Unidisk 1.1-syndrom" över Majik-serien...

Mycket kritik innan och under lanseringen, men sedan mer och mer
folk börjat lyssna så mjuknar kritiken...?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 13:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:

/M
Jeg tror dette kommer av at en del hadde forventninger om at Majik-serien skulle overgå eksisterende produkter i AV-serien når det gjelder pris/ytelse, mens situasjonen mer er at Majik er rene to-kanals alternativer til AV-serien, med noenlunde tilsvarende forhold mellom pris og kvalitet.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 14:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:

/M
Det finns alltid en risk på forum att det tycks om saker och ting innan man ens sett eller hört produkten. Det är därför iaf jag har tagit allting med några nävar salt innan man själv har hunnit bilda sig en uppfattning. Jag har lite svårt att tänka mig att Linn skulle börja "kränga" burkar som inte håller måttet, dom har ju hitills varit hårda på kvalitén internt innan produkterna släppts. Jag hoppas verkligen att Linn fortsätter på den vägen och inte tummar på ljudkvalitén....

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om man kan skylla allt på Selleri. Linn skrev ju själva i sin pressrealese att Majik var ett steg uppåt i musikreproduktionen som "simply can't be ignored", det fick iaf mig att få höga förväntningar.

Så hur blev det?

CD:n är billigare än sc, ungefär lika bra, och är "en produkt till priset av tre" vid jämförelse - det går att ignorera. Försteget är en Exotik med RIIA men utan möjligheter till DA - modul - det går att ignorera. Och slutsteget är en C2100 med nytt namn - det går inte att låta bli att ignorera.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Jag vet inte om man kan skylla allt på Selleri. Linn skrev ju själva i sin pressrealese att Majik var ett steg uppåt i musikreproduktionen som "simply can't be ignored", det fick iaf mig att få höga förväntningar.

Så hur blev det?

CD:n är billigare än sc, ungefär lika bra, och är "en produkt till priset av tre" vid jämförelse - det går att ignorera. Försteget är en Exotik med RIIA men utan möjligheter till DA - modul - det går att ignorera. Och slutsteget är en C2100 med nytt namn - det går inte att låta bli att ignorera.

/Henrik
Det där är intressant eftersom jag passar mer i Linn´s målgrupp för Majikserien. Jag skiter i hemmabio och flera kanaler än 2. Däremot är stödet för vinylspelare mycket viktigare. Jag tycker ändå att det är lite av "äntligen" även om jag inte hört de nya grejerna än. Jag är mycket mer intresserad av hur Majik CD låter i förhållande till Ikemi än alla Unidiskar. Likaså är Majik Pre den verkligt intressanta produkten, Exotik har aldrig varit aktuell pga. frånvaron av Phonomöjlighet. Vad man kallar tvåkanalsteget för spelar ingen roll för mig.

Personligen tycker jag att Linn har hållt på alldeles för mycket med att vräka ut multikanalsprodukter och Unidiskar (och en massa chakrande) till höger och vänster. Allt detta har ju skett på bekostnad av de "gamla" tvåkanalsprodukterna. Nu vill vi se en uppdatering av LP-12:an också......och en ny tuner!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med helt och hållet. Min poäng var att Linn inte har presenterat produkterna för vad dom är. Nu blev det ungefär lika spännande som ett RIIA - kort till Exotik, och det har vi ju väntat på ganska länge.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag hört grejerna. Majik CD är väldigt bra, jag menar säg en annan CD-spelare i samma prisklass som är lika bra. Jämförelsen med SC måste ju göras och via Majik Pre så kan nog SC vinna en tunedem rent akademiskt men Majik CD låter mer "rätt" i mina öron. Man känner igen ljudet som en vidareutveckling från Ikemi. Majik är roligare men har kanske inte riktigt samma ordning i musiken. Skillnaderna på tunedemnivå är dock små. Går man över till 2.1 så är det ju inget snack, klart bättre på alla sätt.

Det roligaste med Majik Pre är hur bra LP12:an lät (Akito2/Adikt). Här får man Exotik-nivå på linjestegen med ett kanonbra RIAA-steg till samma pengar. För dom som kör tvåkanal med en bra LP12 så är ju detta ett toppenförsteg för rimliga pengar. Jodå, vi jämförde med Exotik/Hudik och den jämförelsen är inte så kul för Hudiks del (sorry Fredrik!).

Slusteget är lite tunt tycker jag. Med denna nivå på CD/försteg så lägger man antingen till för 200W eller skaffar lämplig CX100 och kör aktivt.

Återstår att jämföra med Ikemi och Kairn, Tonläget kommer att ha en musikalisk afton rätt snart och kan jag bara komma så tar jag med min sena Kairn phono. Jämförelsen då blir antagligen enbart på MM. Vi skall försöka få till att jämföra Majik med både Kairn och Linto på MC men det kompliceras av att Majik behöver kopplas om inuti mellan MM/MC och att Tonläget bara har en demo-12:a.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jodå, vi jämförde med Exotik/Hudik och den jämförelsen är inte så kul för Hudiks del
Härligt med hård konkurrens, det inspirerar! Jag har lyssnat på Majiks phonosteg två gånger nu och utan några direkta jämförelser känns det direkt att det är som Linn säger: Bästa MM-steget de har gjort. Kairn brukar jag uppleva som mycket slöare.

En intressant fråga är om detta grammofonkort blir lika bra monterat i en Exotik. I Majik används nämligen 12 poler på kontakten, medan Exotiks kontakt är begränsad till 8. Troligen används i Majik dubbla matningsspänningar och jordar, vilket inte går i Exotik - det blir nog en adapter för att den ska passa. Och i så fall även sämre prestanda. Hm.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 30, 2006 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
stefan wrote:
Jodå, vi jämförde med Exotik/Hudik och den jämförelsen är inte så kul för Hudiks del
Härligt med hård konkurrens, det inspirerar! Jag har lyssnat på Majiks phonosteg två gånger nu och utan några direkta jämförelser känns det direkt att det är som Linn säger: Bästa MM-steget de har gjort. Kairn brukar jag uppleva som mycket slöare.
...
Skönt att du tar det på rätt sätt Fredrik! Visste inte hur jag skulle uttrycka det utan att det blir en offentlig sågning av ditt mödosamma arbete. Men jag skall ju säga att Hudik är väldigt bra, den sopade banan med Kollektors MM-steg. Kom aldrig till en jämförelse mellan Hudik och min egen Kairn men det spelar ju mindre roll nu. Det här känns som när Ikemin kom, man behövde inte har en Karik/Numerik där som jämförelse för att fatta att den var bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00