selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller det linn har jag hört UD1.1, UDSD, MOVIE och KISTO. Högtalare har jag bara hört ARTIKULAT 350A iof är dom inte så bara.

Jag är mer inne på att köpa maijk, det beror på hur bra den låter så klart.

Som sagt hade jag bara brytt mig om stereo hade jag nog gått all the way med linn. (kanske inte högtalarna) Men nu är läget ett annat!

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj blev två stycken såg inte att min inlägg gick in på sida 2.

Nu när jag ändå råkade gör ett inlägg till kan jag ju fråga om jag borde överväga Naim cd spelare, ser att ni har skrivit mycke possitivt om Naimelektronik.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 20:04 
Moderator
Moderator

Ett tips skulle kunna vara att fundera på hela nya Majik System, även om det ligger något över budget. Förstärkaren har säkert "unity gain" vilket innebär att man kan hänga på en separat flerkanalsprocessor. Majik-slutsteget driver då frontkanalerna vid film, medans center och bak drivs med filmförstärkaren.

Det andra Linn-alternativet som också är ett bra alternativ är Unidisk SC+Chakra6100. Kanske bättre prestanda på film, men lite mindre flexibilitet. Det kommer dröja till Linnapparaterna har HDMI-switching och annat tror jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
... Högtalare har jag bara hört ARTIKULAT 350A iof är dom inte så bara.
Skumt? Menar du att du inte tyckte att det lät bra och i så fall vore det intressant att höra vad du inte tyckte om? Jag har själv hört Artikulat 350A och tyckte tvärt om - att dom är mycket bra! Var det Unidisk 1.1 och Kontrol el. Kisto före?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Skumt? Menar du att du inte tyckte att det lät bra och i så fall vore det intressant att höra vad du inte tyckte om? Jag har själv hört Artikulat 350A och tyckte tvärt om - att dom är mycket bra! Var det Unidisk 1.1 och Kontrol el. Kisto före?
Det var nog inte att han inte tyckte de var bra utan att det var de enda högtalarna som han hört och att det inte var så bara. Jag läste själv fel först och fick de till att de inte skulle vara bra.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Det var nog inte att han inte tyckte de var bra utan att det var de enda högtalarna som han hört och att det inte var så bara. Jag läste själv fel först och fick de till att de inte skulle vara bra.
... det var så sant och bara är de ju inte direkt 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 11:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Men jag vet inte om man kan räkna så här men en ren cd för 29 borde väl vara bättre än en multispelare inklusive försteg för 45. Ser annars inte meningen att släppa en ren cd.
Exakt SÅ resonerar jag o många med mig.
Tyvärr verkar Linn's information tyda på att den låter som en SC på CD, fast utan DVD 5.1 funktioner.
Lyssna o bedöm själv när den kommer.
Antar att det kommer bli en väldig debatt här avseende hur den låter. :wink:
Meningen med att släppa en ren CD är ju att den är riktad mot de kunder som är helt ointresserade av bild och flera kanaler än 2. Jag är själv en sådan. Varför lägga 50-60 kkr på en apparat som jag bara använder delvis. Av den anledningen har Unidisk aldrig varit speciellt intressant i förhållande till andra delar av anläggningen som man kan investera i istället. Därför är Majik CD intressant att jämföra mot (i mitt fall) Ikemi. Försteget ser också spännande ut då den ju faktiskt har phonomöjligheten, något som hitills gjort exotik ointressant för min del (har ingen Linto). Majik-serien har således en helt annan, mer traditionell, målgrupp än flerkanalsprodukterna.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Var det Unidisk 1.1 och Kontrol el. Kisto före?
Det var 1.1 med kisto före.......vilket man kunde räkna ut pga jag skrev att jag hade lyssnat på kisto inte kontrol :wink:

Som sagt så tycker jag 350A låter riktigt bra. 8)

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Men jag vet inte om man kan räkna så här men en ren cd för 29 borde väl vara bättre än en multispelare inklusive försteg för 45. Ser annars inte meningen att släppa en ren cd.
Exakt SÅ resonerar jag o många med mig.
Tyvärr verkar Linn's information tyda på att den låter som en SC på CD, fast utan DVD 5.1 funktioner.
Lyssna o bedöm själv när den kommer.
Antar att det kommer bli en väldig debatt här avseende hur den låter. :wink:
Meningen med att släppa en ren CD är ju att den är riktad mot de kunder som är helt ointresserade av bild och flera kanaler än 2. Jag är själv en sådan. Varför lägga 50-60 kkr på en apparat som jag bara använder delvis. Av den anledningen har Unidisk aldrig varit speciellt intressant i förhållande till andra delar av anläggningen som man kan investera i istället. Därför är Majik CD intressant att jämföra mot (i mitt fall) Ikemi. Försteget ser också spännande ut då den ju faktiskt har phonomöjligheten, något som hitills gjort exotik ointressant för min del (har ingen Linto). Majik-serien har således en helt annan, mer traditionell, målgrupp än flerkanalsprodukterna.
Problemet är ju om den är "bara" lika bra som UD SC känns det som att du inte behöver betala för dom andra funktionerna kommer med på köpet. Men har man redan från början ett bra försteg och är bara intresserad av stereo är den 1/3 billigare. Dock får du inte 2 kanaligt sacd som väl är intressant för dig oxå.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Ett tips skulle kunna vara att fundera på hela nya Majik System, även om det ligger något över budget. Förstärkaren har säkert "unity gain" vilket innebär att man kan hänga på en separat flerkanalsprocessor. Majik-slutsteget driver då frontkanalerna vid film, medans center och bak drivs med filmförstärkaren.

Det andra Linn-alternativet som också är ett bra alternativ är Unidisk SC+Chakra6100. Kanske bättre prestanda på film, men lite mindre flexibilitet. Det kommer dröja till Linnapparaterna har HDMI-switching och annat tror jag.
Det är en tanke men om jag ska lägga ner så mycke vill jag att jag ska få ett lyft i fler kanaligt oxå. Sedan tycker jag nog att hänga på ett fler kanaligt chakra slutsteg är en bättre lösning för mig oberoende vad jag har för rena stereo saker.

Men vad tror du(ni) om majik cd och pioneer som försteg föratt sedan gå på ett chakra 5100?

Kanske är bättre investerade pengar ett 6100 fast man inte kommer använda det sista slut steget, kostar ju bara någon tusen lapp mer. Kan ju med fördel användas senare i ett rent aktivt stereo system.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Det är en tanke men om jag ska lägga ner så mycke vill jag att jag ska få ett lyft i fler kanaligt oxå. Sedan tycker jag nog att hänga på ett fler kanaligt chakra slutsteg är en bättre lösning för mig oberoende vad jag har för rena stereo saker.

Men vad tror du(ni) om majik cd och pioneer som försteg föratt sedan gå på ett chakra 5100?

Kanske är bättre investerade pengar ett 6100 fast man inte kommer använda det sista slut steget, kostar ju bara någon tusen lapp mer. Kan ju med fördel användas senare i ett rent aktivt stereo system.

/Clas
Om du vill har möjlighet till flerkanalsanläggning är antingen en beggad 5103 eller en exotic (om jag förstår det rätt kommer ett tillägg till exoticen som gör den möjlig till flerkanalsförsteg). Ska du köra aktivt flerkanal behöver du ganska många slutsteg. En väg att gå är att köpa en sc, exotic, aktiva espek. Jag tror den anläggningen skulle rocka.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle tro att pioneer som förstg skulle "döda" allt roilgt.
Bättre använda det som slutsteg då och köpa ett Linn försteg

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
För någon vecka sedan var jag och lyssnade på Naim´s senaste produkter och de i affären envisades med att använda högtalare av annat märke - stendött. Jag var till slut tvungen att be dom koppla in Naim Arriva högtalare. Helt plötsligt var det musik igen. De som hört Naim vet hur kul de kan vara.
Får man fråga vad det var för naim och andra högtalare du lyssnade på? När min Karik-Numerik går sönder så har jag bestämt mig för att ta ett ordentligt tag i hela anläggningen. Naim finns definitivt med på listan över vad jag kommer att utvärdera då, tillsammans med några andra fabrikat också.

Om nu bara fanskapet kunde börja krångla lite, det blir så mycket enklare att förklara för frugan då........... :-)

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 15, 2006 16:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Svar till Ulf; (admin får väl flytta mitt svar om jag svarar på fel ställe)

Jag hade egentligen för avsikt att lyssna på n-Vi men den fanns ej i butik utan togs hem på beställning???

Jag passade då på och lyssnade till Cd5x/Nac 112/Nap 150 (över 40´) samt Cdx2/Nac 202/Nap 200 (över 80´).

Högtalare var Audiovector golvmodell (ca 20´) som nog är en bra hifihögtalare men inte har spelglädjen i sig. Försäljaren var lyrisk men jag var rätt besviken eftersom det var första gången jag hörde nya Naimserien. Jag frågade om det inte fanns någon "roligare" högtalare. Han lyfte in Klipsch golvmodell (under 10´). Mer spelglädje men fortfarande inte bra.

Efter lite övertalning fick jag honom att lyfta in Arriva - ställde upp dom slarvigt och för långt från bakvägg men ändå började det spela musik.

Tyvärr lyssnade jag bara med Arriva på den dyrare kombinationen och det lät bra även om det fanns mycket att göra uppställningsmässigt. Hur den billigare anläggningen lät vill jag egentligen inte uttala mig om eftersom den inte hade rätt förutsättningar - dvs ej Arriva.

Sedan om det är bättre eller sämre än en Linnanläggning för samma pengar går inte att avgöra på den här korta demon men naturligtvis något som måste utvärderas innan du gör ditt slutliga val. Jag tycker dock att den senaste generationen av Linn har lika mycket spelglädje som Naim och så var det inte tidigare. I tunedem har väl alltid Linn varit bättre.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 03:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och tack för alla svar och visat intresse. :D

Jag ska vänta och se vad jag tycker om majik kommer vara intressant att läsa vad ni tycker om den. Cd majik hade nog varit en bra start och fin uppgradering ändå, ett första steg iaf.

Men två funderingar kvarstår:

1. Borde jag lyssna på Naim eller något annat märke som jag missat? isådana fall vilken spelare....

2. Tycker ni att chakra 6100 är ett bättre köp än 5100? Tanken är väl då att jag har möjlighet att uppgradera mina frontar till aktiva.

Ps: är det vanligt att linn kör promotion på paket som tex. UD SC med chakra 5100?

/Clas

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00