selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 02:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och tack för ett intressant forum.

Jag skulle vilja fråga er in bitna linnister!

Vad gör enligt eran mening linn till linn?

Vad gör spec bra alltså höjer dom från alla dom andra hifi märkerna? både vad gäller soundet men även vilka delar av systemet som slutsteget, försteget, signal källan som cd med dac:n eller kanske högtalarna......

Själv är jag på gång att köpa min första linn, cd spelaren majik om den nu slår Unidisc SC. Annars får man tänka om....tycker ni att cd spelaren är den viktigaste delen av ett linn system eller ska man kanske starta någon annan stans......

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och välkommen hit.

Vad som gör Linn till Linn skulle jag nog vilja säga att det är deras sätt att få musiken att kännas rätt vilket gör det lättare att förstå musik man normalt inte lyssnar på; ånga andra märken tycker jag iallafall dödar musiken.

Jo i ett CD baserat system så är CD'n viktigast men om Majik CD inte skulle vara bättre än unidisk SC så är väl frågan mer om man tycker det är värt prisskillnaden.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läs på forumet skulle jag säga. Då fattar du vad Linn är o ger oss ägare.

Delarna i ett system är viktiga på olika sätt.
Börja först defiera din budget o hur mycket du tänker lägga årligen på uppgraderingar, så kommer nog råden att trilla in.

Att Linn är ett drog, mer beroendeframkallande än narkotika står helt klart.
Du KOMMER att vilja uppgradera allt eftersom...
En del byter bil regelbundet andra köper plattor, går på konserter o uppgraderar sin Linnrigg :D

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har både läst och lyssnat på linn en heldel och jag gillar soundet lite osäkert om jag tycker att det inte känns alltid så maffigt. Men rytm och musik känsla är i topp.

Jag prioterar hembio och stereo 50/50, just nu kör jag förstärkare pioneer ax4 och pioneer 668 som dvd/cd spelare. Till det kör jag monitor audio Rs6 som frontar, Rs1 som surround och tillhörade sub och center.

Vad gäller min budget så är den flexibel upp mot 50-60 men det beror som sagt på vad man tycker att man får...

Men jag gillar många fineser som ax4 ger mig, tanken var från början iaf att köpa en separat cd spelare från linn föratt sedan köra pioneer som förstärkare och dvd. Frågan är om det gör nog stort lyft eller har man kastat bort pengar. Föratt senare kanske byta förstärkaren mot separat försteg och slutsteg från rotel eller något annat märke kanske linn.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas, det du skriver får mig att rekomendera en Unidisk 2.1
Spelar CD, DVD, SACD på ett sanslöst bra sätt.
Anslut till ditt befintiga system.
Utan att hört det, verkar vara hyfsade prylar.
Kommer att bli grymt lyft med en 2.1 där.

Vilka finesser är det ax4 ger dig - (funderar på om ett 5103 kan passa dig som försteg)
Ett klipp beggat för runt 10k som framtida uppgradering efter 2.1.
Slutligen ett 6kanals C6100 slutsteg.

Högtalarna är ju en smaksak, men de byter man ut sist om det behövs.
Du kommer att häpna hur bra de kommer att låta med Linn insignal :D

EDIT, kom på att Unisik SC med ett slutsteg finns för kampanjpris!!!
Då kan du sälja allt befintligt o bara spara högtalarna.
Inte så tråkigt minsann.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En sak som gjorde Linn till Linn förut var deras långa livslängd på modellserierna.Något som jag fann sympatiskt.
Hur skoj är det att se att ens nyinköpta ögosten helt plötsligt är gårdagens modell?Tyvärr (tycker då jag) så har Linn frångått detta alltmer.Nya produkter spottas ut på löpande band.Spännande,javisst!Bra för de som köper begagnat dessutom.Inte lika skoj däremot för de som köper nytt!

Bara mina fem öre...

Bästa hälsningar
/n.o

PostPosted: Fri Apr 14, 2006 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Hej och tack för ett intressant forum.

Jag skulle vilja fråga er in bitna linnister!

Vad gör enligt eran mening linn till linn?

Vad gör spec bra alltså höjer dom från alla dom andra hifi märkerna? både vad gäller soundet men även vilka delar av systemet som slutsteget, försteget, signal källan som cd med dac:n eller kanske högtalarna......

Själv är jag på gång att köpa min första linn, cd spelaren majik om den nu slår Unidisc SC. Annars får man tänka om....tycker ni att cd spelaren är den viktigaste delen av ett linn system eller ska man kanske starta någon annan stans......

/Clas
Historiskt sett har Linn varit väldigt starka på signalkällefronten (med LP12, CD12 och numera Unidisk 1.1 i spetsen) och om man accepterat viss karaktär även på högtalarsidan. Idag håller hela deras produktsortiment mycket hög klass i de flesta avseenden och *om man ser till deras starkaste sidor* är det svårt att finna några jämnbördiga konkurrenter till Linns apparater i respektive prisklass. De bästa produkterna står sig vad jag förstår mycket bra mot konkurrensen oberoende av vilka bedömningskriterier man använder.

Om vi då ser till Linn apparaternas starka kort så skulle jag vilja uttrycka det som så att med Linns produkter är det lättare att höra hur musikerna spelar, musikens innehåll och känslan i framförandet. För att ta en parallell kan man faktiskt höra att med en bättre Linn apparat så låter det som att musikerna spelar mer rätt (ton och timing d.v.s. kommer in rätt) och på bättre stämda instrument. En glad låt blir gladare, en arg låt argare och en sorgsen låt mer sorgsen. Meningen med musiken framstår som tydlig och inte bara musikens yta (ljudbild, frekvensomfång). Framför allt i billigare apparater är det alltid tvunget att göra kompromisser och det tycks som att Linn redan från början kompromissat när så behövts till fördel för ovan nämnda egenskaper och till nackdel för den sorts tydlighet som de flesta andra tillverkare tycks eftersträva d.v.s. att man upplever att man hör instrumenten tydligt t.ex. basen låter snabb, mellanregsitret öppet och med bra attack och diskanten luftig. Problemet tycks vara att det går att åstadkomma dessa senare beskrivna egenskaper hos en hifi-anläggning lika gärna genom att konstruera in vissa brister som genom att konstruera anläggningen med så få brister som möjligt. Man kan notera att det finns och har alltid funnits en mycket tydlig kvalitetsökning upp genom Linn:s sortiment, de dyrare apparaterna har alltid varit bättre (vad jag kan minnas) och en ny apparat har alltid varit (musikaliskt) bättre än den apparat den ersatt. De flesta andra tillverkare kan inte uppvisa en sådan tydlig kvalitetsstegring för dyrare apparater. Det har faktiskt funnits exempel där den billigaste apparaten i en serie varit (musikaliskt) bäst. En annan tydlig egenskap hos bättre Linn-apparater är att fler låtar på skivorna blir bra och fler skivor in en skivsamling blir bra. Några blir mycket bättre och några bättre. antalet skivor som blir inte blir bättre med bättre Linn-anläggningar är mycket få. Anledningen är enkel; De skivor man inte förstår är det också svårt att tycka om. Med en bättre anläggning förstår man mer av musiken och följdaktiligen så kan man också uppskatta musiken mer. Det är detta som de flesta som gillar Linn menar när vi säger att en hifi-apparat är bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Clas, det du skriver får mig att rekomendera en Unidisk 2.1
Spelar CD, DVD, SACD på ett sanslöst bra sätt.
Anslut till ditt befintiga system.
Utan att hört det, verkar vara hyfsade prylar.
Kommer att bli grymt lyft med en 2.1 där.

Vilka finesser är det ax4 ger dig - (funderar på om ett 5103 kan passa dig som försteg)
Ett klipp beggat för runt 10k som framtida uppgradering efter 2.1.
Slutligen ett 6kanals C6100 slutsteg.

Högtalarna är ju en smaksak, men de byter man ut sist om det behövs.
Du kommer att häpna hur bra de kommer att låta med Linn insignal :D

EDIT, kom på att Unisik SC med ett slutsteg finns för kampanjpris!!!
Då kan du sälja allt befintligt o bara spara högtalarna.
Inte så tråkigt minsann.
Jag använder ax4 som hdmi switcher vilket är bekvämt för jag kör htpc, hdbox och dvd spelare.

Eftersom jag är hembio nisse från början men älskar musik oxå, så kommer jag skaffa Blu-ray eller hd-dvd spelare till höst, lär bli en blu-ray. Kommer ju ta något år innan det är köp läge på någon dyr sådan spelare från linn. Sedan burkar inte första genarationen vara dom bästa från dom som kommer ut i början.

Därför är jag inte så sugen på att köpa en dvd spelare känns som man borde få mer för sina pengar om man köper en ren cd spelare oxå.(kanske med sacd)

Sedan vad gäller unidise SC känns det inte som något bra alternativ efter som man måste koppla in blu-ray med 5.1 ingången föratt få full användning av dom nya ljud formaten som kommer vilket den saknar.
Gillar oxå mer separata delar....mer flexibelt.

Känns nästa som jag svara på min egen fråga! :roll:

Tacksam för era tankar!

Ps: Om man kollar rak av på pris sättningen borde majik vara klart närmare UD 2.1 än UD SC med tanke på att det är ren cd.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, nu förstår jag bättre hur du tänker. du kan se en Unidisk som en CDspelare som har DVD o SACD påköpet.
grymt bra är den!

Jag tror inte du ska ha för höga förväntningar på Majik CD.
Men testa den på CD mot Unidisk SC o 2.1.

En tanke...anta att du har en Unidisk i ditt system.
Skulla sätta en hel del slantar på att din blue-ray spelare skulle bli dammig. Givetvis kommer uni'n att spela skortan av blue-ray oavsett vilket format du har på blue-ray :wink:
Samma gäller HDboxen.

Även vad avser bildkvalitet är Unidisk grymt bra. skaffa en bra plasma o NJUUUT.

Nya format kommer - men tänk på hur mycket CD o DVD det finns idag att njuta av!
O tänk på att det tog ca 10 år innan det släpptes CDspelare som lät bra.
Vad tar det på blue-ray?

Nya format är bara ett sätt att lura konsumenter att byta ut sina gamla grejjer.
Det finns INGEN som bryr sig om bild/ljudkvalitet i sig. Det är mest använt för att sälja de nya grejjerna.

Linn släpper produkter när de är bättre än föregångarna.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
En tanke...anta att du har en Unidisk i ditt system.
Skulla sätta en hel del slantar på att din blue-ray spelare skulle bli dammig. Givetvis kommer uni'n att spela skortan av blue-ray oavsett vilket format du har på blue-ray :wink:
Samma gäller HDboxen.

O tänk på att det tog ca 10 år innan det släpptes CDspelare som lät bra.
Vad tar det på blue-ray?
Jag tror inte det kommer ta så länge innan blu-ray blir bra den digitala tekniken har kommit så pass långt man kan säga 3 generationen efter cd och dvd.

Vad gäller bild kan du inte ens jämnföra en blu-ray(bra hd sändning) mot en dvd vad märket än heter. Men låt oss hålla till vad jag och ni(linnister) vill(i första hand) använda linn till musik.

Unidisk 2.1 ser väldigt intressant ut för cd men även sacd och dvd audio, men kostar ju tyvärr där efter oxå. :(

Men jag vet inte om man kan räkna så här men en ren cd för 29 borde väl vara bättre än en multispelare inklusive försteg för 45. Ser annars inte meningen att släppa en ren cd. Eller spelar den bara cd förresten?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Men jag vet inte om man kan räkna så här men en ren cd för 29 borde väl vara bättre än en multispelare inklusive försteg för 45. Ser annars inte meningen att släppa en ren cd.
Exakt SÅ resonerar jag o många med mig.
Tyvärr verkar Linn's information tyda på att den låter som en SC på CD, fast utan DVD 5.1 funktioner.
Lyssna o bedöm själv när den kommer.
Antar att det kommer bli en väldig debatt här avseende hur den låter. :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kommer vara ett måste att provlyssna och jämnföra mot SC men även kanske 2.1.

Men föratt försöka sammafatta lite:

Tror du(ni) att man kommer få tillräckligt stort lyft bara genom att köra 2.1 eller majik? eller måste man ha fler delar föratt det hela ska var prisvärt?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Tror du(ni) att man kommer få tillräckligt stort lyft bara genom att köra 2.1 eller majik? eller måste man ha fler delar föratt det hela ska var prisvärt?
Prisvärt...En fråga bara du kan svara på själv efter att ha hört dom.
30-60k är ju rätt mycket pengar.

Att det blir ett stort lyft kan du vara säker på! Men tillräckligt stort lyft?
Anta att du hör ett komplett Linsystem hos handlaren. då kommer du att vilja ha samma kvalitet innan du är nöjd

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med prisvärt menar jag jämnför men tex chakra+SC som man kan få för inte så mycke mer än 2.1, självklart kommer man inte upp i den klassen men man vill ju komma en bra bit på vägen.... alternativt halvvägs med majik.

En annan tanke vore att lägga på ett chakra slutsteg på pioneer, alltså maijk som cd försteg pioneer slutsteg chakra. Vad tror du?

Men då kanske det är lika att slänga ut pioneer och köpa ett SC istället till chakran, men det känner jag inte för. Vill som sagt vara flexibel pga andra delar av anläggningen.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 18:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Personligen tycker jag att det är bättre att gå på linn hela vägen. Produkterna är byggda för att passa ihop med varandra. Möjligen kan högtalarna vara av annat märke. Med ett Linnsystem får du spelglädje och tar du bort någon komponent minskar spelglädjen och vad har du din anläggning till.

För någon vecka sedan var jag och lyssnade på Naim´s senaste produkter och de i affären envisades med att använda högtalare av annat märke - stendött. Jag var till slut tvungen att be dom koppla in Naim Arriva högtalare. Helt plötsligt var det musik igen. De som hört Naim vet hur kul de kan vara.

Därför tycker inte jag att det är prisvärt att köpa 2.1 och sedan inte nyttja dess potential. Visst den kommer fortfarande att vara bra - kanske det bästa du hört - men i rätt sammanhang är den brilliant.

Lycka till

Roger

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00