selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läste i ett tidigare nummer av Hifi & Musik en snabbtest av Pioneer DV-989 där Jonas Bryngelsson (chefredaktören själv..) Jämförde denna tio tusen kronors dvd:s förmåga att spela SACD jämfört med en LP-12:a och konstaterade att... hör och häpna...

DV-989:an gick segrande ur den jämförelsen :shock:

Tror att karln har en 12:a med en Lingo1:a(som jag ägt :wink: ) Ekos arm och någon av Linns senare topp MC-puppor.
Hur trovärdigt känns detta omdöme :?:

Kanske kan Lejonklou som i bland deltar som gäst skribent på Hifi & Musik ge oss en förklaring hur dessa proffs testare tänker?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
en förklaring hur dessa proffs testare tänker?
"Det knastrar mindre..."

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Sondek wrote:
"Det knastrar mindre..."
Tänkte just svara att SACD naturligtvis har mindre brus och "wow and flutter" (vad det nu heter på svenska). Diskuterar man (och lyssnar efter) saker som kan mätas (läs "mäts") tekniskt så vinner väl nästan alltid det digitala formatet.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade inte lyft på ögonbrynet om det inte var så att chefredaktören som testar i just detta fall sitter med en riktigt kompetent 12:a i sin egen anläggning och skriver att han föredrar en japs DVD för 10 lakan??
Man berömmer trots allt vinylåtergivningen rätt friskt i hifi pressen nu för tiden och Hifi & Musik testar en del vinylsvarvar och har en massa artiklar runt det!

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Sondek wrote:
"Det knastrar mindre..."
Tänkte samma sak.
Om man lyssnar på ljud så har CD/SACD kvaliteter.
Dessutom, hur vet vi att 12'an är rätt justerad? Gör ju minst sagt skillnad.
Om han dessutom har ett system som är totalt svängbefriat, kan det vara svårt att utvärdera källan.

Fast min misstanke är tyvärr att Linn annonserar mindre än "kombatanten". :evil:
Läser inte HIFItidningar längre då de företag som annonserar mest alltid vinner tester :P

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
teatime wrote:
Sondek wrote:
"Det knastrar mindre..."
Tänkte samma sak.
Om man lyssnar på ljud så har CD/SACD kvaliteter.
Dessutom, hur vet vi att 12'an är rätt justerad? Gör ju minst sagt skillnad.
Om han dessutom har ett system som är totalt svängbefriat, kan det vara svårt att utvärdera källan.

Fast min misstanke är tyvärr att Linn annonserar mindre än "kombatanten". :evil:
Läser inte HIFItidningar längre då de företag som annonserar mest alltid vinner tester :P
Det beror som sagt vad på vad man lyssnar efter. Om sväng och dynamik saknas i anläggningen så lär inte en LP12:a ha mycket att komma med jmf med en bra Pioneer DVD-spelare.

Däremot tycker jag kommentaren "en japs DVD för 10 lakan" är lite märklig. Även om Linn-entusiaster accepterar att Linn-apparater många gånger är kraftigt överprissatta så har egentligen inte priset med saken att göra. Med nöd och näppe kan jag acceptera att en dyrare Linn-maskin är bättre än en billigare, men att en Linn-apparat med automatik är bättre än en motsvarande prissatt konkurrerande apparat, det köper jag inte. Dessutom är inte en apparat med automatik sämre för att den kommer från Japan....

Men behöver faktiskt inte ha "fel" för att man inte anser en Linn-apparat vara bäst...

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 20:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Delar helt Bills uppfattning. Jag valde bort Linn under många år helt enkelt för att jag inte tyckte de var tillräckligt bra. Det jag däremot har svårt att förstå är just att LP 12 skulle vara sämre än en Pioneer DVD spelare. Måste vara något som är fel i skivspelaren.

/R

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har ägt en Pioneer 668, näst värsta pioneer med hdmi och samma ljud del som deras värsta spelare då, (pioneer 868 föregångaren till 989)

Jag läste tester över allt webben, hifi tidningar samt forum och alla tyckte att den var extrem bra på att spela cd

Ja sagt och gjort litade jag på alla tester och köpte en över nätet med tanken att alla kan ju inte ge den så bra om de inte är bra

Jag testade den mot en 6 år gammal arcam cd, visst spelade pioneer mera kliniskt rent och mera detaljerat, men var alla detaljer på rätt plats?

På nya inspelningar typ pop funkade det ganska bra med pioneer, men så fort man satte in något äldre lät det fel, massa detaljer men inte på rätt ställe, tycker ofta att det är så att ju bättre artist och känsla musiken förmedlar ju sämre lät det på pioneernen, arcam spelaren var bättre på allt när det gällde att förmedla musik men sämre på att ta fram detaljer

Nu har jag aldrig hört en LP12á så jag kan inte uttala mig om den låter bättre eller sämre än en pioneer dvd, men med tanke på arcam cd var så mycket bättre än pioneer som jag hade, sen dessutom så har jag testat min unidisk sc på mot samma arcam cd, samt att jag har ägt en Arcam dv79 som spelade i stort sett identiskt med varandra (alltså arcam dvd vs arcam cd).
Men ingen av arcam spelarna kommer i närheten av vad unidisken presterar så har jag lite svårt att tro att den nya pioneern har blivit så mycket bättre att den skulle slå en LP 12, för vad jag har förståt så finns det nästan ingen cd som slår en bra LP 12á idag

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
...
Kanske kan Lejonklou som i bland deltar som gäst skribent på Hifi & Musik ge oss en förklaring hur dessa proffs testare tänker?
Det vore mycket intressant att få en kommentar på detta! I och för sig kan man ju välja att köpa en LP12:a även för dess hifi-mässiga förtjänster även om det kan tyckas märkligt om man inte noterat dess musikförmedlande kvaliteter. Inget annat än kass kringutrustning (musikförmedlingsmässigt) kan väl transformera en LP12 till en ren audiofilspelare. I en sådan anläggning kan antagligen nästan vad som helst bedömas som bättre än nära nog vad som helst, beroende på bedömningskriterie och på vilken typ av fundamentala brister anläggningen besitter.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan tyvärr inte redogöra för hur någon annan person än jag själv tänker. Jag brukar alltid tipsa om att det är väldigt viktigt att notera vem skribenten är när man läser en recension, både när det gäller utrustning och musik. Efter ett tag får man en känsla för om man delar skribentens uppfattningar och värderingar - först då kan hans/hennes recensioner bli värdefulla för en själv.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väl sagt, stämmer väl även på utlägg från folk på forum som detta.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trodde att jag hade en uppfattning om denne skribent fram till detta uttalande angående Pioneers fantastiska Multispelare för 10 kkr.

Men jag kanske bara har lite japs noja och det kanske är lika bra och pinna iväg till närmaste återförsäljare och inhandla en sån där highend maskin :D

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Läste i ett tidigare nummer av Hifi & Musik en snabbtest av Pioneer DV-989 där Jonas Bryngelsson (chefredaktören själv..) Jämförde denna tio tusen kronors dvd:s förmåga att spela SACD jämfört med en LP-12:a och konstaterade att... hör och häpna...

DV-989:an gick segrande ur den jämförelsen :shock:
Nu när jag har funderat lite och läst om inlägget så får jag ändra mig. Egentligen vore det ju konstigare om LP12an gått segrande ur den duellen...

När jag testade SACD på LP12an så lät det heller inget vidare! :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
När jag testade SACD på LP12an så lät det heller inget vidare!
Åfan... Tänkte inte på det :roll:

Jäkligt bright av dig dr Hollow att knäcka den nöten!

Då kan jag gott spela vidare med min LP12:a :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00