selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 16:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Aktiva Akurat
PostPosted: Thu Apr 06, 2006 23:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är det någon som har egen erfarenhet av eller läst något om hur bra det blir att aktivera Akurat. Funderar på att på sikt försöka få mina Akurate 212 aktiva genom att köpa ett par Chakra X100 (har redan Akurat-suben). Skulle vara roligt att höra vad folk tycker om detta dock. Lyfter aktivering dessa nya Linn-prylar lika mycket som det uppenbarligen gör med gamla?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 07, 2006 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har också 212 fast med Artikulatsubben.

Passiva är de rätt trista (njae..relativt alltså)
Som med andra burkar blir det bara mer "rätt" med aktivering.
Musikaliskt flyt.
Om du har 212 + 221 antar ja att du har bra grejjer förövrigt, så gå på BRA slutsteg.
Är ju lockande att gå på 2*C4100 men jag är glad jag satsade på 2*C4200.

Vad har du för källa/försteg?

EDIT, vilket slutsteg kör du på nu?

Last edited by sportbilsentusiasten on Fri Apr 07, 2006 11:18, edited 1 time in total.

Post subject: Re: Aktiva Akurat
PostPosted: Fri Apr 07, 2006 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Lyfter aktivering [av Akurate] lika mycket som det uppenbarligen gör med gamla?
Jag vill mena att de gör det. De passiva filtren i Akurate är väldigt bra, men aktiveringen ger samma haksläpp som vanligt. :shock:

( Jag gick från 1xKlout passivt till 2xC5100 aktivt med Akurate 242. Har inte ångrat mig. :D )

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 00:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Just nu har jag en enkel Classik Movie (Rev 2), så jag har tänkt mig skaffa ny CD/DVD och försteg också. Lutar åt Unidisk SC i kombination med först ett CX100, för att sedan kunna komplettera med ett ytterligere chakra-slutsteg och gå aktivt. Om jag inte har råd att köpa både SC och chakra-steg i samma veva, vad skulle ni råda att köpa först -- SC eller slutsteget? Eller finns det andra alternativ att överväga?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Om jag inte har råd att köpa både SC och chakra-steg i samma veva, vad skulle ni råda att köpa först -- SC eller slutsteget? ?
Om du köper enbart SC, har du kvar Movien då? Tänker på vad för slutsteg du ska köra med...
Antar att du ska byta in Movien o då kan du kanske köra med ett billigare beggat steg under tiden du sparar till det första C4100. Så hade jag gjort.

Har inte hört Movie vs.SC - hur mycket bättre är det?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Just nu har jag en enkel Classik Movie (Rev 2), så jag har tänkt mig skaffa ny CD/DVD och försteg också. Lutar åt Unidisk SC i kombination med först ett CX100, för att sedan kunna komplettera med ett ytterligere chakra-slutsteg och gå aktivt. Om jag inte har råd att köpa både SC och chakra-steg i samma veva, vad skulle ni råda att köpa först -- SC eller slutsteget? Eller finns det andra alternativ att överväga?
Måste ändå lägga in standardtipset: Satsa i första hand på bästa möjliga signalkälla!

Med Akurat är nog allt annat än Undisk nära nog uteslutet. Jag har inte hört 212:orna, men skulle vara förvånad om inte 212+221 inte är mycket bättre än Espek (som jag har) och jag funderade inte ens på att byta högtalare innan jag bytte Ikemi => Unidisk 1.1. Jämför t.ex. följande kombinationer:

1. Unidisk 1.1+Exotic+LK140+passiva Ninka+Sizmik

2. Undisk SC+2xC4100+aktiva 212+221

System 1 lär lämna system 2 kvar i grusgropen.

I och med att du redan har 212+221 så skulle jag försöka staka ut en uppgraderingskedja som innebär minsta möjliga extrakostnader under vägen. Att satsa på en Unidisk 1.1 direkt kombinerat med i sort sett vad som helst är antagligen det vettigaste, men hur man än vrider på det så blir det aldrig billigt att byta direkt till en 1.1. En mer överkomlig väg vore t.ex. en beg. Unidisk SC och t.ex. en beg. Klout vilket säkert funkar ypperligt SC:n kan därefter kombineras med t.ex. Exotic varefter SC:n bytes mot bästa möjliga signalkälla.

Bara en tanke...

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 21:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
1. Unidisk 1.1+Exotic+LK140+passiva Ninka+Sizmik

2. Undisk SC+2xC4100+aktiva 212+221

System 1 lär lämna system 2 kvar i grusgropen.
Intressant - det skulle jag inte gissat! Håller alla med om detta?

En annan undran: har sett några klimax twin chakra säljas begagnat på nätet... priset för ett sådant slutsteg ligger (även nytt) under totalpriset för 2st C4100 m aktiva kort: vad ger mest? aktiva C4100:or eller ett Klimax-slutsteg?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
vad ger mest? aktiva C4100:or eller ett Klimax-slutsteg?
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra. (köper du ett C4200 o kör biamped kan du senare skaffa ett till o gå aktivt)
eller Twin.
Tänk dock på att ett Twin behöver reält bra insignal för att visa vad det kan.

Det kan vara OK att börja bygga från högtalaren o framåt OM...OM... du tänker satsa på samma kvalitet rakt genom.
En Twin/Akurate kombo kräver minst Exotik/Unidisk 2.1 fast det är ju först en Kontrol som visar vad Twinnen kan.
Intressant nog gör inte en Ikemi bort sig framför Kontrol.
Men det ska ju vara CD12/uni 1.1...

Som du märker är det svettigt att starta bakifrån. men det går :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra
Jag som går i seriösa funderingar på att köpa ett par 242or känner att detta inte är ett helt aktuellt alternativ för mig. Det skulle innebära 3 separata slutsteg för en totalkostnad på ca 120 tusen (+kostnaden för aktiva filter) om man ska kunna köra aktivt. Betydligt rimligare i mitt fall är nog att tänka sig att ta det i etapper, först högtalare, sedan ett c6100 och köra basarna aktivt och sen ett c6100 och kunna köra aktivt fullt ut. (Måste börja i högtalarändan då mina nuvarande måste bytas ut...)

Har även lite funderingar kring att istället skaffa ett 5125 för att driva basarna. Utan att ha lyssnat så tycker jag spontant att CX100 med sina 56W i 8 ohm känns som lite väl lite för att orka med när man drar på (vilket jag gärna gör). Och sedan låta en C6100 driva 3K Drivern med. Någon som har tankar om den uppställningen? Är det förresten olika aktiva kort till 5125an och de nya Chakrastegen?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Är det förresten olika aktiva kort till 5125an och de nya Chakrastegen??
Ja det är det. I nya chakrastegen sitter det monokort.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 08:59 
Moderator
Moderator

Jag tycker absolut inte 100W chakra är för dåligt för Akurate 242. Jag har hört både 2xC5100 aktivt, samt C6100 och C4100 tri- respektive biampat. Alla tre alternativen har låtit sanslöst bra med bra källa, vilket har inneburit Unidisk SC eller bättre.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra
Jag som går i seriösa funderingar på att köpa ett par 242or känner att detta inte är ett helt aktuellt alternativ för mig. Det skulle innebära 3 separata slutsteg för en totalkostnad på ca 120 tusen (+kostnaden för aktiva filter) om man ska kunna köra aktivt. Betydligt rimligare i mitt fall är nog att tänka sig att ta det i etapper, först högtalare, sedan ett c6100 och köra basarna aktivt och sen ett c6100 och kunna köra aktivt fullt ut. (Måste börja i högtalarändan då mina nuvarande måste bytas ut...)
Klart du ska ta det i etapper.
Du kan ju starta passivt.
Torde vara mer kostnadseffektivt att köra passivt o lägga slantaren på källa/försteg innan man går aktivt.

Dema 100w, 200w o twin o berätta vad du tycker.

Per - Klart 100W låter dödens bra, för det gör det.
Bara det att akurate är så grymt avslöjande...så 200w/twin lyfter det oerhört.

dr Hollow - När du sitter där med 2*C5100 o kör 242 aktivt kommer du att sitta o tänka på hur bra det skulle bli med 200wstegen :wink:
Jag lovar!

Mina intryck av Akurate 212 o 242 är att de lyfter kollosalt med bra slutsteg (kvalite o effekt)
Är faktiskt en riktig super High End högtalare :!: (om vi nu snackar detaljer/ljudbild mm)
Insignal hörs asbra mao.

Mer kraft :arrow: klart mer dynamik. Bra på ett så pass återhållsamma burkar som Akurate.
100w chakra är ärligt talat rätt klena. Att 200w matar på mer HÖRS. De har kraft o punch nästan som Twin.
På en burk för över 80k bör man ha bra slutsteg.

I all välmening :D

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 16:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej på er.

Personligen tycker jag inte Akurate 242 låter särskilt kul passivt, inte ens med ett klimax twin. Visst låter det rent o detaljrikt med musiken släpper inte loss på det sätt som jag tycker den bör göra på Linn-vis.

Med mer kräm blir resultatet bättre vilket också gör att genom att aktivera dem klarar man sig bra med mindre steg för att det ska börja svänga, (o man börjar stampa takten (: ).

Jag har själv Aktiva med 5125:or o det låter mycket bra, käns inte som om det är effekt som saknas även om det helt säkert kan bli bättre med kraftigare steg. 5125:orna är ju på 5x125w och en stor fördel med dessa är att de bryggas internt så man slipper alla kablar som då försämrar ljudet.
Man har således ett slutsteg per högtalare(d.v.s. monokort).

De nya 5-kanals chakra stegen borde passa utmärkt för aktivering av 242:orna, har dock inte hört dessa så detta blir bara en praktisk rekomendation.

Vad gäller frågan om källa till dessa så har jag IKEMI, vilket med source first filosofin (som jag instämmer med till 100%) inte är riktigt är rätt. Men jg vill påstå att IKEMI:n är en mycket bra och framförallt musikalisk Cd-spelare med kvaliteer som de nya multispelarna saknar. Jag tycker inte att Unidiskarna är särskilt medryckande, utan de är lite för polerade för min smak.
För tillfället är det endast CD12an som jag kan tänka mig som en ersättare mot Ikemi'n, men tyvär saknas lite av finansieringen innan detta kan bli möjligt.

mvh

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Hej på er.

Personligen tycker jag inte Akurate 242 låter särskilt kul passivt, inte ens med ett klimax twin. Visst låter det rent o detaljrikt med musiken släpper inte loss på det sätt som jag tycker den bör göra på Linn-vis.

Med mer kräm blir resultatet bättre vilket också gör att genom att aktivera dem klarar man sig bra med mindre steg för att det ska börja svänga, (o man börjar stampa takten (: ).

Jag har själv Aktiva med 5125:or o det låter mycket bra, käns inte som om det är effekt som saknas även om det helt säkert kan bli bättre med kraftigare steg.
Håller med, tror det är att Akurate är så exakta, så de behöver livas upp lite.
Talade med Anders förra veckan som på skoj hängde på ett Naim steg. Blev ett herrans röj& ös (o mindre exakt givetvis. Att tune dem minskade behöver jag kanske inte nämna)

Problemet som jag ser det (hör) är att 100w chakra är klart klenare än 5125

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så det alternativ jag nämner i mitt tidigare inlägg med 5125a för basarna och C6100 för 3K är kanske inte så dumt. Detta med tanke på att (jag har uppfattat det som) att det är ffa i basregionerna man behöver effekt, medan mellanregister/diskant då skulle kunna drivas av mer förfinade chakrasteg. Eller vad tror ni?

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00