Häromveckan dök det upp en liten leverans från Ginza, 21 CDs för knappa 1500 spänn... Har nu lyssnat igenom dem ett par varv men är lite mycket för att redovisa på en gång så jag tar det i etappar:
16 Horsepower - Olden

När jag först hörde 16 Horsepower då de snurrade som mest på tex (utmärkta programmet) Musikbyrån på SVT så hade ja mycket svårt för deras religösa country-rock (bara det uttrycket kan få mig att stänga av tv/radion/stereon...). Men idag har jag helt ändrat mig och deras skivor ligger på "heavy rotation" här hemma. Olden innehåller material inspelat före debutskivan kom ut. Det låter råare och mer opolerat än senare verk, och ffa jämfört med den senaste skivan, mer ROCK! Och detta är ju aldrig fel...
Absence - From your grave

Jag måste erkänna att jag är mycket svag för metal med göteborgsstuk. Ok, dessa gubbar är inte från Götet utan snarare Bay Area, men att inspriationskällorna heter In Flames och Dark Tranquillity istället för Machine Head och Testament behöver man inte höra många takter för att höra... De har koll på hur man ska hantera sina instrument och skriva kompetenta låtar, men utan att för den skull kunna prestera några klassiker. Men jag blir på bra humör av denna skiva, och det måste ju betyda något?
Bronx Casket Co - S/T

En skiva som hypades en del när den kom. Stilmässigt gränsar detta till Sisters of Mercy-land, men med mer rock och mindre elektroniska inslag. Stundtals svänger det riktigt bra, även om inte hela skivan håller. Men gillar man den här typen av svartrock så finns det absolut sämre sätt att spendera den 10a Ginza tar för den här silverdisken, som säkerligen kommer att passera genom stereon fler gånger.
Celtic Frost - Are you morbid/Best of...1982-2000

Egentligen är jag allergisk mot samlingsskivor. Antingen leder de till att man ändå köper på sig resten av bandets skivor eller också blir det en hyllvärmare. Men när det kommer till stilbildande band som jag aldrig har förstått mig på gör jag ibland undantag, så som här. Kan dock inte säga att jag blev mer övertygad om detta bands storhet iom detta inköp. De partier jag gillar bäst är de som påminner om Coroner, som faktiskt började som roddare åt just Celtic Frost! Kanske måste man ha varit med när det hände för att kunna uppskatta det? Jag står fortfarande frågande.
Crowbar - Equilibrium

Crowbar är inte det mest lättlyssnade bandet i skivhistorien; en av tidernas mest bajsnödiga "sångare", en vägg av dist och ett tempo som skulle kunna söva duracellkaninen. Men om man som jag förmår att uppskatta ovanstående och se genom den tjocka cannabisdimman som alltid har omgett detta band så har faktiskt Crowbar lyckats muta in sitt territorium och gör sin grej riktigt bra. Här är tempot något högre än vad jag vant mig med, men tyvärr försvinner en del av det tung-gung de annars lyckas prestera. Mer än skiva för redan frälsta, än för er som inte upptäckt detta band än. Även denna skiva slumpas för en guldpeng. Kvällstidning, någon? Vill man ge sig in den (cannabis)dimtäckta träskmarken runt New Orleans för första gången så rekommenderas istället Crowbars senaste eller kanske hellre Down - NOLA, som är betydligt mer lättillgänglig.
to be continued...