selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 17:50 
Moderator
Moderator

Jag tror Linn jobbar med 16 bitar och 44,1 eller 48 kHz i sina digitala utgångar. Detta var väl vanliga format för DAT-bandspelare. Och ja, borde kunne bli bra! Ska bli kul att testa. Jag kan lägga ut lite testfiler sen såklart.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur är skillnaden att spela in på en cdbrännare i "stereoformat", såna som philips bla sålde?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag tror Linn jobbar med 16 bitar och 44,1 eller 48 kHz i sina digitala utgångar. Detta var väl vanliga format för DAT-bandspelare. Och ja, borde kunne bli bra! Ska bli kul att testa. Jag kan lägga ut lite testfiler sen såklart.
Jag hade för mig DAT var i 20 bitar, men gjorde en snabbkoll på datheads och fann att det är precis som du skriver. Du kan väl posta här så fort du har testat!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Ska bli kul att testa. Jag kan lägga ut lite testfiler sen såklart.
Har du hunnit testa än? Jag är grymt nyfiken på hur det kan bli!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 12:55 
Moderator
Moderator

Jag har inte kommit mej för att rota med det. Datorn måste utrustas med digitalingång, och jag behöver någon vettig sladd för ändamålet. Jag skulle i och för sig kunna kolla om mitt nuvarande ljudkort har digitalingång, och testa med min 10 meter videokabel. Det fungerar att skicka ljud från datorn med den sladden.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vore kul om det fungerar. Fattar inte riktigt vad du använder för kabel?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 13:23 
Moderator
Moderator

Nej kabeln är en 10 meters koaxialkabel med phonokontakter i var ände. Jag har haft den för videoöverföring tidigare, men vet ingenting om hur väl beskaffad den är för överföring av S/P-DIF-ljud. Det fungerar att ta ljud från datorn med den, men det är inte säkert att man får optimal kvalitet.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag skulle i och för sig kunna kolla om mitt nuvarande ljudkort har digitalingång, och testa med min 10 meter videokabel. Det fungerar att skicka ljud från datorn med den sladden.
Finns en utgång är det ju rimligt om en det också finns en ingång. Fast vad vet man. Du får rapportera när du kollat och kanske rent av testat.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 13:36 
Moderator
Moderator

Jo. Det ligger också ett M-Audio Audiophile 2496 i en låda hemma. Har bara inte tagit mej tid att installera det. Kan se om det blir läge ikväll :)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å fasen, det är ju bara till och mecka! 8) Du får säga vad tycker om det kortet sen, det är väl rätt juste vad jag hört.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vill inte föregå några empiriska undersökningar. Men... jag har provat ett sånt på jobbet och det var helt kass! Den inbyggda Creativekretsen på moderkortet var klart bättre. (Men mätte säkert sämre.) En (Linnägande, påverkad av mig!) kollega utvecklade ett testsystem för audioprodukter och använde det kortet som testkort. Vi körde in analog "Linnsignal" och fick musikaliskt ut något som liknar de sämsta CD-spelarna på marknaden. Crap! Vi provade aldrig digitalt in/ut. Jag provade även att spela in analogt på det integrerade ljudkortet från den Basik/Akito2b/Adikt som jag hade på jobbet. Använde ett LK1 phonosteg och det blev ganska bra! Bästa HD musik (wav format) jag har idag! Men det spelar också roll på vilken hårddisk man lagrar filerna o.s.v. Prova!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antar att det var själva DA-omvandlingen som sög i ditt test? En digital signal kan ju inte försämras så där mycket?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag vill inte föregå några empiriska undersökningar. Men... jag har provat ett sånt på jobbet och det var helt kass! Den inbyggda Creativekretsen på moderkortet var klart bättre. (Men mätte säkert sämre.) En (Linnägande, påverkad av mig!) kollega utvecklade ett testsystem för audioprodukter och använde det kortet som testkort. Vi körde in analog "Linnsignal" och fick musikaliskt ut något som liknar de sämsta CD-spelarna på marknaden.
Intressant. Testade ni fler kort? Lyckades ni hitta något som liknade bra?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 18:05 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Men det spelar också roll på vilken hårddisk man lagrar filerna o.s.v. Prova!
...situationen är alltså den att man ska bränna till CD från hårddisk? Och det blir då skillnad beroende på vilken hårddisk man använder?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 10:49 
Moderator
Moderator

Jag kom hem sent igår och hann inte börja med ljudkort. Ikväll hoppas jag det blir tid. Jag har inte för avsikt att använda ljudkortens eller datorns analogdelar, och jag tror man får radikalt annorlunda resultat om man kopplar datorn analogt respektive digitalt till sin stereo. Alla gånger jag kopplat in en dator analogt till stereon har jag fått katastrofala resultat. Jag tror jag och teatime råkade göra en jämförelse för någon vecka sedan. Vi spelade först en mp3-låt bränd på en cd-skiva i Ikemin. Därefter spelade vi samma låt från datorn fast i okomprimerat format, digitalt in i 5103:an. Ikemivarianten var väl bättre, men samtidigt reagerade vi på att datorsättet hade något i låten som Ikemi/mp3 saknade. Kommer jag ihåg fel teatime? Jag har till och med för mig att du regaerade på något innan jag nämnde att den brända skivan var mp3:ad. Detta borgar väl för att man ska kunna få rätt bra kvalitet med digital musik från en dator. Speciellt om man kopplar förbi Windows K-mixer och annat trams vilket jag inte gjort i ovanstående fall.

Om musik låter olika beroende på vilken hårddisk som används så gissar jag att detta mest märks om musiken tas analogt från datorn. Olika hårddiskar kanske ger olika störningar som märks då datorn hanterar en analog musiksignal i realtid. Att skillnad skulle höras om man använder olika hårddiskar för att lagra en wav-fil, som sedan bränns på CD, det är jag mycket tveksam till.

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00