När jag ändå sitter här och knappar.. en kort rapport från Scala Hifi i Köpenhamn, där jag och Per och en "civil" kompis till honom (Martin) var på hastigt besök i onsdags.
Scala Hifi hade utlyst demokväll av den nya
Linn Classik Movie 2005 (heter den verkligen så?) och vi dök upp strax efter utsatt tid. De hade bara tre(!) andra besökare men när vi anslöt så slutade det iallafall eka därinne.
De började med att inte spela på Classiken alls. Istället fick vi höra
Unidisk SC +
Chakra 6100 (biamp) +
Komponent 110. Det var första gången jag hörde (eller ens såg) Komponent och jag tyckte det lät riktigt bra, givet förutsättningarna. Man blir på något sätt rätt imponerad av att de kan låta "så mycket" från den lilla lådan. (104:orna var än mer imponerande ur den aspekten.) Rent och tajt, och jag kan inte egentligen säga att den rapporterade bristen på bas störde mig så där spontant.
Scala har uppenbart hembiofokus. Utöver de ovan nämnda enheterna hade man två par
Akurate (242 och, tillfälligtvis, 212), sedan var utbudet av Linn-prylar i princip slut. De sade dock att om det är något speciellt man är nyfiken på så var det bara att säga till i förväg så kunde de oftast få hem prylar från huvudbutiken i Århus.
Däremot hade de en hel del stora TV-skärmar av olika sort. Om man skall säga något mer är det väl att stället var mycket snyggt. Man hade lagt en hel del kraft på att få installationerna rena - i princip alla kablar gömdes på något sätt, i möbler eller tak, och det såg rätt prydligt ut. Antagligen ett bra ställe att ta en tvekande äkta hälft när man skall "sälja in" ett Linnhembioinköp.
Nåväl, huvudnumret: Classik Movie + Komponent 104 + 106 + 120 & Sweetspot (i taket, som bakhögtalare - funkade fint). Allt (utom subben) inpetat i en slug möbel med luckor i tyg så man kunde faktiskt gömma alltihop för estetiskt överkänsliga individer samtidigt som det lät riktigt bra. Till detta en måttligt stor Loewe och Lord of the Rings på DVD.
Det kanske går att utläsa mellan raderna att jag är lättimponerad i hembio/tv-sammanhang. Jag har själv bara en TV i sovrummet som jag ser morgonnyheterna på, så det har ju kanske inte har någon större vikt när jag säger att resultatet var väldigt bra. Bilden var fruktansvärt skarp, nästan på gränsen att förstöra illusionen ("det där är ingen demon, det är en gubbe i ful mask", typ) och ljudet/musiken var (med subben inkopplad) riktigt mäktig. Helt klart ett hembiosystem jag kunde levat med.