selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Scala Hifi
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag ändå sitter här och knappar.. en kort rapport från Scala Hifi i Köpenhamn, där jag och Per och en "civil" kompis till honom (Martin) var på hastigt besök i onsdags.

Scala Hifi hade utlyst demokväll av den nya Linn Classik Movie 2005 (heter den verkligen så?) och vi dök upp strax efter utsatt tid. De hade bara tre(!) andra besökare men när vi anslöt så slutade det iallafall eka därinne. :)

De började med att inte spela på Classiken alls. Istället fick vi höra Unidisk SC + Chakra 6100 (biamp) + Komponent 110. Det var första gången jag hörde (eller ens såg) Komponent och jag tyckte det lät riktigt bra, givet förutsättningarna. Man blir på något sätt rätt imponerad av att de kan låta "så mycket" från den lilla lådan. (104:orna var än mer imponerande ur den aspekten.) Rent och tajt, och jag kan inte egentligen säga att den rapporterade bristen på bas störde mig så där spontant.

Scala har uppenbart hembiofokus. Utöver de ovan nämnda enheterna hade man två par Akurate (242 och, tillfälligtvis, 212), sedan var utbudet av Linn-prylar i princip slut. De sade dock att om det är något speciellt man är nyfiken på så var det bara att säga till i förväg så kunde de oftast få hem prylar från huvudbutiken i Århus.

Däremot hade de en hel del stora TV-skärmar av olika sort. Om man skall säga något mer är det väl att stället var mycket snyggt. Man hade lagt en hel del kraft på att få installationerna rena - i princip alla kablar gömdes på något sätt, i möbler eller tak, och det såg rätt prydligt ut. Antagligen ett bra ställe att ta en tvekande äkta hälft när man skall "sälja in" ett Linnhembioinköp. ;)

Nåväl, huvudnumret: Classik Movie + Komponent 104 + 106 + 120 & Sweetspot (i taket, som bakhögtalare - funkade fint). Allt (utom subben) inpetat i en slug möbel med luckor i tyg så man kunde faktiskt gömma alltihop för estetiskt överkänsliga individer samtidigt som det lät riktigt bra. Till detta en måttligt stor Loewe och Lord of the Rings på DVD.

Det kanske går att utläsa mellan raderna att jag är lättimponerad i hembio/tv-sammanhang. Jag har själv bara en TV i sovrummet som jag ser morgonnyheterna på, så det har ju kanske inte har någon större vikt när jag säger att resultatet var väldigt bra. Bilden var fruktansvärt skarp, nästan på gränsen att förstöra illusionen ("det där är ingen demon, det är en gubbe i ful mask", typ) och ljudet/musiken var (med subben inkopplad) riktigt mäktig. Helt klart ett hembiosystem jag kunde levat med. :)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen ren musik jämförelse via cd då?

Har Scala Hifi någon hemsida?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 11:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det har de: http://www.scalahifi.dk/ ,även med begangnadlista (tilbud)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur står sig de danska priserna mot våra svenska?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Priserna tycks ligga exakt var kronkursen skulle få en att tro att de skall ligga. Man lär inte göra några fynd, med andra ord.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 15:31 
Moderator
Moderator

Bra rapport teatime. Jag blev också tagen av Unidisk/Chakra/Komponent-systemet. Dom spelade HÖGT, och det var grym närvarokänsla tyckte jag. Visst blev det ännu bättre, och mycket mer kött och blod då Akurate 242 kopplads in.

Fokus på hemmabio, men också stort fokus på livsstilskunder eller vad man ska kalla det. Verkligen snygga och diskreta installationer, och en mycket sober butik. Vägg i vägg med Scala låg en B&O-butik, och ska man locka kunder därifrån krävs nog ett stilfullt showroom.

Man använde genomgående en ny dansk möbelserie i butiken. http://www.clic.dk/ Mycket mycket tjusiga möbler måste jag säga.

Vi jämförde cd-spelare i form av Unidisk SC mot Ikemi via SC:s försteg. Jag vet inte, teatime, om du kom till andra slutsatser än mig? Men jag tycker SC:n är helt grym. Rätt ordentligt mycket bättre än Ikemi. De är rätt olika i karaktären, så kanske är det även en smaksak.

På en direkt fråga till personalen om Majik CD sa de att CD-prestanda var jämförbara med Unidisk 2.1. Det hade de hört i vart fall, tror inte de lyssnat själva.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
På en direkt fråga till personalen om Majik CD sa de att CD-prestanda var jämförbara med Unidisk 2.1. Det hade de hört i vart fall, tror inte de lyssnat själva.
Jag har precis hört att så inte är fallet utan att den ligger mellan Ikemi och SC vilket skall vara ett besked från Linn till återförsäljarna :!:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Citerar mig själv från en annan tråd "Nya produkter från Linn på G"

Fick i kväll höra från Linn att kommande CD-spelaren
blir BILLIGARE och BÄTTRE än Ikemi men INTE bättre
än Unidisk SC.

M: "I have heard a rumour about the new CD-player,
it says that it will be better than the 2.1 at a price of
an Ikemi...?"

A: "Well, thats just rumours... it will not be better than
the SC, but it will be cheaper than the Ikemi..."

...återstår bara att lyssna och bedöma själv?

MEN, Kalle på High Fidelity säger (enligt uppgifter här på Selleri) att han fått höra från säkra källor hos Linn att Majik CD ska överträffa allt annat än CD12! (som den dessutom inte ska vara långt ifrån ljudmässigt t o m).

Detta har jag varken fått bekräftat eller dementerat, bara ett kryptiskt svar om att det är ett bra tillfälle för butikerna att bjuda in kunder till en lyssningskväll för att visa skillnaderna...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00