Ovan bilder visar ungefär hur det ser ut hemma för tillfället. Den brunsvartmålade Ivar-hyllan är inte en långtidslösning hoppas jag. Jag tog ner den från vinden eftersom jag ville att varje enhet ska få en egen hyllplats. Jag har svårt att säga huruvida den presterar bättre eller sämre än den tidigare Ikea lackmöbeln jag hade tidigare.
En
Quadraspire vägghylla har ersatt min tidigare vägghängda Elfahylla. Den ser bättre ut i och med att den är måttanpassad efter tolvan. Den sitter stadigare. Den är bättre. Den är ganska omständlig att sätta upp... Jag ville inte underdimensionera bultarna jag använde. Jag kan inte exakt veta hur mycket bättre den är än min tidigare lösning. Jag ändrade mycket i uppställningen samtidigt som jag monterade upp vägghyllan, men jag har känslan av att det blev lite bättre för tolvan ändå.
Ikemi! Jodå. Trots att en alldeles ny och förmodligen väldigt spännande Majik CD är i antågande har jag anskaffat en Ikemi. På senare tid har jag inte lyssnat eller köpt så mycket musik på CD, men kanske kan denna pryl ändra lite på det. Ikemin är rätt mycket bättre än Karik/Numerik. Samtidigt tycker jag absolut inte K/N behöver skämmas. Så länge man inte jämfört K/N med någonting saknar man inget. Det är först när man jämför med något som är mycket bättre man inser att K/N inte är helt fulländad enligt dagens måttstock. Man får också säga att Ikemin saknar något av K/N:s helmysiga och sköna sound. Men den är bättre.
AV5103 har ersatt Kolektorn (vilken tillfälligt fått agera MM-förstärkare). Det som gjort mig nyfiken på 5103 är att den fått fina omdömen som hififörsteg, samt att den är fullmatad med finesser och funktioner. Och visst är prestanda som analogt försteg mycket bättre. Jag vet inte om jag kan ge den så mycket andra omdömen än just bättre bara. Den känns mycket öppnare än Kolektorn, och på något sätt snabb i sin karaktär. Film är roligare nu också med tre kanaler. Centriken drivs passivt med den femte kanalen i 5125:an. Det fungerar bra även om jag inte kalibrerat och ställt in allt ännu. Det är tydligt att Centriken låter mer högtalare än Keltikarna vid filmtittande. De försvinner nästan ur rummet. (Men lämnar kvar en massiv och intensiv filmupplevelse. Och högljudd om man vill...). Min Numerik har jag kvar, och då jag ordnat rätt sorts kabel tänkte jag testa om den är bättre som DAC än 5103:an. Är det någon som jämfört dessa? 5103:an har funktionaliteten att låta en Numerik agera DAC för frontkanalerna, vilket tyder på att Linn såg den möjligheten som intressant.
En lite äldre
Kairn har nu i veckan fått ersätta Kolektorn som riaasteg. Det är en gammal Kairn uppdaterad med Brilliant nätdel. Dock inte i slimlineutförande. Den första uppgiften Kairnen fick i min ägo var en ganska svettig uppgift. Jag ville testa att både MM och MC-stegen fungerar som det ska, så innan jag ens kommit hem åkte jag förbi teatime, som har MC-pickup. En test med Akiva som pickup alltså. Och varför inte en jämförelse när möjligheten fanns. I andra ringhörnan: 2xLinto. Kanske inte en jätterolig jämförelse om man är nybliven Kairnägare, men ändå. Kairnen är bra som MC-förstärkare. (Linto är helt lysande). Roligare blev det att koppla in den här hemma. Tveklöst bättre på MM än Kolektor. Mycket mer distinkt, mindre skrikig, mer rätt, och musiken får bättre timing. Olika toner i musiken hålls kvar mycket tydligare.
Är det någon som vet hur den ljudmässiga skillnaden mellan Kairn med Brilliant är, och Kairn med Slimline Brilliant? Möjligheten att uppdatera den finns väl månaden ut eller så. Kanske inte värt besväret (kostnaden).
Det finns två sätt att använda Kairn som riaa. Antingen kan man använda utgånen märkt ”Matrix”, eller så kan man använda bandspelarutgången. Får man samma resultat, eller är någotdera att föredra? Jag kör på matrixutgången idag. Tittar man i bruksanvisningen ges följande data:
TAPE OUTPUTS, Tape output = auxiliary input level (unity gain) 1 kilohms output impedance. Minimum load 5 kilohms. MATRIX OUTPUT, For 188mV rms output at 1 kHz, 100 ohms output impedance. Minimum load 5 kilohms. Jag vet inte vad allt detta innebär?
För övrigt måste jag säga att jag är grymt nöjd med hur det låter hemma nu. Har hunnit till
Clash, The, i min genomgång av vinylplattor. Svänger grymt