En liten recension efter några dagars användning, både till musik, tv-serier och film. Det här har säkert sagts förut men here goes...
2-kanalsprestanda
Jag har hört skillnaden Kolektor -> 5103 förut hemma hos DanielN och då var det hög haksläppsfaktor. Men eftersom jag är en naiv rackare så tar jag inte förändringar riktigt på allvar innan jag hör dom hemma.
Jag har nu haft 5103an i en vecka och det slår mig nu att den presenterar musik med sådan självklarhet att det är skrämmande

Fick senast hem
Curve - Come Clean igår (lite åt Garbage-hållet) En skiva fylld med idel oljud på en bastant rytmisk grund. Men 5103an levererade. Jag ville till och med kräma på, trots distorgie av rang. Alla skivor jag lyssnat på har lyfts av denna karaktärsförändring, men främst de som är av lite sämre inspelningskvalitet.
Denna självklarhet gissar jag kommer av excellent timing och en luftighet som får Kolektor att låta som en plåtburk. Och jag gillar Kolektor. Men den har definitivt inte gjort Ikemin rättvisa. Okänsligheten för "skramliga" skivor är nervpirrande. Det är ju fantastiskt om man kan lyssna på en bra skiva som är dåligt inspelad utan att störa sig (nämnvärt) på inspelningskvaliteten.
Kvalitetslyftet står helt klart i par med mina två senaste uppgraderingar (Genki -> Ikemi och aktivering av Ninka). Frågan är om det inte rent av är större.
Flerkanalsprestanda
Jag kör i nuläget ett 4.0 system, med aktiva Ninka som frontar och ett par nyinköpta (begagnade) JPW ML 110 som bakkanaler, drivna av en LK100. Detta gör att jag får prova på 5103ans förmåga att mixa in övriga kanaler i dessa kanaler.
Har tyckt att det har fungerat riktigt bra med film, och lite sämre med konserter. Antagligen därför att producenterna till konsert-DVDs är så lyckliga över att få stoppa in viktig information i bakhögtalarna fast dom kanske borde nöja sig med lite publikbrus där. Tror jag fokuserar på 2-kanalsspåren tills vidare för denna typ av DVDer.
Körde senast Star Wars EP III igår och tyckte det funkade riktigt riktigt bra. Har ju tyvärr endast PCM-dekodning ifrån HK DVD 25 att jämföra med så det känns inte riktigt relevant med en kvalitetsbeskrivning. Även om bilden i SW EP III är av riktigt hög kvalitet så står det nu solklart att bilden är den svaga biten i mitt vardagsrum. Subwoofer och center får vänta ett tag till.
Final verdict
Sammanfattningsvis är det inte riktigt samma haksläpp med flerkanalsmaterial som för ren musiklyssning. Det kan mycket väl bero på min ovana att hålla på med multikanalsljud då jag varit 2-kanals-nisse tills för sju dagar sen
Det känns definitivt som jag står och torkar skorna dörrmattan framför highend-världen i och med detta byte. Nu börjar det dock bli riktigt kostsamt att byta om man ska ge sig på Unidiskar, Chakra-steg och Akurates. Så tyngdpunkten kommer nog ligga på bildsidan under detta år, samt givetvis massiv införskaffning av mjukvara.