selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Det är sossarnas fel. (...) Det är väl ingen slump att alla civilisationer havererar efter ett par/hundra år när det blivit för många regler, navleskåderi och för lite action.
Är det sossarnas fel att alla civilisationer havererar efter ett par hundra år? ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
men jag tycker att det är ganska löjligt att dela in musiksmak i "bättre" och "sämre" sådan.
Det är verkligen skitlöljigt, men det är så svååårt att låta bli! Vad tycker du själv om E - type?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
fredde wrote:
men jag tycker att det är ganska löjligt att dela in musiksmak i "bättre" och "sämre" sådan.
Det är verkligen skitlöljigt, men det är så svååårt att låta bli! Vad tycker du själv om E - type?
OT eller är det T... Hade inte han en låt i melodifestivalen :roll:
Innebär att han är dålig då eller :wink:

Uggla hade "Johny the rocker" - asbra låt om ni frågar mig. (även asbra artist)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
fredde wrote:
Det jag menar är att musik i första hand handlar om olika smak. Jag tycker inte att man kan dela upp musiksmak i "bättre" och "sämre" efter hur välgjord musiken är eller hur duktiga musiker som spelar. Vänta bara tills du själv är pensionär då är det svensktopp/melodifestival som gäller även för dig! :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Jag tycker inte att man kan dela upp musiksmak i "bättre" och "sämre" efter hur välgjord musiken är eller hur duktiga musiker som spelar.
Varför inte? Det är som med vin eller vad som helst, om man inte kan något (som jag) så föredrar man antagligen Coca Cola framför något rödtjut från 60 - talet till rådjurssadeln. Det skulle aldrig i mitt liv falla mig in att argumentera för att Coca Cola smakar "lika bra" som vinet för det. Jag accepterar att det är ett område som jag inte förstår (och som jag inte bryr mig om). Samma tycker jag kan gälla musik. Visst är det en smaksak, men det finns också en kvalitetsskala. Gillar man på allvar melodifestivalen så kan man och förstår man lite om musik. Jag envisas med att tycka det.

/Nazi - Henrik

Last edited by henriklh on Thu Mar 23, 2006 17:41, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Elle kaffemaskin - diskussionen, om jag gav mig in i den och påstod att Néskaffe är lika gott som erat löjliga nymalda kaffe (jag dricker inte kaffe) så vore det ju såklart en smaksak (om jag inte ljög och det skulle jag inte behöva göra). Men samtidigt så inbillar jag mig att min smak beror på att jag har fattat lite mindre än dom andra om kaffe?

/Nazi - Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT: goes on

Smak har med många faktorer och göra som t.ex. klass, utbildning, kön, erfarenhet, uppmuntran osv....

Men att det skulle finna ett objektivt mått på bra musik känns som en absurd tanke. Med det finns några på forumet som är bra på mäta, kanske de kan kallas in för braighets analys. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkvärt Henrik..
Bara för att det är dyrt eller "fint" så innebär det inte automatiskt att alla tycker om det.
Finns de som inte uppskattar Dali o föredrar hötorgskonst tex...
Sen finns de ju dem som föredrar en Classic före Krells dyraste setup med :wink:

Själv uppskattar jag all BRA musik, o är det live är i princip all musik bra.
Musik på TV brukar sällan låta bra men hörde en Mozart konsert som var livesändning - OJ så bra det var.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det är som med vin eller vad som helst, om man inte kan något (som jag) så föredrar man antagligen Coca Cola framför något rödtjut från 60 - talet till rådjurssadeln.

/Nazi - Henrik
Så om man är påläst om vin så betyder det automatiskt att man gillar vin? :?
Quote:
Visst är det en smaksak, men det finns också en kvalitetsskala. Gillar man på allvar melodifestivalen så kan man och förstår man lite om musik. Jag envisas med att tycka det.
En kvalitetsskala som hur duktig en musiker är finns det, samt hur komplicerad musiken är gjord, men vad som är en bra låt kan man inte mäta.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
teatime wrote:
Fniss. Jag tänkte lite samma sak. "Melodifestivalen? Vad gick jag in på för ämne, egentligen? Jaha, musik. Tja, om man hårddrar det..." ;)
Man får verkligen dra hårt... Lite som med Dire Straits :twisted:
Ska jag tolka det här inlägget som att Dire Straits faller in på samma nivå som melodifestivalen?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Ska jag tolka det här inlägget som att Dire Straits faller in på samma nivå som melodifestivalen?
Det är väl en smaksak? ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tänkvärt Henrik..
Bara för att det är dyrt eller "fint" så innebär det inte automatiskt att alla tycker om det.
Finns de som inte uppskattar Dali o föredrar hötorgskonst tex...
Sen finns de ju dem som föredrar en Classic före Krells dyraste setup med :wink:
Så är det ju absolut! Man den som kan något om vin kan säga vilket vin som är prisvärt. Det kan inte jag göra.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Så om man är påläst om vin så betyder det automatiskt att man gillar vin? :?
Annars är man väl inte påläst?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som att vi börja närma oss ett slut på diskussionen.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite mer ontopic igen:

Det här med vad som är bra eller inte kan naturligtvis diskuteras. Jag anser inte att typen av musik avgör kvaliten, snarare framförandet. Det kan svänga hejdlöst om Vikingarna och det kan vara musikaliskt bra. Även om man inte gillar att lyssna på det. Det är en smaksak. Jag har lyssnat på en "tung" hårdrocksskiva som jag aldrig skulle tänka mig att köpa (innan) på en CD12 och det var bland det bästa jag hört på CD! Min dotter på 6 år gillar melodifestivalen och för henne är det bra, men inte för mig. Tyvärr verkar det inte som att tunedem används för att bedöma vilken låt som är bäst. Vilken låt som svänger mest och som jag förstår melodin på bäst är den som ger mest för mig och därför bäst. Ta bara en sån låt som Jonny the Rocker som kom sist! Säger väl allt... (Fan vad besviken jag var den gången!)

Jag kan bidra med en intressant liten anekdot om hur olika man kan se på musik. Jag jobbade på ett ställe i min ungdom och predikade LP12:ans lov. En kille som gillade musik (han spelade jazz på nåt blåsinstrument) kom hem till mig och lyssnade. Vi spelade mina jazzskivor, bl.a. Crusaders på mitt system LP12/Valhalla/Ekos1/Troika, LK1/LK280, Sara9. Han tyckte det var skit för man fattade musiken på en gång. Man kom in i musiken och förstog den direkt och det måste bero på att den var simpel och banal. Han spelade ett medhavt kassettband på min Sony WM-D6C med någon jazzlegend och det lät förstås skit. Då sa han: - Hör här, man måste lyssna minst 100 gånger för att fatta vad han spelar. Fatta vad avancerat och komplicerat det måste vara, det här är otroligt bra!

Han kom aldrig hem till mig och lyssnade mer... En annan kollega från samma jobb köpte en LP12:a och blev lycklig!

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00