selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan ligga något i det.

Men Carola är det inte lite Silvia över henne, hon ler i varje mikrosekund hon får chansen till. Fast det kanske man ska göra?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken klass det är på Carola till skillnad från många andra
Toppklass

Som sagt 3 min är knappt ett intro på en låt, alla vet vi väl att det krävs minst 10 min för att göra en rejält bra låt, hur ska man annars hinna :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 16:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ibland måste man bara uppskatta ironin här i livet: den födelsedagsfest som jag gick på igår visade sig vara en förtäckt melodifestivalskväll. Innan man hunnit blinka satt man helt plötsligt bänkad framför teven, och som protokollförare av alla saker. Nåja, fördelen med att hålla i pennan är att man kan ta sig lite friheter med kategorierna så vi fick åtminstone framröstat "Sämsta Låt" (Björn Kjellman) och Sämst Klädda (Poodles tror jag de hette, i hård konkurrens med Rednex). Kategorin "Störst Dekolletage" blev aldrig avgjord men rent kvadratmetermässigt så anser jag att Kicki Danielsson vann, även om det proportionellt sett kanske inte var så avslöjande.

Jag ska villigt erkänna att jag var lite spänd inför publikens röst och att jag förtvivlat hoppades på att Carola skulle ta hem den. Allt för att undvika att den där första låten skickas ut i Europa som ett exempel på svenskt musikmakeri. Dessutom så får man väl säga att Carolas låt gjorde vad den kunde inom ramarna för en schlagerlåt. Jag kan bara hoppas att de efterföljande GT'na suddar ut så många detaljer som möjligt av kvällen ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och den här tråden som inte ens ansågs att passa in på musikforumet.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 20:34 
Site Admin
Site Admin

Ni verkar ju ha haft lite roliga kategorier iallafall Kamarg, det kan ju muntra upp en hel del även om man inte är schlagerfan. Har en granne som såg programmet på en förfest, och blev så upprörd när 'fel' låt vann att hon satt hemma och muttrade istället för att gå på krogen. Blodigt allvar för vissa alltså.

Var vill du ha tråden då Sondek, i en ny kategori; "Onödiga trådar" eller? :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carolas låt var kass. Hon sjunger dock gudomligt och kan lyfta vilken låt som helst.

Att hon sjunger gudomligt räddar henne tyvärr inte i mina ögon. Mitt intryck av henne är att hon är en falsk bitch som går över lik för att uppnå det hon föresätter sig. Så skönt att hon inte föresatt sig en internationell karriär, eller så räcker hennes attityd inte så långt. Hennes röst och sång är dock i världsklass och många av dagens ylande flicksnärtor har mycket att lära av Carola.

Andreas Johnsons "Sing for me" var den bästa låten i mina öron, gillade det lite Beatles-aktiga soundet :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 22:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bäst var Andreas Johnsson och som god tvåa var Carola. De övriga hade jag kunnat vara utan. Carola ger verkligen allt och dessutom har hon en fantastisk röst. Undrar dock hur långt hon kommer i finalen, kanske hade BWO passat bättre där även om inte jag gillade den.

/R

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattar bara inte att alla - ja, varenda människa man pratar med - tycker att Carola sjunger så bra. Jag tycker hon sjunger förfärligt.

Dessutom var låten kass, som ett crescendo som försöker öka hela tiden. Såg inte framförandet, det var säkert proffsigt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är med dig Fredrik - hon sjunger hemskt.

Hon har däremot en riktig vinnarskalle, har det där "failure is not an option" - kroppsspråket och är oerhört duktig på att använda media.

Att Melodifestivalen är betydelsefull är givet, oavsett vad man tycker om låtarna. Att de får 1.9 Miljoner samtal (om det nu är riktigt) på några minuter är bevis nog för att svensken gillar sin festival. Tänk om vi hade den typen av engagemang i andra frågor

VH, Carl

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag fattar bara inte att alla - ja, varenda människa man pratar med - tycker att Carola sjunger så bra. Jag tycker hon sjunger förfärligt.

Dessutom var låten kass, som ett crescendo som försöker öka hela tiden. Såg inte framförandet, det var säkert proffsigt.
Om man tycker om Carolas sång eller inte, det är en smaksak. Rent tekniskt tycker jag hon tillhör eliten i Sverige men hon förvaltar inte sin gåva speciellt väl. Hennes heshet i helgens final tyckte jag nog snarae bidrog till framförandet än tvärtom. Hennes egen kommentar att hon bara kunde sjunga på 25% av sin förmåga är bara bullshit, hon måste ha varit frånvarande på mattelektionerna när dom lärde sig procenträkning....

Men jag håller med om att låten var kass, om än inte den sämsta i spektaklet. Enda anledningen för övrigt till att jag tittade/lyssnade var av hänsyn till min särbo, hon ville ha sällskap fram för tv´n. Och så länge jag fick sippa på min konjak så var det väl OK... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att du Fredrik tycker Carola sjunger förfärligt - hon har ju synnerligen utmärkt röstkontrol, känsla o framför allt... hon kommer alltid in rätt.
Borde tilltala en "tune dem" kille som du :D
Ett fåtal artister har sången naturligt. Körbärg är en annan. O det hörs.
Man behöver inte gilla sång/musikstilen för att inse deras begåvning :wink:
Tycker Carola har GRYM röst men är minst sagt överdriven ibland.
Passar gospel, men man kanske inte ska dra på max i alla lägen...
:roll:

Att hon var på 25% stämmer säkert. Carola var märkbart störd. Inte bara att inte kunna gå så högt som vanligt utan det minskade även hennes vanliga så klippfasta känsla för rytm/artikulation/de små detaljerna.
Det var väl uppenbart?

Post subject: Re: Melodifestivalen
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Carola på nadra plats på min lista - men hon vinner säkert...
Tveksamt om det går hem i europa.
Jaha, att vara folkkär är vinnande...
Får se hur det går för Carola i stora finalen. Vad tror ni?
Kvalar in till finalen och sen 12:a. Låten är hennes svagaste hittills i Eurovision Song Contest.

Jag höll på "Sing for me" klart bäst

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med att låten är hennes svagaste av dom tre som hon har bidragit med, men inget ont om hennes röst, jag tycker hon sjunger för jäkligt bra, dock är schlager inget för mig till vardags, tyvärr går det ju inte att undvika det.

Det som är lite intressant med Carola, när hon är med så går hon bara in och ÄGER, känns som att hon bara går förbi kön och visar var skåpet skall stå, inget att sticka under stolen precis.
Om man nu ska rösta på en av dom tio som deltog så faller min röst på Sing for me den hade nog klarat sig rätt bra i det långa loppet.

Lite trist för Kikki Danielsson med en sista plats, nu försvinner hon säkert in i dimman igen.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt är naturligtvis en fråga om tycke och smak men jag har ändå svårt att förstå hur ni grabbar tycker hon är bland de bästa vi har, jämför med Tommy Körberg etc. Jag tycker hon sjunger falskt, hon wailar för att dölja att hon inte sjunger ut ordentligt och ligger på nån konstig mittimellan tonhöjd som skär i öronen. Det är ännu värre när hon sjunger på svenska för då hör man alla eländiga detaljer som hon lägger på för att "öka effekten".

VH,Carl

PS Kuriosa; Kommer ni ihåg vad kvinnoälskaren Ulf Lundell sa om Carola Körberg? "Hon sjunger vidrigt och har som ingen annan förstört många vackra svenska julsånger".

Förrutom det Uffe, vad tycker du egentligen om Carola? ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kicki Danielsson däremot, oj oj oj, vilken stor, ehr, ....artist....

Allvarligt talat grabbar, är det nån av er som egentligen (seriöst nu alltså) tyckte att någon av låtarna var nånting att ha? I dag är det måndag, är det nån som ens kommer ihåg nån av låtarna?

VH,Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00