selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 03:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

[QUOTE] Min anläggning i dag består idag av CLASSICK MOVIE R2, ESPEK &billiga center surroundhögtalare. Är mest kräse när det gäller musik, 5.1kommer i andra hand. Har funderat på Chakra 6100 för aktiv drift av Espek, när kort dyker upp. Samtidigt tycker jag att Classiken inte riktigt presterar den signalkälla mina Espek kräver. Det skulle behövas en Unidisk SC åtminstone för att man skulle känna sig nöjd. Hur mycket bättre är SC:n än Classik i stereosammanhang enligt eran uppfattning?. Någonsom lyssnat på senaste Chakra stärkarna? bättre än 5125 tex.

PostPosted: Sat Feb 11, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LEGACY wrote:
Min anläggning i dag består idag av CLASSICK MOVIE R2, ESPEK &billiga center surroundhögtalare. Är mest kräse när det gäller musik, 5.1kommer i andra hand. Har funderat på Chakra 6100 för aktiv drift av Espek, när kort dyker upp. Samtidigt tycker jag att Classiken inte riktigt presterar den signalkälla mina Espek kräver. Det skulle behövas en Unidisk SC åtminstone för att man skulle känna sig nöjd. Hur mycket bättre är SC:n än Classik i stereosammanhang enligt eran uppfattning?. Någonsom lyssnat på senaste Chakra stärkarna? bättre än 5125 tex.
Om Unidisk SC är bättre än Classik? HELL YEAH! Du kommer tappa hakan om du jämför. Att gå från Classik till SC innebär ju två stora förbättringar; bättre signalkälla och bättre försteg - utan tvekan de två komponenter i ett hifisystem som gör störst skillnad på slutresultatet.

C6100 är bättre än 5125, men förbättringen är inte i samma storleksgrad som Classik -> Unidisk SC, om du inte samtidigt går Aktivt, dvs.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 13:05 
Site Admin
Site Admin

Det låter som den här tråden vore intressant läsning för dig!

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=1922

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva kort till Chakra/Espek finns redan (Zimba köpte det för ett par veckor sedan) Observera att
Chakra har andra kort än övriga förstärkare.

CMS R1/R2 --> CMS Di = stort lyft

CMS Di --> CMS 2005 = lyft

CMS 2005 --> Uni SC = Lyft

CMS R2 --> Uni SC = Jättestort lyft!

Du klarar dig i mina ögon (öron) rätt bra med en Di eller -05:a till Espek,
men givetvis blir det bättre med en SC.

Linn har en kampanj nu där du får 10% rabatt på Chakra 5100 om du
köper en SC. Går säkert att deala till sig samma rabatt på en 6100...

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 03:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har inte råd med SC & Chakra just nu, men funderar på en CHAKRA 6100 + ativa filter som en första uppgradering. Kanske att börja i fel ände men ändå ett rejält lyft kan jag tänka mig. Har lyssnat på CMS 2005 i veckan, ett lyft jämfört med CM R2 i alla fall. Trots allt känns det som jag vill köra Chakra + aktiva filter till att börja med. Därefter bestämma mig för källan, UnidiskSC eller Classic 05, helst Unidisk då nästa TV säkert blir en LCD eller Plasma med tanke på bildutgångarna.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker du gör helt rätt. Aktivera Espek med C6100 o vänta på att Linn presenterar sin nya modellserie.
Jag tippar på att leveranserna inte kan starta direkt efter Brisolmässan så du kommer att ha tid att fundera o lyssna på alternativ till källa/försteg.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LEGACY wrote:
helst Unidisk då nästa TV säkert blir en LCD eller Plasma med tanke på bildutgångarna.
Uni SC ger bättre bild med component än med HDMi i de flesta fallen, och likadant med många andra spelare. Jag har dock inte jämfört bildkvalitén mellan SC och -05:an, men du har de bildutgångar du behöver på -05:an i a f.

Börja med att gå aktivt om du känner för det, då har du tid på dig att fundera ut vilken källa du ska ha...slutstegen och korten kommer du alltid att ha nytta av oavsett vilken källa du väljer.

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 00:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kan meddela att det blev en Chakra 6100 med aktiva filter till att börja med. Får uppgradera källan om ett par månader eller ett år.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad tycker du då?

vart det ett stor lyft?

känns det som att chakrat har mera kraft?

Edit: trodde att du hade ett 5125 tidigare

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00