Jag hade en annons inne på ett Kabersystem. Men idag börjar påsklovet. Kabrarna följer med till landet

. Jag tycker nog att 12000:- för Kaber, aktiva kort och 3st LK100 är nästan orimligt billigt. Så även om ett så fint system känns överdrivet i en sommarstuga, är det ju ändå ett fynd. Källan blir oftast Panasonic S97DVD men på sommarlovet kanske jag släpar med Kairn + Ikemi.
Med två par Kabrar fick jag också chansen att jämföra med och utan Ninkadiskant.
Jag jämförde tidigare dessa svarta Kabrar (sn 8000) med mina cherry-färgade ursrungsKabrar (sn 12000 + ninkadiskant). Ganska intressant eftersom de lät väldans olika! Till och börja med tyckte jag de svarta var mer kyliga med i och för sig snyggare ljud än cherrykabrarna, men lyckade inte förmedla känslor lika bra. Efter att ha justerat in spiksen noggrant blev det betydligt mindre skillnad. Dock vann cherry tunedem, även om jag tycker att ljudet var snyggare med de svarta.
Ninkadiskanten förändrar ljudkaraktären nåt otroligt. Märkligast effekt tycker jag är att basen får påtagligt starkare nivå. Tyvärr också lite bumligare. Det blir också lite dovare med Ninkadiskant. Man kan faktiskt dra på mer och mer utan att bli stressad med den.
Det ska också sägas att de aktiva korten var intunade för cherrykabrarna (dvs för ninkadiskanterna) så jämföresen var inte helt rättvis. Kanske det inte är så konstigt att Linn varken velat säga bu eller bä om "ninkadiskantuppgraderingen".
Patrik