selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Hej
Även om det delvis har varit mycket trist att vara säljare i den här diskussionen så måste jag snabbt klargöra vad det är jag säljer. Det är en äldre högtalare som får några år sedan har varit inne på genomgång och fått elementen utbytta. Eventuellt även de passiva filtren. De aktiva filtren är av äldre modell och jag har själv samma på mina nuvarande kaber som jag spelar på. Tycker att dem låter fantastiskt även med tre lk100 och kan inte tänka mig en bättre högtalare om ens för det dubbla priset begagnat.
Jo, hårt att få sin lilla annons hårsgranskad...

Håller som sagt med om det du säger om prisvärdheten. Ett paket med Kaber och 3xLK100 är nog bland det bästa man kan få för pengarna, grym "bang for ze buck".

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har nu talat med Lupus, f.ö en trevlig ung man, och det bestämdes att jag skall provlyssna högtalarna på lördag, utan köptvång. Förhoppningsvis kommer de senare under lördagen att vara placerade i mitt vardagsrum.:)
Är det någon som vet hur man kan se om det är de senare passiva filtren eller de tidiga? Var sitter de placerade, har de någon märkning?

Det stora problemet kommer ju om jag inte står ut med diskanten i längden, då måste jag sälja dem, kunde vara bra att veta vilka filter som sitter i då.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De passiva filtren sitter i en egen kavitet som öppnas från baksidan med 4 skruvar. Gamla och nya filter ser helt olika ut - ett kännetecken är att de nya filtren innehåller luftlindade drosslar, medan de gamla har ferritkärnor allihop. Skicka en bild om du är osäker, så kan vi avgöra åldern.

Gillar du inte diskanten går den att byta till senaste modellen (samma som i Katan/Ninka/Espek) för runt 1000 kr paret. Passiva filter behöver då justeras, de aktiva höjer man nivån på.

Lycka till, Kaber är riktigt bra, men kräver som sagt en del för att verkligen briljera.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Steffe:
Efter ditt inlägg har jag bestämt mig för att strunta i Kabrarna. "Ett steg bakåt", det är exakt det jag är rädd för, sitta fast med att leta beggade uppgraderingar. Känns också väldigt omodernt att behöva så absurt kraftiga förstärkare.
/Erik
Kommer alltid krävas rejäla förstärkre för att få ut nått av högtalarna.
Efter ha testat olika kombinationer kan man bara poängtera att det oftast saknas effekt i stegen, tycker det mesta Linn bygger är för vekt ( har bara kommit till 2250 passivt än :D )

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Gillar du inte diskanten går den att byta till senaste modellen (samma som i Katan/Ninka/Espek) för runt 1000 kr paret. Passiva filter behöver då justeras, de aktiva höjer man nivån på.
Har du listat ut hur man gör det och provat? Det ytterst service orienterade Linn Products var mig veterligt aldrig intresserade av att släppa ett kit eller instruktioner för att anpassa passiva filtret till den nya (billiga :) ) diskanten

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett råd, bortse från åldern på Kaber.
Är de bra (som de var då de var nya), så är de lika bra nu trots nyare konstruktioner.
Tom bättre nu :wink:
Om du byter diskanterna (1000kr) får du Ninkadiskanter = de senaste.

Så, lyssna o se om du gillar dom.
De har en annan karaktär än de senare.

O angående förstärkare så kan du ha Klout/chakra eller vad som helst.
Bättre att lägga minde slantar på högtalare o mer på slutsteg!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Har du listat ut hur man gör det och provat?
Stämmer att Linn aldrig "godkände" den uppgraderingen. Jag kan förstå varför, då de nog egentligen ville tuna om hela delningsfiltret när elementen ändrades så radikalt.

Man kan höja nivån på diskanten med cirka 0,5 dB genom att löda på ett extra motstånd. Det fungerar bra.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller byte av 5140-element till Espek-element (däribland nämnda diskanter) så finns det en (officiell skriftlig) rekomendation ang justering av filter (både aktivt och passivt) som stämmer överens med Fredriks inlägg (om jag nu kommer ihåg rätt...).

Vidare står det i det PM:et att Linn inte garanterar Espek-prestanda bara för att elementen byts, men det hör inte hit i o f s.

Jag skrev det i en annan tråd här på selleri när någon frågade, men då var det (FÖRSTÅS) någon som anmärkte att "det måste provas fram" typ...

Självklart kan det skilja i olika setuper, men för att kompensera känslighet och dyl så ska filtren justeras...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Vidare står det i det PM:et att Linn inte garanterar Espek-prestanda bara för att elementen byts, men det hör inte hit i o f s.
Man ska komma ihåg att Linn är väldigt restriktiva med att officiellt godkänna moddar.
Är antagligen rädsla för att bli stämda (USA) som gör dem så grymt försiktiga.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Vad gäller byte av 5140-element till Espek-element (däribland nämnda diskanter) så finns det en (officiell skriftlig) rekomendation ang justering av filter (både aktivt och passivt)
Magnus

Kan du klistra in dokumentet/en länk här till den officiella modden av det passiva 5140 filtret.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det några prestandamessiga "svagheter" med den nya diskanten emot den gamla?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej
Den nya låter bättre - annars hade Linn ju inte bytt ut den gamla.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nej Den nya låter bättre
Janne
Har du lyssnat på de nya diskanterna i Kaber med modifierade passiva filter eller menar du mer generellt?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Generellt givetvis.
Fast jag uppdaterade mina keltik varje gång det kom nya diskant/mellanregister. Blev ett par... (hoppade över Ninka diskanterna i plast)
Bättre varje gång.
Är inte helt säker men var det inte samma diskantelement i Kaber?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det var samma diskant

Jag tolkade det som att Lupus är intresserad av vad de nya diskanterna skulle göra specifikt för hans passiva Kaber.

Att Fredrik har lösningen på passiva filtret är kanon.

Min erfarenhet av nya diskanten i gamla passiva burkar är mycket begränsad, bara hört i Tukan och Kehilidh utan filter mod, men då tyckte jag burkarna blev sämre.

Diskanten blev klarare och stack ut mer, men de var inte lika integrerade och det svängde sämre.

Andra har rapporterat att de blivit supernöjda så jag antar att detta är en smakfråga som mycket annat.

Lupus, de goda nyheterna är att de nya diskanterna är mycket billigare än de gamla så det är ingen ruin att prova.

VH,Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00