selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det allra första versionen av Kaber hade inte fanér på fronten, den vara bara svart. Såvitt jag förstår så var det den uppgraderingen av lådan som var den största som gjordes.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle tro att det följer med passiva filter (som ska sitta inne i burkarna) o en sk tunebox (sep låda med aktiva filter)
Var så det såldes "back then".
Då har du full frihet att köra passivt o aktivt, o dessutom med vilka slutsteg som helst.

Då jag hade icke kustoneKeltik frågade jag Kalle om det var ide att byta upp sig till ett par nyare Keltik, o han sa nej.
Det gick heller inte att uppgradera...ivarjefall inte då.
Kanske annorlunda på Kaber.

Rätt, de nyare har faner på framsidan.
Är osäker om qustone kom samtidigt som faner.
Dock vet jag att Kaber har moddats hela tiden, så ju nyare ju bättre.

Kolla på
http://home.coqui.net/vicdiaz/linnhist.htm#kaber

Att sedan Kaber är omåttligt snygg är ju bara en bonus.
Aktiva Kaber med bra stärkare är riktigt kul.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 10:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror inte att det var ngn tunebox, utan en aktiv. Är inte skillnaden bara att de är avsedda för en viss hgt och att man inte kan skifta kort i den som man kan med tuneboxen?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stämmer bra - det är skillnaden mot Aktiv som var originalfiltret, tunebox kom först när istickskorten till slutstegen lanserades. Jag har en Aktiv för Keltik liggandes om nån sentimental är intresserad - bytes mot nåt intressant (te x kontanter)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant, intressant!
Kan någon säga mig om ett par aktiva Katan skulle klå Kaber i upplösning?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad betyder upplösning?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Detaljrikedom i mellaregister och diskant, menade jag :)
Edit: det vore intressant att veta huruvida Linns billigaste nuvarande högtalare är bättre än en Kaber.
Edit2:
Ni som tidigare haft Kaber, har era nuvarande högtalare någonting som de äldre saknar? Ni förstår, köper jag Kaber kommer jag ju aldrig att bli av med dem igen, då de verkar svårsålda. Jag kan dubbla min budget, men då vill jag ha en högtalare som man lätt kan sälja igen om jag får för mig att byta till något annat.

Last edited by sexdwarf on Wed Mar 15, 2006 11:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:46 
Site Admin
Site Admin

Linns billigaste högtalare just nu är väl Unik skulle jag tro och nej, den lär inte spöa Kaber ;) Billigaste "riktiga" högtalaren är Kan IV. Den är inte så kul heller, så jag vågar påstå utan att faktiskt ha hört Kaber att Kaber är bättre.

Angående upplösning så, jadu. Du lär märka att det är ytterst få här på forumet som uttrycker sig i såna termer ;) Den viktiga frågan är om det låter roligare eller inte!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Rätt, de nyare har faner på framsidan.
Är osäker om qustone kom samtidigt som faner.

Att sedan Kaber är omåttligt snygg är ju bara en bonus.
Jag har fattat det som att den nya fronten kom med en helt ny och ganska mycket bättre låda. Ku - stone har jag ingen koll på alls.

Kaber är verkligen snyggast!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 11:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn, det där låter jättebra :D

Varför kan man inte få använda riktiga hifi termer på ett Linn forum? Jag sysslar en del med DIY, bygger Gainclones, försteg m.m. Att högtalare skall låta roligt är något jag håller med om. Jag är inte mycket för strävande efter "ofärgat" ljud. Jag älskar Linns torra, snärtiga basåtergivning. Det är hur kul det är för mig som spelar någon roll :D

Last edited by sexdwarf on Wed Mar 15, 2006 12:05, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Jag har fattat det som att den nya fronten kom med en helt ny och ganska mycket bättre låda.
Jag skall syna lådorna ordentligt. Finns även de med den nya lådan i svart, eller är den färgen ett säkert tecken på att de är av den gamla typen?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Detaljrikedom i mellaregister och diskant, menade jag :)
Låt mig ge Herr Dvärg ett råd. Herr Kaber är en tjurskallig gentlemen och bör tilltalas på rätt (att te x referera tvivelaktiga källor i kommunikationen går inte alls). Fråga honom inte hur bred hans midja är, eller hur många hårstrån han har på huvudet. Sök istället klarhet i hans personliga egenskaper såsom takt, charm och känsla. Han kommer då att framstå som en mycket komplett person som vida överträffar de flesta hormonstinna juniorer.

Hans yngre aktiva kusin Katan sticker ut mer och hans ljusa röst hörs förvånadsvärt starkt och klart. Han har, precis som ofta är fallet med yngre individer, en kaxigare attityd för detaljer i stort och smått men saknar ännu den där yttersta insikten i helhet som Kaber besitter.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:09 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf wrote:
Varför kan man inte få använda riktiga hifi termer på ett Linn forum? Jag sysslar en del med DIY, bygger Gainclones, försteg m.m. Att högtalare skall låta roligt är något jag håller med om. Jag är inte mycket för strävande efter "ofärgat" ljud. Jag älskar Linns torra, snärtiga basåtergivning. Det är hur kul det är för mig som spelar någon roll :D
Självklart FÅR man, det är ingen som hindrar det 8) Allt jag ville säga i all välmening är att du inte kan vänta dig att alla här på forumet använder eller för den delen förstår den typen av termer ("riktiga" hifi-termer dvs) ;)

Eftersom du värdesätter hur kul det låter verkar du vara inne på helt rätt spår tycker jag!

Edit: Carl hann uttrycka samma sak fast på ett bättre sätt :)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag uppgraderade min kaber med nya diskanter och samtidigt så sattes det in KU stone element. Jag kommer dock inte ihåg om detta gjordes som ett paket...
Den stora uppgraderingen av Kaber fanns i en aktiv och en passiv version. I båda ingick Kustone, som limmades fast mot den bakre väggen i högtalaren.

Syftet var resonansdämpning och att de inte återfinns i nyare modeller behöver inte betyda att konceptet inte fungerade - högtalare måste som alla andra produkter göras kostnadseffektivt. Dessutom har Linn haft upprepade problem med underleverantörerna till de olika stenkross-produkterna. De har ju nyligen lagt ner tillverkningen av alla stenfötter, enligt uppgift på grund av detta.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tackar Carl Nyqvist för det utomordentliga klargörandet! Att Katan har en ljus röst diskvalificerar den högtalaren för mig. Jag har fått nog av ljushet då jag ju äger ett par Hellix som verkligen plågar mina öron med sin skrikiga falsettröst.

Ayn, sedan den tiden jag senast ägde en ren Linnanläggning (Tukan, lk100, kollektor, LP12), har det hänt en del. Jag har aldrig ens hört talas om "Tunedem", är det ett nytt påfund? Jag skall iaf rätta mig i ledet här och ej använda uttryck som kan vara obegripliga/flumiga.

Lejonklou: Mycket upplysande inlägg, tackar!

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00