selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilen

kravet på steget är förstås att det mer eller mindre ska dubbla ner till 1ohm (2*300@8ohm förstås) fast i praktiken är ju förstås en dubblering omöjlig

klimax solo där 290w@8ohm stod det...är det ett monoblock eller är det egentligen 2*145w ut?

effektens betydelse ska absolut inte underskattas...

å nu kommer förklaringen....

vi tar mina högtalare som exempel...känsligheten ligger på ungefär 89db@1w/1m vilket innebär att för att jag ska kunna spela på en medelnivå på ungefär 100db (det är rätt starkt) krävs ungefär 16w..vilket då är väldigt lite förstås, men en dynamisk skiva kan ju toppnivån vara 20db högre...vilket innebär att i vissa transienter behövs ungefär
1100w för att förstärkaren inte ska klippa och lämna ifrån sig en massa distortion, väldigt få förstärkare kan lämna sådan effekt...

innan jag hade hört ett riiiktigt vältrimmat system med stor kapacitet tyckte jag att linn var bland det trevligaste som fanns att köpa...tycker fortfarande det är rätt trevligt system....

detta är ett system som jag finner väldigt trevligt:

Image

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
element i Espek har 4 ohms inimpedans (precis som högtalaren passivt, antagligen ite helt orimligt antagande). 230W i fyra ohm motsvarar >30V RMS från stärkaren. Eftersom vi har tre förstärkare och samtliga kan leverera >30V har vi ett totalt spänningssving på >90V RMS att tillgå. Det är dock inte helt rimligt att räkna med att man är nära klippning i samtliga register samtidigt (speciellt inte i diskanten). För ett tvåvägssystem skulle man kunna räkna med 60V, men för ett trevägssytem är det nog rimligt att använda en faktor 2.5*. Vi kan alltså räkna med att vi har 76V RMS spänningssving att tillgå vilket motsvarar >1400W i 4 ohm. Det är rätt få förstärkare som lämnar 1400W i 4 ohm med kvalitet i närheten av en 2250!

Bryggkoppling gör inte bara att förstärkarna lämnar mer effekt de gör det dessvärre också vid ett driftförhållande som gör att dom låter sämre (stegen känner lägre lastimpedans t.ex. en 8-ohms hötalare lastar respektive steg som om det var en 4-ohmare...).

Om vi nu måste snacka effekt, vilket också är rätt meningslöst eftersom det viktiga ändå är att kunna levera effekten med bra kvalitet vilket de flesta förstärkare misslyckas med. Det var ju f.ö. det du pekade på med dist-siffran (om än något missledande, se föregående inlägg). En anledning att Linn-anläggningar ofta inte låter som att de är speciellt högt är att så länge som det är lite dist. så upplever man inte att det är speciellt högt. De flesta andra anläggningar distar ofta tidigt och låter därmed som att dom spelar högt lång innan det faktiskt är höga ljudtryck. Bland PA-prylarna är detta högst påtagligt. Provade en gång en PA-rigg (komme inte ihåg riktigt vilka prylar) och när man körde med den CD som satt inmonterad så lät det högt ganska omgående och vansinnigt högt redan vid måttlig volym. Därefter kopplade vi in Karik+Numerik och en Kairn och rakt in i slutstegen. Omgående lät det som att man sänkte minst 10dB, men det intressanta var att det plötsligt gick att driva slutsetgen mycket längre utan att öronen lämnade in. Det bara kändes i kroppen att det var högt. Upplevd ljudnivå är mer kopplad till hur rent det spelar än hur högt det faktiskt är.
#1 3steg kan inte lämna mer spänning än det steg som lämnar minst dvs det stannar på 30v sen klipper det steget och ja du kan ju driva på mer men vad är meningen när det låter jätteilla?

#2 Håller med dig 100% när du säger att ljud upplevs inte lika starkt utan dist! problemet med linns högtalare är ju just att det inte är så stora element...och för riktig låg dist vid säg 120db krävs det rätt många subbar ala medodik stuk för att hålla disten i styr

#3 bryggkoppling med rätt steg ger bara fördelar, men det kräver förstås ett väl konstruerat sådant (läs bryston ;))

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Anta att man kör t.ex. Espek med tre 2250 ... motsvarar >1400W i 4 ohm...
Samma räkning på Akurat (antar att det går att komma åt båda basarna utifrån) med en C4200 och en C6100 skulle motsvara en ensam förstärkare på ca. 2*1200W i 8 ohm :!: Väldigt få sådana som låter som Linn Chakra!

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vilken del av det jag skriver förstår du inte?

förenkling:

1 element med en känslighet på 90db

3 element med känslighet på 90db...

1steg lämnar 30v säger vi.......

3steg lämar 30v/st....delar man upp dom på elementen har man fortfarande bara 30v kräm på varje element men samma känslighet

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
#1 3steg kan inte lämna mer spänning än det steg som lämnar minst dvs det stannar på 30v sen klipper det steget och ja du kan ju driva på mer men vad är meningen när det låter jätteilla?

#2 Håller med dig 100% när du säger att ljud upplevs inte lika starkt utan dist! problemet med linns högtalare är ju just att det inte är så stora element...och för riktig låg dist vid säg 120db krävs det rätt många subbar ala medodik stuk för att hålla disten i styr

#3 bryggkoppling med rätt steg ger bara fördelar, men det kräver förstås ett väl konstruerat sådant (läs bryston ;))
#1 Nu har du nog lite otur i tänket. Rekomederar omtag. Stegen är oberoende(!) t.ex. steg 1 kan leverera 30V samtidigt som steg 2 leverar 20V och steg 3 10V => i detta fall totalt =60V (RMS = 450W i 4 ohm). Dessutom låter det inte alls skit bara för att basen råkar klippa någon gång ibland. Så länge som den inte gör det hela tiden. Man är mycket känsligare för klippning i mellanregistret och diskanten. Dessutom så sker ju detta i ett läge då även övriga register spelar på rätt bra och maskerar problemen i basen. Visst går det hitta någon låt där vinsten blir mindre än i mitt exempel, men det är nog rätt allmängiltigt.

#2 Visst är det så, men det är väl inget specifikt för Melodik!?

#3 Jag skulle nog påstå att alla förstärkare låter sämre om de lastas hårdare.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hur menar du att jag har otur i tänket....läs min förenkling så kan du själv göra matten....detta gäller förstås biamping...hur det blir med aktiv drift vet jag inte riktigt men det kommer ska diskutera lite under dagen

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
vilken del av det jag skriver förstår du inte?

förenkling:

1 element med en känslighet på 90db

3 element med känslighet på 90db...

1steg lämnar 30v säger vi.......

3steg lämar 30v/st....delar man upp dom på elementen har man fortfarande bara 30v kräm på varje element men samma känslighet
Till skillnad från när man biampar så delar man ju upp signalen före slutsetgen med aktiva filter så att respektive steg bara behöver hantera den del av signalen som skall leveras till respektive element. Har man bara ett steg så måste det kunna hantera summan av signalerna. Det är en av de stora vinsterna med aktiv delning. En annan är direkt kontroll över repsektive högtalarelement där man inte har något passivt filter emellan.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hur menar du att jag har otur i tänket....läs min förenkling så kan du själv göra matten....detta gäller förstås biamping...hur det blir med aktiv drift vet jag inte riktigt men det kommer ska diskutera lite under dagen
Jag får en känsla att musik är matte för dig haakan, är det så? kan man sitta o räkna på en stärkares effekt o genom det bedöma om den är bra eller inte på att levera musik som engagerar?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed: om du läser vad jag skriver så är förstås hur det låter det viktiga....men självklart är prestanda på papper en förutsättning för välljud....för ett steg som distar 10% och levererar 2*3w kan omöjligen leverera hifi dvs hög naturtrogenhet eller hur? ett piano kommer omöjligt låta som ett...

hardcorelinne vad menar du med "kontroll över elementen" du får det att låta som om bara för att ett steg endast levererar effekt till ett element får det på nåt vis en enklare uppgift vilket inte stämmer...

fortfarande har du inte förklarat varför min tes inte stämmer? ett element har ju en viss känslighet oavsett aktiv drift eller passiv...så fortfarande kommer det steget som lämnar sina 30v först att dista...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
ed: om du läser vad jag skriver så är förstås hur det låter det viktiga....men självklart är prestanda på papper en förutsättning för välljud....för ett steg som distar 10% och levererar 2*3w kan omöjligen leverera hifi dvs hög naturtrogenhet eller hur? ett piano kommer omöjligt låta som ett...
Om nu fokus ligger på hur det låter, kan man inte hålla sig till det? Men har för mig att du har byggt egna burkar och kör inte linn längre? Kanske är orsaken är att du har andra idéer om vad du gillar.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hardcorelinne vad menar du med "kontroll över elementen" du får det att låta som om bara för att ett steg endast levererar effekt till ett element får det på nåt vis en enklare uppgift vilket inte stämmer...

fortfarande har du inte förklarat varför min tes inte stämmer? ett element har ju en viss känslighet oavsett aktiv drift eller passiv...så fortfarande kommer det steget som lämnar sina 30v först att dista...
En förstärkare direkt kopplad till ett element har en lättare uppgift när det inte sitter något passivtfilter emelllan. Detta passiva filter har både dämpning (förluster) och vissa olinjära egenskaper som ökar distorsionen.

Jag förstår vad du menar och försöker få dig att förstå att du har fel. Du pratar hela tiden om fallet med Biamping, vilket jag aldrig partat om. Se tidigare inlägg. Skillanden mellan ett steg och flera steg biampat verkar du ha koll på. Betänk då skillnaden mellan vilka signaler som respektive steg behöver hantera när man kopplar biampat d.v.s. samtliga steg hanterar alla hela signalen och ett passivt filter filtrerar bort den del som respektive steg inte behöver hantera. Jämför detta med fallet då ett filter sätts före slutstegen varpå respektive slutsteg kopplas direkt till resp. högtalarelement. I detta fallet (vlket vi kallar aktiv drift) behöver repsektive steg endast fösrstärka den del av signalen som skall driva respektive högtalarelement. De andra fösrärkarna förstäker sina delar och summan existerar före filtret och i luften efter högtalaren.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lägger upp en tråd ang detta på faktiskt där det finns lite mer kunskaper...

så får vi se vad dom säger

LÄNK

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 15:34 
Site Admin
Site Admin

Intressant diskussion ni har om aktivt/passivt och hur det påverkar (kan dock inte bidra själv utan nöjer mig med att läsa :D). Får se vad de på faktiskt har för åsikter, tekniskt kunniga finns det ju en hel del av där.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 15:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Haakan wrote:

En förstärkare direkt kopplad till ett element har en lättare uppgift när det inte sitter något passivtfilter emelllan. Detta passiva filter har både dämpning (förluster) och vissa olinjära egenskaper som ökar distorsionen.

Jag förstår vad du menar och försöker få dig att förstå att du har fel. Du pratar hela tiden om fallet med Biamping, vilket jag aldrig partat om. Se tidigare inlägg. Skillanden mellan ett steg och flera steg biampat verkar du ha koll på. Betänk då skillnaden mellan vilka signaler som respektive steg behöver hantera när man kopplar biampat d.v.s. samtliga steg hanterar alla hela signalen och ett passivt filter filtrerar bort den del som respektive steg inte behöver hantera. Jämför detta med fallet då ett filter sätts före slutstegen varpå respektive slutsteg kopplas direkt till resp. högtalarelement. I detta fallet (vlket vi kallar aktiv drift) behöver repsektive steg endast fösrstärka den del av signalen som skall driva respektive högtalarelement. De andra fösrärkarna förstäker sina delar och summan existerar före filtret och i luften efter högtalaren.
Det går att minska distorsionen hos element med passiva filter genom att impedansmatcha. Det går med aktiva också, men kräver en anpassad utimpedans.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

verkar som du har lite rätt hardcorelinnie!

det borde också förklara den klara förbättringen som alla upplever med aktiv drift iofs...det klipper helt enkelt inte lika lätt...

ska försöka styra diskussionen till att få fram alla för och nackdelar...detta är ju rätt intressant

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00