selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Reklamradiokanaler kör ofta med mycket kompression också. De står ut i bilradion, men låter jävligt illa i en hifianläggning.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Reklamradiokanaler kör ofta med mycket kompression också. De står ut i bilradion, men låter jävligt illa i en hifianläggning.
SR också?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
teatime wrote:
SR också?
Gissningsvis. FM har väl lägre dynamiskt omfång än CD, så någon kompression är väl nödvändig? Det är långt ifrån så uppenbart på SRs sändningar, dock.

Egentligen har jag inga belägg. Jag har varken mätt eller besökt Radio Energy, jag utgår bara från hur jag uppfattar det jag hör. Jag får kanske återkomma i frågan när jag lyssnat lite mer på radio, jag har en "simply better" tuner på ingång.. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trist i så fall. Lyssnar en del på radio, men bara genom datorn, har funderat på att skaffa en bra (Linn?)radio men det har hela tiden blivit andra saker att lägga pengar på till stereon. Lika bra det då kanske...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för graferna, Ayn, men jag fattar inte.

Det är ju högre nivå på den ena i båda exemplen, så att maxvärdena inte syns i fönstret. Om du skalar ner nivån, är det då någon egentlig skillnad på filerna?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:42 
Site Admin
Site Admin

Nu ska jag inte uttala mig tvärsäkert för det är inte jag som gjort de där mätningarna (känns det igen? :roll: ;) ) men såvitt jag förstår är de inte 'utanför fönstret' utan de är utanför vad CD-mediet klarar av. Peakarna har därför komprimerats ner till en nivå som funkar.

Länk till sidan med Depeche Mode-mätningarna: http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför denna utveckling då? Fanns inte tekniken för komprimering förut eller hade medelsvensson förut bättre anläggningar? Eller är det bara en idiotisk modegrej som förhoppningsvis snart går över?

Last edited by fredde on Fri Mar 10, 2006 13:03, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En idiotisk modegrej som INTE kommer gå över... Det måste ju låta bra i radion och i datorhögtalarna. Och ipoden. :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stackars oss musik- och ljudfantaster... :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om nedladdningsbar musik är framtiden så lär det ju inte bli bättre... Eller så blir det kanske det? Då kanske mp3:orna får vara komprimerade medan skivorna får låta lite bättre. Den som lever får se.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 13:26 
Site Admin
Site Admin

Vinyl verkar ju som sagt slippa mycket av eländet. Så helt otänkbart är det inte att CD-utgåvor får liknande varsamma behandling när MP3 och liknande format är standard...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 14:00 
Moderator
Moderator

Jag har fått för mig att man fläskar upp ljudet på detta sätt för att få ett större genomslag för en låt eftersom CD-skivor spelas i offentliga miljöger och på radiostationer. Skrämmande att branschen inte använder CD-mediet på bästa sätt för att återge det som finns på masterbandet.

Ipoden kan ju för övrigt vara räddningen. Med okej hörlurar är det njutbart att lyssna Ipod. Kanske börjar branchen leverera väl inspelade ljudfiler så småningom.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som är så konstigt tycker jag, är att en BRA mastrad platta låter bra i de flesta anläggningar. Så varför dra på så? En del plattor är ju nästintill olyssnngsbara pga av skitmastring. Men det klanske handlar om något sorts genomslag. Och att låta mycket genom en skräpig bilradio. Fast ändå... En välmastrad platta låter ju ju alltid bra... Jag blir banne mig inte klok på det här. Det är så dumt.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
En välmastrad platta låter ju ju alltid bra...
Nja, sanningen är att en dynamisk komprimerad platta nog kan låta bättre om man inte vill störa sin omgivning eller om det är mycket bakgrundsbrus, tex i bil, på offentliga platser, i mp3spelaren på bussen etc. Fördelen med att göra detta är att man höjer upp volymen på de tystare partierna och sänker den på de mer högljuda. På så vi kan det bli lättare att uppfatta hela låten. Många hembiorecievers (inkl Classic Movie!) har faktiskt just denna funktion inbyggd. På Linnspråk heter det Midnight Movie mode.

Men naturligtvis låter det då sämre i tystare omgivningar och på bättre apparater.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
monkeydevil wrote:
En välmastrad platta låter ju ju alltid bra...
Nja, sanningen är att en dynamisk komprimerad platta nog kan låta bättre om man inte vill störa sin omgivning eller om det är mycket bakgrundsbrus, tex i bil, på offentliga platser, i mp3spelaren på bussen etc. Fördelen med att göra detta är att man höjer upp volymen på de tystare partierna och sänker den på de mer högljuda. På så vi kan det bli lättare att uppfatta hela låten. Många hembiorecievers (inkl Classic Movie!) har faktiskt just denna funktion inbyggd. På Linnspråk heter det Midnight Movie mode.

Men naturligtvis låter det då sämre i tystare omgivningar och på bättre apparater.
Men en välmastrad platta låter alltid bra vid normal lyssning...

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00