selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linns nya website
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Skall bli intressant att se om det är fler är jag som flyger i luften av den nya "System Builder"-prylen...
Inte flyger i luften kanske... men pinsamt är det att linn bestämmer vad man kan välja beroende av källa.
Var är aktiva system?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattade inte riktigt vitsen med den där funktionen system builder. Den kombinerade ju i stort sett alla tänkbara kombinationer förutom vissa extremare lösningar som tex mykt fin källa och enkla högtalare eller en enklare källa och finare prylar längre bak.

Det enda som förvånade mig lite var att de föreslog en del rätt baktunga system som etc Unidisk SC, C100 och Akurate 242, medan motsatsen inte fanns med som tex 1.1, Kontol, (inga chakra steg, endast Klimax serien) och då endast Artikulat eller Komri. Inte Akurate ansågs platsa i system med sådan elektronik.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Usch. Gillar verkligen inte den nya sidan... :?

Alla manualer är borta. System builder är helt meningslös - faktiskt en av de sista funktionerna jag trodde att jag skulle få se på en Linn-sajt... Linn uppmanar ju blivande kunder att ta kontakt med handlare och få hjälp att sätta ihop vettiga system. Systemet har även uppenbara luckor när man väljer LP12 med 3rd party phonostage...

Sen har vi "Recommended systems", där nästan alla system har högtalare som är dyrare än signalkällan. Vart tog source-first-filosofin vägen?

:evil:

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim har också suggested systems. Där har man dock satt ihop hela system och sedan förslag på uppgraderingar. Tycker att deras sida funkar bättre. Dessutom har de ett väldigt trevligt diskussionsforum, där man ibland också kan hitta lite om Linn.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:35 
Moderator
Moderator

Den nya sidan verkar helt inriktad på lifestylekunder som köper enbart nya hela system, och som har väldigt mycket pengar, men väldigt lite tid/intresse för vad de köper. Sidan verkar också vara gjord av en designbyrå som är bättre på form än innehåll. Logiken bakom är inte riktigt på plats. Väljer man att läsa urklipp ur tester för en viss produkt visas urklipp för någon annan mm. Det känns lite som att Linn idiotförklarar mig som kund när man tar bort relevant innehåll och ersätter med snyggare design.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Den nya sidan verkar helt inriktad på lifestylekunder som köper enbart nya hela system, och som har väldigt mycket pengar, men väldigt lite tid/intresse för vad de köper. Sidan verkar också vara gjord av en designbyrå som är bättre på form än innehåll. Logiken bakom är inte riktigt på plats. Väljer man att läsa urklipp ur tester för en viss produkt visas urklipp för någon annan mm. Det känns lite som att Linn idiotförklarar mig som kund när man tar bort relevant innehåll och ersätter med snyggare design.
Håller med dig Per, det märks att det är designbyrå som har gjort sidan utan att direkt känna till saker om Linn. Man kan ju känna det lite konstigt när de har just släppt nya produkter att de inte är med i denna hemsidesuppgradering. Nu blir det ju jätte konstigt med deras förslag. Antingen köper man en classik, nästa nivå på signalkälla är unidisk 2.1, snackar vi om ett lite hopp där?

Men kanske vi på Selleri ska skriva ett brev till Linn med våra tankar?

ed

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Är det någon mer än jag som saknar support och dokumentation kring äldre produkter? Jag har hyffsat många PDF:er från förr undansparade. Ska vi bygga upp ett arkiv?
Just det där med maualerna suger... Det var väl egentligen det bästa med sidan och största anledningen att surfa dit ibland. Låter som en superidé att bygga upp ett eget arkiv.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det lagrings möjligheter här ?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på den juridiska aspekten bara!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ni sett att dom rekommenderar C 2100 som uppgradering till Classik? Det är ju nästan pinsamt.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
per wrote:
Är det någon mer än jag som saknar support och dokumentation kring äldre produkter? Jag har hyffsat många PDF:er från förr undansparade. Ska vi bygga upp ett arkiv?
Just det där med maualerna suger... Det var väl egentligen det bästa med sidan och största anledningen att surfa dit ibland. Låter som en superidé att bygga upp ett eget arkiv.
Googlade lite och hittade denna länk:
http://www.knekt.com/cust_supp/owner_manuals.cfm :D
Vet inte riktigt vad knekt.com är för undersida till Linn, men där finns manualerna kvar än så länge. Jag laddade hem hela rasket som en backup, det försvinner kanske därifrån också.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 18:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

varför är C2100 inte en bra uppgradering av Classik-Ninka?

Jag har Classik Ninka och funderar på uppgradera med Aktiv-C4100.

Är det en dårlig ide? Finns det bättre mögligheter på samma budget?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kristian wrote:

Det är ju bättre att satsa på källan först. Begagnat finns det ju massor av alternativ. Nytt är väl det bästa att köpa Majik CD och använda Classiken som förstärkare tills man har råd med Exotik och slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker nog sidan känns rätt ok om man bara väljer de mest omedelbara alternativen, men man stöter onekligen på lite tveksamma kombinationer redan efter ett par klick. Förutom de missar ni identifierat så kan t.ex. steget mellan rekomenderade system 3 och 4 tyckas väl stort:
3: Unidisk 2.1+Exotic+C2200+Akurat 242
4: Classic Music+Ninka

Som slutgiltigt system så är det ju ingen tvekan om att Akurat 242 inte bör bör kombineras med något sämre än Unidisk 1.1.
Ex:
Unidisk 1.1+Kinos+C2100+Espek
lär spela skjortan av
Unidisk 2.1+Exotic+C2200+Akurat 242

Är t.ex. inte en Unidisk SC+C2100+Ninka ett säkert kort. Att kombinera Unidisk 1.1 med något sämre än Akurat tycks inte heller aktuellt. Om man vill ha någorlunda fullrange utan att lägga upp rysligt mycket pengar så är man ju hänvisad till Espek... I och för sig är det antagligen bättre att välja Akurat 121, men då undrar man lite varför de har Espek. Bara till filmsystem?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Kristian wrote:

Det är ju bättre att satsa på källan först. Begagnat finns det ju massor av alternativ. Nytt är väl det bästa att köpa Majik CD och använda Classiken som förstärkare tills man har råd med Exotik och slutsteg.
Ett intressantare alternativ är väl att t.ex. köpa en Unidisk SC och använda Classik:en som slutsteg (och klistra för IR-mottagaren) eller byta in den mot något bättre beg. slutsteg. Att därefter byta till C2100 eller C4100 är väl inte fel, men det blir ju inte något jättelyft att först byta slutsteg. En beg. Ikemi med Classik som receiver funkar säkert också (har ej provat själv dock).

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00