selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 10:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 245 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1217 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo.. fast jag tog nog mest fasta på "this does not make sense". :)

En ny topp CD-spelare har jag sagt länge att jag tror Linn kommer med, det stämmer ju liksom inte att ha en sämre topp produkt idag än för ett par år sedan (på CD-sidan, alltså). Men att den skulle komma att kosta bara hälften av vad CD12 gjorde, det låter inte sannolikt. Men upphetsande. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag är rätt säker på att Majik-serien ÄR ett "leap in performance" över Ikemi+Kairn+LK140 som väl är närmast vad produkterna liknar. Vi som har stenkoll på Linns sortiment känner oss nog lite blåsta på konfekten, men har man inte hört Linns produkter på 2-3 år så är det här nog verkligen ett stort lyft.
Fast iofs så har ju kairnen redan bytts ut mot Exotik och dess gamla partner Klout bytts ut mot 2250 och sedan chakra, så det nya, (prestandamässigt) blir väl närmast att man får en matchande cd-spelare som ju är billigare och säkert betydligt bättre än Ikemi. Är det någon som har testat hur 2100 står sig mot en 2250?

Jag är fortfarande lite konfunderad över manövrarna med att Exotik delvis ersätts. Den har ju bara funnits ett kort tag. Det ska dock bli roligt att höra hur prylarna låter, då kanske saker faller på plats.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den ersatta Exotiken... Innebär det att Majik Kontroll blir ungefär som Exotik är idag då man kör 2-kanal på den, men att nya Exotik DA INTE går att använda till 2-kanal? Eller har jag fattat helt fel här?

Som någon skrev tidigare, det vore ju så smutt om man kan bygga ut och uppgradera sin Exotik. Men det verkar konstigt om den möjligheten försvinner med den nya uppdelningen.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
men att nya Exotik DA INTE går att använda till 2-kanal?
Visst kan du använda bara 2 kanaler, inga problem.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag antar att befintliga Exotik kan byggas om till Exotik+DA, annars är det falsk marknadsföring. Jag köpte min Exotik med löften om att den skulle kunna uppgraderas till +DA, vilket även är något som Linn gjort reklam för på sin webb. De är tvugna att låta befintliga Exotik-ägare uppgradera, alternativt häva sina köp.

/ jajo

Post subject: ...
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte så bra erfarenhet av hur linn jobbar med sin information men måste säga att jag blir väldigt förvånad. Först gör de reklam på sin sajt om produktpresentationer som ska ske på en hifi mässa i storbritannien. Med dagens teknologi borde ju det vara standard då att under eller mässan publicera mer information på sin egna hemsida. Nu verkar det inte ske. De skulle nog behöva anställa någon som vet något om kommunikation.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kanske har satt all personal på att tunedema och justera in dessa produkter så att man inte har tid med sånt där tjafs som info på webben.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag antar att befintliga Exotik kan byggas om till Exotik+DA, annars är det falsk marknadsföring. Jag köpte min Exotik med löften om att den skulle kunna uppgraderas till +DA, vilket även är något som Linn gjort reklam för på sin webb. De är tvugna att låta befintliga Exotik-ägare uppgradera, alternativt häva sina köp.
Har tänkt på samma sak. :?
Det kan vara så att Linn försöker "komma runt" DA problemet genom denna strategi
= Majik (2-kanal) o Exotik (5.1 kanal) där Exotik i princip bara är en sämre tunad Kinos...

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men det kan ju vara så att det visat sig att man inte får till det riktigt med den här +DA modulen. Det kan ju också förklara de här lite märkliga turerna med de två nya förstegen. För nog verkar det tidigare modullösningen mycket smartare än att låsa fast sig i det ena eller det andra som man väl gör med de nya produkterna.

Om det skulle vara så (vilket vi inte vet), så tror jag dock att Linn kommer att erbjuda ett rätt generöst inbytesprogram. Det har de ju gjort tidigare när det har varit lite "gnissel". Som jag ser det så måste de helt enkelt göra det, annars bränner de förtroendekapital så det stänker om det.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det kan vara så att de måste ändra något i Exotik för att få till "+DA" bra. De tycks ju stött på en del tekniska problem.

På pappret är moduluppbyggnad brilliant, men man kan tänka sig att de inte vill ha någon i Majik Kontrol. En orsak till det skulle kunna heta... Hudik! Kanske ryggar Linn tillbaka vid insikten att de faktiskt skapar en marknad för "tredjepartsprodukter" genom moduluppbyggnad. Inget företag inbjuder konkurrens, bättre att bygga fast det nya RIAA-steget.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
På pappret är moduluppbyggnad brilliant, men man kan tänka sig att de inte vill ha någon i Majik Kontrol. En orsak till det skulle kunna heta... Hudik! Kanske ryggar Linn tillbaka vid insikten att de faktiskt skapar en marknad för "tredjepartsprodukter" genom moduluppbyggnad.
Intressant tanke :!:
Att DA har haft problem vet vi, o att Hudik även bidragit till linns strategi är onekligen spännande.
Konkurrens är bra o det kanske Linn vill stoppa.

Vet att Linn hade en ersättare till Kairn som stoppades då Bonnec släppte sitt försteg. Deras slutsteg som senare kom var bättre än Klout.
De gick tillbaks till ritbordet o filade vidare - o sen kom Klimax serien o sedan alla otroligt bra spinnoffprodukter!

Mer konkurrens säger jag :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan är väl uppskattningarna att +DA modulen är rätt så dyr. Det kan ju vara så att det trots allt är bättre och billigare att byta in en beg Exotik och sedan köpa en ny med +DA inbyggd. En Exotik borde ju vara rätt efterfrågad på 2:a handsmarknaden och gissningarna om priset på den nya Exotik antyder ju att den inte blir så väldigt dyr.

Så de egentliga effekterna för nuvarande Exotik ägare blir kanske inte så dramatiska, utan det är mer Linns anseende som får sig en liten törn när man inte riktigt håller vad man lovat och att folk kanske börjar undra hur det står till med Linns långsiktighet och uppgraderingsmöjligheter. Men som sagts ovan, vi vet ju inte hur det kommer att bli.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
gissningarna om priset på den nya Exotik antyder ju att den inte blir så väldigt dyr.
Vad har du hört?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
- Ikemi 2200£ ersätts av Majik CD 2150£ = kalas, bättre o billigare! nära 2.1 klass hoppas man!
- Exotik 1750£ ersätts av Majik Kontrol 1750£ (2-kanal med MM/MC) + Exotik DA. Vad händer med Kinos nu då Exotik DA kommer att bli nära i prestanda o pris...
- C2100 ersäts av Majik 2100 1400£ (samma steg)

Phonokort till Exotik/Kinos 2-300£
Inget DA modul ännu.

Så nu har vi följande produktnamn:
Klimax för high end 2-channel
Majik för entry level 2-channel (insteg...nåja :? )
Classik för kombiapparater
Chakra för alla multislutsteg

Vad hände med "leap of performance" :evil:
O tydligen tycker Linn att 5.1 funktionerna i Exotik är värd 2-300£ :?
Exotik var ju skitsmart! Kan dunka in phonokort o DA kort... Med Majik tvingas man byta in den till en Kinos alt Exotik DA.
vad hände med Linns fina uppgrderingsfilsofi :cry:
Jan, jag kanske missförstod ett av dina tidigare inlägg om att 5.1 funktionen bara skulle bli 2-300 £ dyrare. Det var det jag baserade min uppfattning om Exotiks nya pris på. Jag känner alltså inte till något annat som inte behandlats här på forumet.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 17:20 
Moderator
Moderator

Det är väl rimligt att gissa att Exotik+DA kommer kosta 41 500 eftersom det enligt dagens prislistor ligger där. DA-modulen är prissatt till 15 000.

Post new topic  Reply to topic  [ 245 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1217 Next

All times are UTC+02:00