selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 26, 2006 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Appropå nivåjustering av aktiva system så har jag frågat Linn om varför justeringsnivåerna är så glesa i dagens filter (0.5dB i diskanten och 1dB i basen). Minsta steget i Isobarikfiltren var 0.25dB vilket jag för att testa kompletterade med ett 0.125dB steg och även 0.0625dB steg. Jag kan säga att det var samma (d.v.s. stora) skillnad mellan 0.125dB stegen som mellan 0.25dB stegen. 0.0625dB skillnaden var dock liten (musikkaliskt) även om även den var hörbar. Systemet blev givetvis rätt känsligt (för status på kontakter och andra förändringar), men gjorde man bara justeringen med väl uppvärmd anläggning och med rengjorda (inskavda) kontakter så var det rätt lätt att återställa prestanda genom att återställa placeringar, rengöra kontakter etc. Idag får man göra finputsningen med placeringen vilket är lite svårare och även lite avigt, men det går väl i och för sig också.

Hur är det med justeringsnoggr. med de senaste filtren resp. med Klimax-filtren?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 26, 2006 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ännu värre med Chakrastegens filter. Justering endast i 1 dB-steg, på samtliga register. 1 dB låter kanske lite, men när det handlar om balans mellan olika register är det väldigt mycket. Så mycket att det krävs rätt extrema rum för att man överhuvudtaget ska ha någon användning av den här justeringsmöjligheten.

Stegen på aktiva Artikulat ska vi inte tala om...

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det är ännu värre med Chakrastegens filter. Justering endast i 1 dB-steg, på samtliga register. 1 dB låter kanske lite, men när det handlar om balans mellan olika register är det väldigt mycket. Så mycket att det krävs rätt extrema rum för att man överhuvudtaget ska ha någon användning av den här justeringsmöjligheten.

Stegen på aktiva Artikulat ska vi inte tala om...
Man undrar hur dom tänker... Det skulle vara intressant om någon kunde sprida lite ljus över denna fråga!?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"It's not important" - ?

Last edited by Lejonklou on Wed Mar 01, 2006 01:18, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
"It's not important"
Som så mycket annat i dagens Linn (som kabelriktningar tex) :cry:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att vara lite mer nyanserad än att påstå att de inte bryr sig (som jag indikerade ovan), så tror jag att Linn vill komma bort från allt för komplicerade injusteringar av system. Det finns ju väldigt många Linnhandlare runt om i världen som inte har ork/tid/lust att sätta sig in i hur man installerar aktiva Linnsystem.

Snabbkopplingarna på baksidan av Ninka/Katan/Espek är ju ett exempel på en fiffig lösning som enbart är till för att praktiskt underlätta uppgraderingen till aktivt. I passivt utförande är ju dessa kopplingar en kompromiss (det låter bättre att flytta och löda om kablarna på filtret), men kunderna blir mindre beroende av att ha en handlare som fixar installationen.

På samma sätt är det nog med de aktiva filtren. Förr fick man gå kurs hos Linn för att begripa hur man skulle göra och lära sig att använda Tune Dem(TM!) vid installationen. Nu har de blivit tonkontroller för att kompensera för knepiga rum. Det är nog många handlare som idag skulle vägra befatta sig med en produkt som Isobariks aktiva filter med lösa motstånd som ska lödas in...

Men för oss perfektionister som har hört vad små justeringar kan göra är det förstås en besvikelse.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är du onödigt snäll Fredrik :wink:
Okunskap är inte bra men förståbart.
Att som Linn veta att det gör skillnad o ändå skita i det är enl mig otroligt dåligt.

O om inte handlarna förstår Tune dem...ska de banne mig inte kränga Linn :evil:

När det gäller aktiva kort hade det varit enkelt att sätta dit en andra vridpott som justerar i 0.2dBsteg förutom det befintliga som justerar 1dB.
Denna princip har de på subbarna.

PostPosted: Wed Mar 01, 2006 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Appropå nivåjustering av aktiva system så har jag frågat Linn om varför justeringsnivåerna är så glesa i dagens filter (0.5dB i diskanten och 1dB i basen).
Har de svarat?
Vilka steg har de på justeringarna på Klimaxfilter? (Otto)

PostPosted: Wed Mar 01, 2006 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Appropå nivåjustering av aktiva system så har jag frågat Linn om varför justeringsnivåerna är så glesa i dagens filter (0.5dB i diskanten och 1dB i basen).
Har de svarat?
Jadu..0,5 kanske? Måste kolla..

PostPosted: Thu Mar 02, 2006 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Har de svarat?
Det var en längre mejl-växling, men efter ett tag fick jag ett utförligt mejl om hur man placerar högtalarna och justerar filtren. Någon direkt förståelse för att nivåupplösningen inte var tillräcklig fick jag väl inte bortsett från fäljande:

"... Finally, your suggestions of smaller increments for the gain settings in Aktiv crossover modules have been forwarded to our Product Management team for their consideration. ..."

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

... O om inte handlarna förstår Tune dem...ska de banne mig inte kränga Linn :evil: ...
Håller med fullt ut och dessutom borde det vara handlarnas uppgift att se till att kunden får valuta för pengarna och LINN:s uppgift att möjliggöra detta. Börjar dom slappna av så kommer det strax någon och kör om... Det borde väl även Linn inse, eller har deras egen förträfflighet stigit dom åt huvudet?

De som inte förstår eller kan prestera bör definitivt inte sälja Linn!

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00