selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 03:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Next generation TV; SED
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tror ni på denna teknologi? Tycker det ser lovande ut...
http://www.canon.com/technology/display/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Pratade med en bekant som sett en av dessa skärmar i verkligheten och han var eld och lågor över dem. Själv tror jag att det kommer att komma fler alternativ på platta skärmar då ingen av dagens tekniker har lyckats prestera bildkvalitet med (går-)dagens CRT. Denna teknik verkar lika lovande som någon annan, så förhoppningsvis hittar den ut på marknaden ganska snart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det är säkert en bra teknologi!

Problemet som jag ser det just nu på bild sidan är väl att vi har för många parallella teknologier just nu!

Förvirrande och ej fördelaktigt ur ett konsument perspektiv.. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Sondek wrote:
Problemet som jag ser det just nu på bild sidan är väl att vi har för många parallella teknologier just nu!

Förvirrande och ej fördelaktigt ur ett konsument perspektiv.. :?
Kan du utveckla detta?

Själv ser jag snarare det faktum att det finns flera konkurrerande som något positivt. På så sätt få ju konsumenterna vara del i beslutet vilken/vilka format som blir kvar. Vanligtvis brukar storbolagen bestämma sig för ett format och sen köra på det oavsett vilket av de konkurrerande formaten som är bäst, jämför GSM, VHS, PAL etc


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vad gäller VHS var det om jag minns rätt mest en fråga om vilka system som videofilmsutyrningsfirmorna tillhandahöll så att det blev VHS de andra systemen var bättre men VHS mer utbrett.

PS. Visste ni att alla VHS maskinerna av första generationen gjordes av JVC sedan kom Panasonic med Generation 2. Generation 1 kan liknas vid löpande bandet arbetarna måste anpassa sig efter bandet medan genaratin 2 var mera att bandet anpassade sig efter arbetarna.

Jag tycker utveklingen av platt TV är rätt intressant skulle gärna ha en själv nån gång på grund av platsbesparingen. Denna nya teknik kan kanske vara kul att kolla upp.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Sondek wrote:
Det är säkert en bra teknologi!

Problemet som jag ser det just nu på bild sidan är väl att vi har för många parallella teknologier just nu!


Förvirrande och ej fördelaktigt ur ett konsument perspektiv.. :?
Nej, detta kan ju inte vara ett problem. Köper du en bra plasma idag så kommer den ju gå att använda så länge den fungerar oavsett vilka nya bildskärmsteknologier som kommer fram. Min egen TV slutar ju inte att fungera bara för att Philips nu lägger ner bildrörstillverkningen. Problem blir det ju bara med teknologier som är beroende av mjukvara i ett visst format som i fallet VHS/Beta och nu kanske HD-DVD/Blueray.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Låt mig få utveckla min tes lite... :?

En massa olika teknologier ger större valmöjlighet! Helt korrekt och det gynnar främst teknik nördarna.

Däremot gynnar det inte prisnivåerna som kanske är intressantare för gemene man ute på stan som måste byta ut sin gamla klassiska TV.
Ju fler fabrikat som kör på samma standard desto billigare produkter tänkte jag... även om det inte framgick ovan :roll:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited